• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Månadsklockan!

Minuteman

Rolex
För en tid sedan skrev jag ett inlägg om att jag hade landat årsklockan:
https://klocksnack.se/threads/Årsklockan-har-landat.25444/

Sedan dess har tanken på att hitta en klocka (gärna Seiko eftersom de är lätta att datera och coola klockor) som även stämmer med rätt (födelse) månad varit en tanke som från och till kommit upp i mitt huvud. Dessutom fick jag upp ögonen för 60-70 tals King Seiko efter yonsson visat upp sin på forumet.

För någon månad sedan dök det perfekta objektet upp på K&S. En King Seiko 5625-7111 tillverkad i Mars 1973!
Tyvärr var jag dock för långsam och missade klockan med några timmar :(

Efter att ha grämt mig en stund kontaktade jag köparen ( Bosse ) och anmälde mitt intresse om den skulle säljas i framtiden. Efter en tid och en del diskuterande (tjat från min sida :) ) så fick jag till min stora glädje köpa KS'en, och igår dök den upp!
DSC_0552.JPG

Klockan har Seikos 5625 verk som kommer från 5600 serien innehållande verk från allt till Lord Matic till Grand Seiko. Detta är en 28800 Hi-Beat variant, och den har alla "morderniteter" som hand wind, hacking och datum quickset via kronan. Ett verk som håller väldigt hög standard på finishen, och kvaliteten.
DSC_0569.JPG

DSC_0557.JPG
DSC_0561.JPG

DSC_0567.JPG
DSC_0566.JPG
Jag gillar verkligen Seikos urverk. En av anledningarna är att de är väldigt trevliga att skruva i. De är enkelt men effektivt uppbyggda, med hållbara och innovativa lösningar. Jämfört med många samtida Seikoverk som jag råkat på har detta en mycket högre finish och kvalitetskänsla.

Nu till lite fler bilder av skönheten:
DSC_0570.JPG
DSC_0571.JPG
DSC_0572.JPG
DSC_0573.JPG
DSC_0574.JPG

Jag älskar verkligen boettformen.
DSC_0579.JPG


Väldigt fina detaljer.
DSC_0581.JPG
DSC_0583.JPG
DSC_0587.JPG
DSC_0590.JPG
DSC_0602.JPG


Och på armen:
DSC_0613.JPG



Till sist en gruppbild tillsammans med sina 70-talskompisar:
DSC_0605.JPG


Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag är extremt nöjd med mitt nytillskott! Det är svårt att undvika att konstant blicka ner på handleden, och förundras över hur de komplexa ytorna på boetten reflekterar ljuset i olika vinklar. Dessutom ger en King Seiko som denna en oöverträffad kombination av kvalitetskänsla och avancerad vintageklockteknologi för en väldigt blygsam peng.
 

Bosse

Friends of KS
För en tid sedan skrev jag ett inlägg om att jag hade landat årsklockan:
https://klocksnack.se/threads/Årsklockan-har-landat.25444/

Sedan dess har tanken på att hitta en klocka (gärna Seiko eftersom de är lätta att datera och coola klockor) som även stämmer med rätt (födelse) månad varit en tanke som från och till kommit upp i mitt huvud. Dessutom fick jag upp ögonen för 60-70 tals King Seiko efter yonsson visat upp sin på forumet.

För någon månad sedan dök det perfekta objektet upp på K&S. En King Seiko 5625-7111 tillverkad i Mars 1973!
Tyvärr var jag dock för långsam och missade klockan med några timmar :(

Efter att ha grämt mig en stund kontaktade jag köparen ( Bosse ) och anmälde mitt intresse om den skulle säljas i framtiden. Efter en tid och en del diskuterande (tjat från min sida :) ) så fick jag till min stora glädje köpa KS'en, och igår dök den upp!
DSC_0552.JPG

Klockan har Seikos 5625 verk som kommer från 5600 serien innehållande verk från allt till Lord Matic till Grand Seiko. Detta är en 28800 Hi-Beat variant, och den har alla "morderniteter" som hand wind, hacking och datum quickset via kronan. Ett verk som håller väldigt hög standard på finishen, och kvaliteten.
DSC_0569.JPG

DSC_0557.JPG
DSC_0561.JPG

DSC_0567.JPG
DSC_0566.JPG
Jag gillar verkligen Seikos urverk. En av anledningarna är att de är väldigt trevliga att skruva i. De är enkelt men effektivt uppbyggda, med hållbara och innovativa lösningar. Jämfört med många samtida Seikoverk som jag råkat på har detta en mycket högre finish och kvalitetskänsla.

Nu till lite fler bilder av skönheten:
DSC_0570.JPG
DSC_0571.JPG
DSC_0572.JPG
DSC_0573.JPG
DSC_0574.JPG

Jag älskar verkligen boettformen.
DSC_0579.JPG


Väldigt fina detaljer.
DSC_0581.JPG
DSC_0583.JPG
DSC_0587.JPG
DSC_0590.JPG
DSC_0602.JPG


Och på armen:
DSC_0613.JPG



Till sist en gruppbild tillsammans med sina 70-talskompisar:
DSC_0605.JPG


Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag är extremt nöjd med mitt nytillskott! Det är svårt att undvika att konstant blicka ner på handleden, och förundras över hur de komplexa ytorna på boetten reflekterar ljuset i olika vinklar. Dessutom ger en King Seiko som denna en oöverträffad kombination av kvalitetskänsla och avancerad vintageklockteknologi för en väldigt blygsam peng.
Roligt att du tycker om den, fina bilder, och nu har jag fått se den invändigt också:)
//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sjukt bra klocka! Använder min väldigt mycket. Tror det är omöjligt att hitta en annan så prisvärd klocklinje.
Min är lite bredare än din, men din är i lite bättre skick.

image.jpg

(Din till vänster från när Bosse ägde den, min till höger)

Här ser du skillnaden på boetten (mina bandhorn är lite bredare, min är överst)
image.jpg


Ett mycket bra köp och en riktigt stabil trio! Sälj den aldrig. Alldeles för lite pengar för att man ska checka ut dem.
 

Jonte73

Audemars
Grattis Minuteman.
Riktigt fin.
Min 5621-7000 69 a har precis lämnat. Kom inte riktigt överens med den.
Men som Y säger låt den där stanna.
 

Patrik J

Rolex
Grattis! Coolt att kunna landa en en månadsklocka. Håller man på med Omega ska man var glad om man lyckas vara +/- något år. :D
 

Minuteman

Rolex
Ett mycket bra köp och en riktigt stabil trio! Sälj den aldrig. Alldeles för lite pengar för att man ska checka ut dem.

Ingen risk att denna vandrar vidare. Den är en grymt stabil keeper av flera orsaker :)
Fantastiskt trevlig klocka, och snyggt varierad trio!
Min lite mer homogena & mögliga Seikotrojka säger hej, med månadsklockan i mitten, januari '69!
20140914_105754.jpg
Grymt cool dykartrio du har där!
Jag får försöka uppgradera min trio med en 6105 och en Pouge från 1973 (min är från 71) framöver så är den mer perfekt :)
Bra klocka! Extra roligt att den var tillverkad samtidigt som du.
Alla som gillar Seiko bör ju ha en månadsklocka :D
Nedan min 6159-7000 från juni 1968.

image.jpg
Fantastiskt cool månadsklocka!
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Ingen Seiko (har inte lyckats matcha någon av mina till rätt år och månad) men här är min månadsklocka från mars -73

0wA1uN2.jpg


Förövrigt är 6159 det läckraste som finns. Alla tiders coolaste dykare om jag får bestämma :)
 
Topp