• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mål för sparande: Rolex, Omega eller Tudor?

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För att öka motivationen i mitt sparande skulle det vara bra att bestämma målet. Därför för jag upp 3 dykare mot varandra och ber forumet om allehanda åsikter. Uren ifråga är Rolex submariner (utan bubbla), Omega Planet Ocean (42mm) och Tudor Pelagos. Med tanke på att min andra hälft inte drar in en enda pesetas till hushållet utan istället ökar på låneskulden varje månad (studerande) så är det begagnade klockor vi pratar om.
Det skulle vara positivt om nu inte Rolexfansen bara ropar "Rolex", Omegafansen ropar "Omega" osv utan att expertisen intar en något mer resonerande hållning.
T.ex väga för och emot, storlek (höjd), den o den känns si o så på armen, Tudor-lättare, priser(billigare kan köpas snabbare), urverk, mm mm. Folk får gärna tycka till om Tudors ganska speciella visare oxå. Givetvis får den som tycker att jag bör överväga en helt annan klocka också föra upp den på dagordningen. Låt oss prata helt enkelt. :)
Slänger in några på nätet snodda bilder för att det ska se roligare ut.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Rolexen ligger i en helt annan prisklass än tudorn och PO, som är i ca samma. Så beroende på vilken du själv föredrar och hur stor din budget är skulle jag iaf välja utifrån de faktorerna.
 

Johan M

Cartier
Jag tror att designen på både subben och PO kommer har större chans att glädja dig för en lång tid framöver än Pelagos. Behöver du spara länge så tror jag att du inte behöver fundera över det här tills du åtminstone är nära till att kunna köpa en av dem. Jag tror att du hinner ändra dig på vägen i så fall.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Rolexen ligger i en helt annan prisklass än tudorn och PO, som är i ca samma. Så beroende på vilken du själv föredrar och hur stor din budget är skulle jag iaf välja utifrån de faktorerna.
Ja där finns helt klart stora skillnader och bestämmer man sig för att satsa på Rollen så kommer det ta betydligt längre tid. En variant är ju att välja en av de två "billigare" och vill man sedan satsa ytterligare längre fram så finns ju möjligheten.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror att designen på både subben och PO kommer har större chans att glädja dig för en lång tid framöver än Pelagos. Behöver du spara länge så tror jag att du inte behöver fundera över det här tills du åtminstone är nära till att kunna köpa en av dem. Jag tror att du hinner ändra dig på vägen i så fall.
Det där är intressant. Vill du utveckla dina tankar om designen uren emellan? Är det lättare att tröttna på Tudoren...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Anser att det står mellan rolex och tudor eftersom jag inte tycker om omega;)

Dock är det stor skillnad i pris så fundera på hur länge du vill spara. Det viktiga är att du provar de båda. Sedan avgör du vilken du vill ha. Båda håller utmärkt kvalité tror jag. Som första fina klocka kanske du vill ha som keeper, något att tänka på.

Kan säga att en sub utan datum är riktigt fin. Gillar 2 raders, den är så ren och riktigt grym.

Tänk också på att köpa en "nästan"klocka blir ofta obra;)

Bjuder på min:
image.jpg
 

fredtiger

Cartier
Är/har varit lite i samma sits som du, i vart fall i situationen att välja dykare med sub som ett alternativ. I mitt fall landade jag på en Breitling Superocean (a17360) som "mellanlandning". Den kan vara värd att kolla in för dig också kanske? Du bör kunna få en för runt 10Kkr vilket förkortar sparandet ytterligare.

Utav de du radar upp skulle jag alla gånger valt suben, MEN att "mellanlanda" behöver inte vara fel. Då skulle jag valt Omegan då designen på Tudorn inte tilltalar mig. Trivs du sedan riktigt bra med Omegan så kan du nöja dig där, annars sparar du ett tag till, flippar och skaffar en sub. Fördelen är ju att du får testa annat på vägen.

För egen del håller min "nästan klocka" bra och jag känner nästan att det är svårt att motivera en sub för 3ggr pengarna. Kommer nog ändå att sluta med en sub, men känner helt ingen stress...

Lycka till!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Egentligen spelar det inte så stor roll, köp bra begagnat så har du med stor sannolikhet tillbax pengarna på samtliga klockor du frågar om, om du vill sälja efter ett tag.
 

DrDre

Patek
Om det är en Sub du vill ha så kommer du bara att bränna krut på vägen om du köper något annat. Det finns dessutom forskning inom psykologi som visar att om man suger på karamellen lite längre innan man köper något, dvs väntat och längtat liter längre, så uppskattar man det mer när man äntligen fått den/det. Och denna känsla hänger i länge.

Den Sub:en du visar på bilden är ju också väldigt snygg. Ett lite renare utseende då det är mindre text på urtavlan och saknar datum. Av de tre du visar skulle jag valt den. Den är ju en superklassiker.
 

Johan M

Cartier
Jag tycker att de halvt infällda indexmarkeringarna gör att det ser lite plastigt ut. Dessutom är den väldigt svart/vit och både subben och PO har snyggare räfflor på vridringen. Pelagos har ett kantigare utseende pga index och visare. De andra två känns lättare att gilla helt enkelt.
 
