• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Månfas i Guld till ETA6498

OBSallander

Breitling
Hejsan,
Jag har tillsammans med 2 andra kamrater börjat designa en månfas komplikation och under nästa vecka kommer vi ha en spikad design. Efter det kommer vi att tillverka hela komplikationen under 6 veckors tid. Jag tänkte att det säkert fanns intresse av att se lite tillverkning här på forumet och kommer se till att lägga upp en hel del bilder här under förloppet.

Capture.PNG

Månfasen tillverkas till ett ETA6498, Månfas skivan kommer tillverkas i stål och månarna kommer vara i infäst 18K guld.
IMG_20190826_101740.jpg

Hela verket kommer få sig en övergång efter tillverkningen och finisheras till en hög standard.

Har ni frågor så ska jag göra mitt bästa med att svara så utförligt jag kan!

Mvh
Oliver
 

OBSallander

Breitling
Arbetet har börjat!

Upplägget är att vi under första veckan av sex, tillsammans skall tillverka en prototyp och få en känsla av hur tillvägagångsättet av att tillverka så här små delar (Vissa delar är under 1mm stora) går till innan vi tillverkar våra egna induviduella delar.

Dag ett för mig, jag var tyvärr sjuk igår och missade uppstarten. Tur var att jag redan hade gjort klart alla ritningar förra veckan så mina kamrater kunde starta med att svarva pelarna för det extra hjulet + månfashjulet. Mitt ansvar blev således att fräsa ner den ficka i verkbotten där vårat extra hjul kommer att husera.

Hela äventyret började med att jag fick lära mig hur man tar borr precision ännu ett steg längre. Det visar sig att det finns mycket kvar att lära sig om hur man jagar efter hundra delar när man redan tror att man kan borra väldigt exakt.
IMG_20200915_102805.png
De röda markeringarna visar de små hål jag borrade. Den blå ringer visar vart vi kommer fräsa, eller snarare svarva ur en ficka för hjulet.

Efter att hålen var borrade var det dags att förbereda för svarvning av fickan. Steg ett är att lösa centreringen av verkbotten innan svarvningen kan göras, vi ska lära oss att centrera hålet med en precision på mindre än 0,01mm med hjälp att ett uråldrigt verktyg som kallar "wobblestick" det beskrivs väldigt bra i Boken George Daniels "Watchmaking" (Jag kan starkt rekommendera att läsa boken om intresse för urmakeri är stort).
Eftersom vi inte äger någon wobblestick blir första steget att tillverka en.

Untitled-1.png

Vår mentors skiss av en wobblestick.

Vi valde att använda oss av plexi då det krävdes ett lätt material och vanligen görs wobblesticks av trä.
IMG_20200915_140731.jpg
IMG_20200915_141049.jpg
IMG_20200915_151610.jpg
IMG_20200915_151617.jpg

Plexi staven svarvade jag till i skolans Shaublin 70 svarv, och ändarna är svarvade i härdat blåstål.

Imorgon är planen att jag ska slipa till en 0,7mm svarvstickel för att sedan kunna svarva ut fickan i verkbotten!
 

OBSallander

Breitling
Hejsan!
Idag har det hänt en del. Det känns alltid som att man inte hinner med något alls under dagarna men när man sätter sig ner och reflekterar över dagens lärdommar så inser man att man har hunnit med ganska mycket.

Jag jobbade vidare på att göra klart alla verktyg vi behöver för att fräsa ut fickan i verkbotten, det som var kvar att göra var ett stöd som håller wobblesticken på plats medans man centrerar hålet i svarven och att slipa till ett svarvstål så det passade in i hålet som är 0,8mm stort. Mina kamrater jobbade vidare på pelare och bussningar till prototypen och när vi var redo att svarva så samlade vi oss så att alla kunde lära sig tillsammans och känna sig säkra nog för att utföra svarvandet på sin egna klocka efteråt.

