• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Många fina klockor men..

Nicklas H

Cartier
Det finns otroligt fina klockor här på forumet och det är så roligt att se alla dessa och historierna runt dem.
Men är det någon som sitter på något som kommer från de oberoende urtillverkarna som tex Phillipe Dufour, Beat Haldimann, R W Smith, Svend Andersen, Kari Voutilainen eller någon annan av dessa fantastiska hantverkare som inte är industrialiserade?
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Det är säkert någon som gör det, men tror inte man vill outa sig.
Det skulle i alla fall inte jag göra om jag sitter på en klocka för en halv miljon.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur vanliga är sådana ur i Sverige?
Jag menar, vi har ju t.ex inte så värst många Pateks på forumet. Har vi ens någon med en A.Lange & Söhne?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Hur vanliga är sådana ur i Sverige?
Jag menar, vi har ju t.ex inte så värst många Pateks på forumet. Har vi ens någon med en A.Lange & Söhne?

Det finns väl en hel del Pateks på forumet. Att alla inte har det är förståeligt, det är ju inga dussinklockor direkt! Men se fredagstråden, ex. 3st skydweller i rad och vi är inte på rolex forum ;) Iof är rolex inte det du sökte men skydweller ligger ju i en hög prisklass.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det finns väl en hel del Pateks på forumet. Att alla inte har det är förståeligt, det är ju inga dussinklockor direkt! Men se fredagstråden, ex. 3st skydweller i rad och vi är inte på rolex forum ;) Iof är rolex inte det du sökte men skydweller ligger ju i en hög prisklass.


Att se Rolex på ett klockforum är ungefär lika vanligt som att se Volvos på ett bilforum.
En jäkla pest! ;)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Att se Rolex på ett klockforum är ungefär lika vanligt som att se Volvos på ett bilforum.
En jäkla pest! ;)

Fast rent kapitalmässigt är de ju inte långt ifrån och i vissa fall över en Lange etc. Jag gillar rolex även fast jah aldrig ägt någon, ett märke med historia, oftast tidlös design etc. Hur kul som helst men smaken är som baken, extremt olika ;)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fast rent kapitalmässigt är de ju inte långt ifrån och i vissa fall över en Lange etc. Jag gillar rolex även fast jah aldrig ägt någon, ett märke med historia, oftast tidlös design etc. Hur kul som helst men smaken är som baken, extremt olika ;)

Förstår helt vart du vill komma!
Men tror väl att för dom flesta här kanske bara inte en Lange eller dress Patek riktigt passar?
Vet för min del att en sån verkligen inte skulle passa, går hellre runt med en stålsub än en top of the line Patek. Enbart för att det inte riktigt känns för mig.
 

Nicklas H

Cartier
Det är säkert någon som gör det, men tror inte man vill outa sig.
Det skulle i alla fall inte jag göra om jag sitter på en klocka för en halv miljon.
Det har du förstås rätt i, tänkte inte på den biten. Tanken slog mig bara då jag så en film på youtube om Phillipe Dufour och F.P Journe.
Det vore rätt smutt att få se en sådan klocka live någon gång.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det har du förstås rätt i, tänkte inte på den biten. Tanken slog mig bara då jag så en film på youtube om Phillipe Dufour och F.P Journe.
Det vore rätt smutt att få se en sådan klocka live någon gång.


Kikade på en dokumentär om klockor igår.
Där tog dom upp både Dufour och Journe.
Jag som är relativt ny inom klockvärlden och inte så värst insatt hade aldrig hört talas om dom tidigare.
Men man såg direkt att det inte var några billiga klockor! Och inte simpla för den delen heller...
 

Nicklas H

Cartier
Tycker det är helt otroligt när man ser killar som Dufour, Smith och Haldimann som gör allt själv förutom stenarna (rubinerna), balansfjädern och main spring (vad den nu heter på svenska).
Sitter på kammaren och fräser urtavlor och andra delar utan CNC svarvar och annan datoriserad utrustning.
 
Topp