Jag är ju förälskad i subben, men kommer ropa Pelagos iallafall av någon anledning!
Tudorn är grym, kaxig och i en annan prisklass än subben.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tycker valet känns ganska så enkelt, visst är dom andra snygga och har sin charm. Men i slutändan så är ROLEX alltid ROLEX.

Visst är det alltid kul och köpa nytt, men om du känner dig det minsta osäker. Och ser man det från den ekonomiska aspekten om du nu skulle sälja den, så gör du nog minst förlust på att ha köpt klockan begagnad.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tudorn är mest spännande i sammanhanget, men faller på sin storlek.
En Rolex 14060 är en jättebra klocka, men inget jag tycker är intressant överhuvudtaget.
Omegan tilltalar mig inte så mycket alls, och känns väldigt mellanmjölk. Även om den, likt rolexen, också är en väldigt bra klocka.

Jag tror dock att designen på Rolexen kommer göra dig gladast i det långa loppet, även om jag personligen kanske hade ökat budgeten lite och köpt en Sea Dweller.
Hade hellre burit Tudor än Omega.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Anser att det står mellan rolex och tudor eftersom jag inte tycker om omega;)

Dock är det stor skillnad i pris så fundera på hur länge du vill spara. Det viktiga är att du provar de båda. Sedan avgör du vilken du vill ha. Båda håller utmärkt kvalité tror jag. Som första fina klocka kanske du vill ha som keeper, något att tänka på.

Kan säga att en sub utan datum är riktigt fin. Gillar 2 raders, den är så ren och riktigt grym.

Tänk också på att köpa en "nästan"klocka blir ofta obra;)

Bjuder på min:
image.jpg
Jo den är snygg Rolexen absolut. Dessutom har jag min Glycine Airman som jag är nöjd med så det är ju ingen panik. Men att resonera kring dessa klockor är ju ett måste om man vill bestämma sig för ett framtida inköp. Även omegan och Tudorn är fina tycker jag.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tudorn är mest spännande i sammanhanget, men faller på sin storlek.
En Rolex 14060 är en jättebra klocka, men inget jag tycker är intressant överhuvudtaget.
Omegan tilltalar mig inte så mycket alls, och känns väldigt mellanmjölk. Även om den, likt rolexen, också är en väldigt bra klocka.

Jag tror dock att designen på Rolexen kommer göra dig gladast i det långa loppet, även om jag personligen kanske hade ökat budgeten lite och köpt en Sea Dweller.
Hade hellre burit Tudor än Omega.
Faller pga storleken? Den håller väl 42mm som omegan...
http://www.uret.se/tudor-pelagos-svart-titan-o4200-mm-p-30772.html
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
min personliga åsikt är att pelagosen gör sig bättre på bild än i verkligheten. Upplevde den väldigt "digital" i sitt formspråk. svart/vit och allt är kantigt på något sätt. Svårt att förklara, men jag gillade den inte alls. Då hade jag personligen valt en Black Bay.
Känns som att de flesta förr eller senare (oavsett hur mycket man försöker streta emot) kommer vilja prova en rolex, så att innan dess ha prova runt lite bland andra märken är nog både trevligt och lärorikt.
 

Icaras

Rolex
Det går nog inte att bortse från att de flesta kommer att svara klockan från sin favorittillverkare. Dvs troligen Sub:en eller PO:n. Hade jag varit dig hade jag köpt Omegan, känt efter om du verkligen är nöjd. Om inte så har du nog redan sparat in mellanskillnaden till Sub:en :). I slutändan kommer du ändå ha något dyrare i kikaren ;)
Tudorn är jag lite skeptisk till, tror BB hade varit roligare val :)
 

carlanton

Audemars
Det här är ju en icke-fråga eftersom att svaret är givet, men för diskussionens skull:

Rolex är som ett par 501: or: dykaren man mäter alla andra dykare mot. Planet Ocean är typ ett par G-star Raw: konstig och ful. Tudorn ligger någonstan där emellan, lite som någon märklig nyproduktion av ett par guldgrävarjeans från 1800-talet med "en modern twist". Tråkig, men inte dålig för det.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det här är ju en icke-fråga eftersom att svaret är givet, men för diskussionens skull:

Rolex är som ett par 501: or: dykaren man mäter alla andra dykare mot. Planet Ocean är typ ett par G-star Raw: konstig och ful. Tudorn ligger någonstan där emellan, lite som någon märklig nyproduktion av ett par guldgrävarjeans från 1800-talet med "en modern twist". Tråkig, men inte dålig för det.
Jag har inte använt 501or på 10 år. Jag kör några riktigt schyssta Lee och nåt par (j-t dyra) Cavalli. Vad är konklusionen då ;)
 

fc2

Rolex
Gillar Omega och är inget större fan av Rolex men tom jag säger 1. Rolex 2. Tudor 3. Omega.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad säger ni om klocka i titan som Pelagos är jämfört med de andra? Hissa eller dissa, snygg eller stygg?
 

Mattias79

Cartier
Kom ihåg att dykarförlängningen på Pelagosen är nyskapande och fantastisk, designen likaså. Jag tycker helt klart att den representerar mest pang per krona. (Jag är Rolexägare för övrigt).
 
Topp