Stödet för wobblesticken är bara en mässingsplåt, som är böjd 90 med ett faseterat spår som passar in i spåret i wobblestickan, och fastnitad i en bit stålstav för att passa i svarvens stickelstöd.
[Bild på Stödet.]

Svarvstickeln är formad från en 2,5mm HSS bit och är grovt formad på en slipmaskin och sedan tillrättad för hand på en india samt arkansas sten.
[Bild på Arkansas/india Sten+Stickel]

När alla verktyg var klara var det dags att centrera verkbotten. Ett väldigt intressant moment då det känns väldigt lustigt att använda så otekniska verktyg för att få ett så otroligt precist resultat. Det handlar alltså om en centrering som har en tolerans på < 0.01mm.
IMG_20200916_111627.jpg
IMG_20200916_105246.jpg


IMG_20200916_124035.jpg

När verkbotten var centrerad så var det dags att börja svarva. Vi fick faktiskt forma om stickeln några gånger innan vi fick det önskade resultatet det är svårt att bedömma sticklens skäryta när hela stickeln är mindre än 0.8mm. Men när vi väl hade fått till det så svarvade verktyget väldigt bra.

IMG_20200916_143432.jpg


Tyvärr när vi väl var klara med arbetet så insåg vi snabbt att jag hade räknat fel på ingreppen och vi kommer vara tvungna att svarva om på en ny verkbotten imorgon. Jag hade räknat på hjulens totala diameter istället för på hjulens delningsdiameter (delningsdiametern är den aktiva diametern när två kugghjul arbetar mot varandra). Men det är ju därför vi gör en prototyp först, för att lära oss av våra misstag.

Det var allt för idag!
Jag kommer även försöka lägga upp lite klipp från vad vi gör under dagarna på min instagram story så vill ni ha löpande uppdateringar under dagarna så in och följ mig @os.workshop
/Oliver Sallander
 

OBSallander

Breitling
Halloj!

Det blir en kort uppdatering idag då det mesta jag gjort idag är sådant som inte är så kul att visa upp på bild.

Arbetet med månfashjulet fortsatte idag. Mestadelen av dagen har gått åt att göra förarbete för att kunna svarva, borra och fräsa tänderna till månfashjulet. Vilket har inkluderat att tillverka en svarvstickel, en hållare i mässing som ska vara som stöd bakom månfashjulet när jag fräser tänderna och att test blånera flera sorters stål för att se vilket som kommer lämpa sig bäst för vårt ändamål.

Vi kan starta med att visa upp den otroligt läcka ur svarvningen i verkbotten, efter att jag format om stickeln och slipat den med regelbundna kontroller under mikroskop så nådde vi äntligen det resultat vi ville.
IMG_20200917_102602.jpg
IMG_20200917_102552.jpg


Och här påbörjade jag fästet jag använder för att få stöd bakom det 0,4mm tjocka månfashjulet när fräsning och borrningen sker.
IMG_20200917_110616.jpg

Och slutligen en bild på månfashjulet när det är fäst på sin mässingsstav. Viktigt att poängtera här är att när ämnet väl är svarvat så kommer det inte lämna svarven försen alla moment är slutförda för att inte tappa centreringen. Så där kommer hjulet sitta tills det ser ut som ett månfashjul, vilket ni förhoppningsvis får se imrgon.. om inget ödesdigert händer på vägen.
IMG_20200917_125721.jpg

Det var allt för idag. En ganska så händelselös dag med mycket förarbete, förhoppningsvis lite mer att visa upp imorogn.

