• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Måla en tavla, vad använda för bästa resultat?

Jockinho

Patek
2-Faktor
funderar på ett litet sommarprojekt. Någon som har koll på vilken spray som kan lämpas till att måla en urtavla med, som täcker och fäster bra? Har en gammal seikotavla hemma att testa på innan för att se så det ens kan bli bra. Vill helst ha någon matt färg i blå/ljusblå.

Tack på förhand :)
 

rogart-63

Patek
Funkar med vanlig sprayfärg på burk . Acrylfärg . Körde med mattsvart av märket Motip . Letade efter Humbrol färg på sprayburk men hittade ingen mattsvart . Humbrol modellfärg .Inbillade mig att den var lättare att dosera i rätt mängd . Nåt jag tyckte var svårt . Blev lätt för tjockt .
 
funderar på ett litet sommarprojekt. Någon som har koll på vilken spray som kan lämpas till att måla en urtavla med, som täcker och fäster bra? Har en gammal seikotavla hemma att testa på innan för att se så det ens kan bli bra. Vill helst ha någon matt färg i blå/ljusblå.

Tack på förhand :)

Tank vad snyggt med en blå hammarlack, lite struktur. Den borde kunna påföras med pensel utan att det blir "penselspår". Sedan skulle jag skära ut en mall i papp för att kunna spraya på eventuella index. (pappslöjd är underskattat)
I övrigt håller jag med rogart-63.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tank vad snyggt med en blå hammarlack, lite struktur. Den borde kunna påföras med pensel utan att det blir "penselspår". Sedan skulle jag skära ut en mall i papp för att kunna spraya på eventuella index. (pappslöjd är underskattat)
I övrigt håller jag med rogart-63.


Jag har testat att penselmåla en tavla och det är tyvärr apsvårt att få en jämn, perfekt yta. Efter ca 10 försök gick jag över till sprayfärg som var såååå mycket enklare. Målade och putsade hela tavlan försiktigt för att å fram indexen.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har testat att penselmåla en tavla och det är tyvärr apsvårt att få en jämn, perfekt yta. Efter ca 10 försök gick jag över till sprayfärg som var såååå mycket enklare. Målade och putsade hela tavlan försiktigt för att å fram indexen.


Fast det är klart, med hammarlack kanske det inte spelar någon roll.
 

rogart-63

Patek
Såg nån som använde sig av speciellt papper och tillverkade en tavla med hjälp av skrivare . Typ sånt papper till byggmodeller . Finns på Ebay . Water slide paper . Måla tavlan vit och sen lägga på ett par lager svart water slide paper och så klarlack över . Ska se om jag hittar det . Index blev då vita .
 
Topp