• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Märkret Polhem - ursprung?

Utvisaren

Diamant
Nu har jag stött på märket Polhem några gånger. Men jag blir inte klok på vart det härstammar ifrån. Går man tillbaka till 1700-talet så hittar man ju givetvis herr Polhem själv och hans urverk till kyrkklockor etc. Men det är ju inte riktigt det jag eftersöker utan snarare de Polhems-ur som florerar både från sent 1800-tal som fickur och vad jag settarmbandsur ända in på 1950-talet, kanske 60-talet till och med. Finns det en verklig koppling till J.P. Brandt AB i Stockholm? Var det ett eget märke de hade? Jag vet inte. Hittar bara lösa fragment som inte verkar höra ihop. Det fanns ett Polhem även i Schweiz från 1928, men det är inte det jag eftersöker utan alltså det svenska (en del säger att det funnits 2 svenska tom). Hoppas någon kan bringa klarhet.

Nu har jag stött på märket Polhem några gånger. Men jag blir inte klok på vart det härstammar ifrån. Går man tillbaka till 1700-talet så hittar man ju givetvis herr Polhem själv och hans urverk till kyrkklockor etc. Men det är ju inte riktigt det jag eftersöker utan snarare de Polhems-ur som florerar både från sent 1800-tal som fickur och vad jag settarmbandsur ända in på 1950-talet, kanske 60-talet till och med. Finns det en verklig koppling till J.P. Brandt AB i Stockholm? Var det ett eget märke de hade? Jag vet inte. Hittar bara lösa fragment som inte verkar höra ihop. Det fanns ett Polhem även i Schweiz från 1928, men det är inte det jag eftersöker utan alltså det svenska (en del säger att det funnits 2 svenska tom). Hoppas någon kan bringa klarhet.
Det här du kanske sett redan.
polhem.jpg

Har bara hitta Schweizaren och Polhem själv runt år 1700. Och en anknytning till JP Brandt i Stockholm, men de sålde nog bara uren. Ludvika eller Malmö alltså. STORT TACK.

Och hur jag missade detta på mikrolisk undrar jag fortfarande. Jag hävdar bestämt att jag aldrig surfar klockor i onyktert tillstånd. ;)

Tillbaka
Topp