/Oliver Sallander
 

OBSallander

Breitling
Hejsan,

Idag har jag lyckats göra klart månfashjulet! :D

Startade dagen med att rigga svarven för fräs/off-center borrning.
IMG_20200918_092403.jpg

IMG_20200918_092424.jpg

Efter att bägge hålen var borrade för månarna så svarvade jag ner hjulet till sin slutgiltiga storlek. Eller rättare sagt jag svarvade ner hjulet till 14.03mm för att ha lite extra material för att få till fina tänder vid fräsnigen.
IMG_20200918_102422.jpg

Efter borrningen var klar så riggade jag om svarven för att fräsa. Eftersom jag valde att kontstruera fram hjulet med ett fast centrum, alltså att hjulet svarvas ner och borras utan att lossas från svarven så det hela tiden är koncentriskt så kunde jag inte använda ett "centring scope" och fick därför göra en avräkning på hjulets radie för att hitta centrum med fräsverktyget.
IMG_20200918_105137.jpg

Sen var det bara att fräsa på, 118 tänder. Vi använder oss av en delningscirkel som som man vevar fram mellan varje fräs moment. Under det här momentet krävs ständig koncentration, om du missar ett hål på delningsskivan så kommer alla resterande tänder att hamna några grader fel och det är bara att börja om. Om du fräser för djupt kommer hjulet att få en för liten delningsdiameter och ingreppet med fingret som flyttar månfasen kommer inte att stämma. Precisionen vi jobbar med i ingreppet mellan månfashjulet och fingret är mellan 0,1-0,15mm då tänderna på hjulet är så små, så vi har inte mycket marginal att spela på.

Jag hann tyvärr inte fota det färdiga månfashjulet så ni får hålla er att se det till på Tisdag!
I övrigt är vi väldigt glada med vad vi åstadkommit denna veckan, vi är näst intill helt klara med alla delar till prototypen och har bara behövt göra fåtal ändringar i våra ursprungliga ritningar. Arbetet har flytit på bra och vi har inte störr på några problem vi inte har lyckats lösa!

/Oliver Sallander
 

OBSallander

Breitling
Hej,

Blir en kort uppdatering här idag. Det mesta jobbet under dagen bestod i att uppdatera alla ritningar med alla ändringar vi har gjort under arbetets gång. Men jag bjuder på en bild på hur det ser ut med månfashjulet lagt på plats på verkbotten!

Det ser inte så mycket ut för världen ännu, men allt är fortfarande rå arbetat och inte närheten av slut "finish".
IMG_20200922_152305.jpg

Bjuder på en bild från datorn så vi kan föreställa oss om hur vackert det kommer bli! ;) Jag gjorde en hel re-design på månfasen, då jag fortfarande är en nybörjare på Fusion360 så var första modellen väldigt klumpig att göra ändringar på så tillslut blev det lättare att göra om allt och göra det på ett smidigare vis så om vi behöver göra fler justeringar så kan jag nu göra det mycket lättare.
månfas.PNG

Här är ett exempel på ritningarna jag plockar ut och vi jobbar efter. Förlåt mig till alla er som jobbar med sånt här och säkert mår dåligt över att se något så amatörsmässigt. Kom gärna med kritik och tips på ritnigar och CAD!
finger.PNG


Som sagt, en kort uppdatering idag. Förhoppningsvis händer det lite mer imorgon :)

/Oliver Sallander
 

OBSallander

Breitling
Godkväll!

Tredje gången gilt?

Idag för tredje gången borrade och svarvade vi en verkbotten (De tidigare har harf för stort och för litet ingrepp mellan hjulen). Efter mycket om och men, mätningar och om-mätningar så var vi säkra på att vi fått alla ingrepp korrekt. Tyvärr efter att allt var ihopsatt så insåg vi att ingreppet fortfarande var lite för tajt.. Vår mentor tror eventuellt att det kan vara den ingreppscirkel vi använder, så imorgon ska vi testa att måtta ut allt med en annan och hoppas att vi äntligen kan få klart prototypen.


