• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Månfas i Guld till ETA6498

OBSallander

Breitling
Dåligt med uppdatering här, urtsäkta mig!

Det har inte hänt så mycket tyvärr, förra årets examensklass har invaderat skolan för att göra sina slutprov dom inte kunde göra pga Corona så vi har inte tillgång till skolan den här veckan. I torsdag och fredags så var vi tvungna att städa undan så det var fritt i klassrummet så vi hann inte göra så mycket då heller. Nästa vecka är vi tillbaka igen och då ser jag till att uppdatera löpande igen! :)
 

OBSallander

Breitling
Idag fick vi äntligen komma tillbaka till skolan, och våra ETA verk har äntligen kommit ockås!
IMG_20201014_080851_952.jpg


Annars var det snabbt tillbaka till arbetet och jag fortsatte arbetet med fingret som skall driva månfashjulet.
IMG_20201014_091621.jpg

För att kunna fila ut fingret och fortfarande ha en fin radie av ressten av fingret så limmar vi upp fingret på en bit härdat stål. På så vis kan vi fila ner till det härdade stålet utan att riskera att gå under radien!
IMG_20201014_134608.jpg
 

OBSallander

Breitling
Riktigt imponerande!! Vilken linje/skola är det du går på där man får göra sånt här?
Precis som Uris sa, jag går sista året på Urmakarskolan. Jag gör det här projektet istället för att vara ute på 6v LIA (lärande i arbete), ett undantag i dessa Pandemi tider. Men då det är detta jag vill arbeta med efter utbildningen så är det perfekt att få fördjupa sina kunskaper i tillverkning! :)
 

OBSallander

Breitling
Här kommer en MEGA uppdatering då jag vart slarvig dom senaste dagarna!

Efter att fingret var format någorlunda korrekt så var det dags att härda och anlöpa det.
IMG_20201016_082354.jpg

Det lättaste sättet att anlöpa mindre delar är att helt enkelt lägga det på en värmeplatta och låta det gå upp till rätt temp.
IMG_20201016_082715.jpg

Efter härdning och anlöpning kan man gå på med micronpapper för att uppnå slutgiltig form, detta tar tid och tålamod. Nästan två dagar satt jag och putsade och då tycker jag ändå inte att det är bra nog, men min lärare försäkrar mig att det är över förväntan för att vara första gången.
IMG_20201016_091804.jpg
IMG_20201016_105715.jpg

Här är ett trevligt och smidigt "verktyg" som man kan limma upp micronpappret på för att komma hela vägen in i hörn. Skär man av pappret i samma vinkel som stålet så för pappret samma vinkel som gör att verkligen kommer åt.
IMG_20201016_105732.jpg


Efter att fingret var funktions klart så var det dags att göra det lilla styr-stiftet som ska föra fingret framåt. Stiftet är 0,7mm långt och hela 0,32mm i diameter. Svarvat för hand för extra stilpoäng.
IMG_20201019_083348_563.jpg
IMG_20201019_091722_895.jpg

Polerar ändarna genom att sätta upp stiftet i en liten stiftklove och rulla det mot micronpapper.
IMG_20201019_092602_786.jpg

Här mäter jag ut ingreppet mellan de två timhjulen för att kunna markera ut var jag ska borra och sedan svarva ner fickan i verkbotten.
IMG_20201020_092120.jpg

Sen är det bara att borra, även detta för hand för dom viktiga stilpoängen.
IMG_20201020_103529.jpg

Svarvningen gick bra, utan problem.
IMG_20201020_130737.jpg

Idag har jag börjat passa ihop delarna och gjort en första finnishering på dom. Här har jag limmat upp det extra timhjulet för att göra en rundslipning.
IMG_20201021_081733_373.jpg

Här är lagret pressat på plats i timhjulet det lilla stiftet är ditsatt och fingret ligger på plats. :)
IMG_20201021_150912_642.jpg
 

OBSallander

Breitling
Bravo, det där verkar bli bra !
:)
Tack så mycket! Ja det börjar ta sig nu mot slutet. Ska bli kul sen när hela verket är klart och finnisherat!
Fortsatt väldigt intressant. Tack för att du delar med dig! 🙏😊
Kul att det uppskattas! :D
Fattar typ hälften, men sjukt imponerande! 😎
Metall som blir mindre och sen förvandlas till delar av en klocka! Vi kan kalla det magi ;)
 

OBSallander

Breitling
Förlåt för min inaktivitet! Mycket har hänt sedan sist, månfasens funktion blev klar under skolgången men tyvärr hann jag inte färdigställa klockan i brukbart skick. 🙁 Så är det ibland med projekt, men jag har nu en verkstad där jag små pysslar med ett klockprojekt vid sidan av mitt heltidsjobb. Så målet är att ha en handfinisherad klocka baserad på ETA6498 verket till försäljning i början av 2024. Kommer börja uppdatera här och på min instagram under sommaren då prototypen bör vara klar! Dock ingen månfas på den denna gången 😉
 
Topp