En sådan här ingreppscirkel använder vi oss av.
b9e9c1a437514593aab5774fbfd01646.jpg


Under tiden som verkbotten arbetades på har jag börjat konstruera fingret som ska knuffa månfasen framåt. Det är en väldigt liten del som behöver vara väldigt exakt för att kunna utföra sin funktion.

finger.PNG



Här är den svarv vi använder för att ha full kontroll och kunna ha den precision vi behöver. Enda gågen vi svarvar med support är när vi arbetar på verkbotten. Alla andra delar svarvas för hand.
IMG_20200923_134709.jpg

Det första man måste fundera över är i vilken ordning de olika momenten ska göras, det är inte alltid lätt när man tillverkar en del för första gången och man för ofta göra flera "extra" moment som man lätt kan hoppa över när man lärt sig.
Steg ett för denna del är att borra centrumhålet som vi kommer använda oss av för att fästa delen och behålla koncentriteten.
IMG_20200923_125612.jpg

Här har vi delen efter att hålet är borrat och delen är avskruen från bas-materialet. Radien är nu nära den totala längden från fingrets topp till centrum.
IMG_20200923_133623.jpg

Det som tar tid första gången är när man behöver tillverka hållare eller verktyg för alla olika moment under tiden man jobbar. Här är biten uppsatt på en svarvad mässingstav tillsammans med timhjulet. Det ska borras ett hål genom bägge delarna för det stift som ska driva fingret, hålet ska borras med ett 0,32mm borr och det borras för hand i ett stansställ istället för en pelarborr.
IMG_20200923_134633.jpg

Här är hålet borrat. Imorgon ska jag börja fila ut formen av fingret och förhoppningsvis kommer vi kunna färdigställa prototypen. :)
IMG_20200923_163251.jpg

Ha en trevlig kväll! Och har ni frågor så är det bara att fråga!
/Oliver Sallander
 

OBSallander

Breitling
Hejsan!

Idag har bestått av en evighet av att fila, slipa och polera! Formade fingret som jag började på igår, tyvärr så blev resultatet inte så bra som det behövde och jag får göra om hela delen imorgon. Men jag lärde mig väldigt mycket under arbetet så inget att hänga upp dig på.

Så här borrar vi hålen som antagligen är väldigt små, eller vi behöver ha extra god precision på. Här borrar jag med ett borr på 0,32mm.
IMG_20200924_075904.jpg
IMG_20200924_075915.jpg


Här har jag påbörjat utformingen av fingret. Jag använder mig av små nålfilar "#4 cut" när dom tar för mycket matertial använder jag mig av 2micron papper.
IMG_20200924_095601.jpg
IMG_20200924_103827.jpg

Här kan ni se en bild på månfas prototypen under mikroskop som den ser ut just. Fingret ska jag göra ett nytt imorgon, och spärrfjädern för månfashjulet ska måttas ut och monteras.
IMG_20200924_152254.jpg
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Tack för att du delar, otroligt intressant att följa!
Kanske att svära i kyrkan, men använder man sig ngt av 3D skrivare för att skapa prototyper eller är det för dåliga toleranser? (Kan inget om 3D skrivare)
 

OBSallander

Breitling
Tack för att du delar, otroligt intressant att följa!
Kanske att svära i kyrkan, men använder man sig ngt av 3D skrivare för att skapa prototyper eller är det för dåliga toleranser? (Kan inget om 3D skrivare)
Kul att höra! Nej 3d skrivare används inte mycket inom urmakeri, ännu i alla fall. Jag har både en FDM och en SLA printer, men ser tyvärr inte att någon skrivare för gemene man har tillräckligt fina toleranser för att kunna fungera för klockdelar, kanske för boetter och liknande?

Vilket kul projekt!
Heja mer sånt. Bästa tråden på forumet för stunden.
teknikporr när den är som bäst.
Tack så mycket :D
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Kul att höra! Nej 3d skrivare används inte mycket inom urmakeri, ännu i alla fall. Jag har både en FDM och en SLA printer, men ser tyvärr inte att någon skrivare för gemene man har tillräckligt fina toleranser för att kunna fungera för klockdelar, kanske för boetter och liknande?


Tack så mycket :D
Tack för info! Spännande att följa utvecklingen
 

OBSallander

Breitling
Hejsan!

Ingen uppdatering i Fredags då dagen mest bestod i att städa! :p

Idag har vi disskuterat tillsammans om hur vi gjort de olika delarna i förberedelse för att vi alla ska tillverka våra egna delar var för sig.

Vi uppdaterade våra ritningar yttligare en gång och justerade några mått här och där. Vi testade även att matta och blånera månfashjulet vilket var väldigt tillfredsställande :)

Vi blånerar på en värmeplatta där vi kan stegra temperaturen stegvis och på så sätt hålla väldigt bra kontroll på oxideringen.
IMG_20200928_133231.jpg

IMG_20200928_140010.jpg
IMG_20200928_141348.jpg


Jag började även svarva några av mina delar men var så uppe i jobbet att jag inte kom ihåg att fota något. Ska bättra mig imorgon :)
 

OBSallander

Breitling
Idag har det svarvats!

Jag har börjat tillverka delar till min egna månfas. Jag började med att svarva av timröret på ett timhjul för att kunna pressa dit ett mässingslager.
Här är lagret.
timhjul.PNG


Första steget är att svarva ner den största diametern 2,6mm, och borra hålet.
IMG_20200929_094129.jpg

Sen att mäta ut 1.4mm diameterns mått på ungefär 1.1mm och svarava ner det, så länge det är mer än 1.1 mm så är det ok i detta läget. Vi kommer justera måttet senare.

Det blir en hel del mätande, När jag mäter diametrar medans jag svarvar använder jag mig av en mikrometer. När jag mäter höjdmått så gör jag det på en mätklocka som nollställs mot ett plan.
IMG_20200929_095958.jpg

Efter att alla mått sitter, så polerade jag undersidan som arbetar mot verkbotten och även toppen som kommer synas när man tar av tavlan. Resterande ytor är svarvade då dom kommer täckas av andra delar. För att kunna få upp biten på svarven så svarvade jag en bit härdat stål till 0,8mm och limmade upp biten på den.
IMG_20200929_135551_229.jpg

IMG_20200929_204739_507.jpg

Jag påbörjade även svarvningen av den pelare som lagret kommer arbeta mot i verkbotten, men tog inga bilder på den :)
 

OBSallander

Breitling
Idag har jag färdigställt stolpen till timhjulet. Jag var tvungen att svarva om stolpen efter halva dagen då jag slant med svarvstickeln och gjorde en repa i den första.. Så dagens lärdom är att aldrig stressa för då får man göra om allt från början igen..

Stolparna svarvar vi ur "blåstål" vilket är härdat silverstål som sedan har anlöpts till blå färg. Då stålet redan är härdat så fungerar det perfekt till att svarva slitstarka delar så som balansaxlar och lager.

Några bilder från de balansaxlar vi svarvade förra året.
IMG_20190923_153014.jpg
IMG_20190926_113302.jpg


Efter diametern är ca 0,04mm över det slutgiltiga måttet så övergår vi till en rullbänk för att kunna polera ner ämnet till en exakt passform med lagret och vi får en yta som är mycket slitstark.
Det ser nästan ut som att materialet svävar i luften när man svarvar av det. :)
IMG_20200930_081551.jpg

Under tiden man polerar stolpen så testar man kontinuerligt passformen mot lagret, och när lagret precis löper fritt så har men en passform helt utan spel vilket är mycket viktigt när man har så små marginaler i ingrepp mellan hjul/finger och månfas.
Här är en bild på den slutgiltiga passformen mellan bitarna. Jag tog även några bilder med skolans digitala mikroskåp men glömde såklart att ladda upp dom från min laptop innan jag åkte hem, så dom kommer imorgon. (tandpetare i bakgrunden för skala ;) )
IMG_20200930_100152_771.jpg
 
Topp