• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mår automatiska klockor dåligt av att stå stilla?

Kakob

Cartier
Det här framstår säkert som en skitdum fråga för många, men den som inte frågar förblir nybörjare för alltid, så:

Är det "ohälsosamt" för en automatare att stå stilla för länge? Har aldrig ägt mer än en automatiskt klocka åt gången, så problemet har aldrig uppstått i och med att den nästan aldrig stått still. Winders är ju vanligt förekommande, så jag förmodar att det finns ett intresse av att hålla klockan igång. Samtidigt funderade jag över en klocka som låg ute till försäljning för ett tag sen, som var två år gammal, men oanvänd, varpå urmakaren menade att service kunde räknas från i år. Det tyder ju snarare på att klockan "mår bra" av att stå stilla... Och hur mår egentligen alla samlingar där klockorna spenderar större delen sin tid stillastående i bankfack?

Not: Har kanske letat lite dåligt, och om någon har tagit upp samma fråga till diskussion tidigare ber jag om ursäkt för nedskräpning på forumet.

Väl mött, och trevlig fredag! :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Anledningen till att många har en winder är nog mera för att det är smidigt att slippa ställa klockorna varje gånga man ska använda dom om man har flera som man varvar med. Tror ingen har en winder enbart för att hålla klockan "igång".

Hurvida klockorna mår bra av det ena eller andra verkar de lärda tvista om, personligen funderar jag inte så mycket på det iom att jag servar mina klockor regelbundet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Förr mådde inte klockorna bra av att stå då oljorna stelnade. Detta är inte samma problem längre. Att i en annons påpeka att en klocka inte rörts på två år och att en urmakare skulle hävda att de åren inte skall räknas får du ta med en nypa salt..
 

DrDre

Patek
Jag är ju inte urmakare, men enligt vad jag har förstått så är det tid som driver fram servicebehov, inte användning. Dvs när man hör råd som vart femte så, så är det fem kalenderår som avses, och inte (5 år * 365) 1700 dagar som kan spridas ut över en 20-årsperdiod.
 

Sond

Patek
En inte helt ovanlig kompromiss är att en gång i månaden vrida upp klockor som inte används så ofta. Det gör jag om nåra inte använts under månaden. Använder betala "räkningarkvällen" till att pyssla om klockorna som inte använts under den gångna månaden. Ett mycket trevlig sätt att avrunda en inte lika rolig start på kvällen..:)
 

morrism

Audemars
Jag är ju inte urmakare, men enligt vad jag har förstått så är det tid som driver fram servicebehov, inte användning.


Delarna slits ju inte av att stå stilla, nya oljor (syntetiska) har en hylltid på flera år och en användningsperiod på närmare 10 år. Om en klocka ligger hos AD i ett år drar de ju inte ner servicetiden med ett år när den säljs, t.ex. du köper en rolex som de haft inne i ett år så säger de ju inte att du ska serva efter 4 år. Det som påverkar oljorna negativt är fukt och solljus, de utsätts inte för varken eller genom att ligga i en tät klocka.

Edit. Detta gäller Rolex.
 

DrDre

Patek
Delarna slits ju inte av att stå stilla, nya oljor har en hylltid på flera år och en användningsperiod på närmare 10 år. Om en klocka ligger hos AD i ett år drar de ju inte ner servicetiden med ett år när den säljs, t.ex. du köper en rolex som de haft inne i ett år så säger de ju inte att du ska serva efter 4 år. Det som påverkar oljorna negativt är fukt och solljus, de utsätts inte för varken eller genom att ligga i en tät klocka.

Det kanske är en kombination mellan användande och tid? Om det anges tex 5 år som serviceintervall, innebär det att jag kan dubbla det genom att jag har två klockor som jag använder varannan vecka? Dvs har jag två klockor så behöver de bara servas var 10:e år? Om den ligger hos en AD eller hemma i mitt skåpå borde ju inte spela någon roll.
 

morrism

Audemars
Det kanske är en kombination mellan användande och tid? Om det anges tex 5 år som serviceintervall, innebär det att jag kan dubbla det genom att jag har två klockor som jag använder varannan vecka? Dvs har jag två klockor så behöver de bara servas var 10:e år? Om den ligger hos en AD eller hemma i mitt skåpå borde ju inte spela någon roll.

Nje, inte riktigt, använder du varannan vecka så använder du ju klockan kontinuerligt. Tänk en slipmaskin, när du sätter den mot ytan så gör du djupast intryck och sedan slipar du jämnt. Om en klocka legat 1 eller 3 år från tillverkning så är den fortfarande som oanvänd och man behöver bara kolla ev. packningar, verket är ju helt nytt och oljorna klarar sig i 10 år.

Använder du klockan varje dag i dusch, värme/kyla tryckförändringar så måste du kolla packningar ofta och serva minst var 5e år, då spelar det ingen roll om du varvar med en annan klocka varannan vecka.
 

DrDre

Patek
Nje, inte riktigt, använder du varannan vecka så använder du ju klockan kontinuerligt. Tänk en slipmaskin, när du sätter den mot ytan så gör du djupast intryck och sedan slipar du jämnt. Om en klocka legat 1 eller 3 år från tillverkning så är den fortfarande som oanvänd och man behöver bara kolla ev. packningar, verket är ju helt nytt och oljorna klarar sig i 10 år.

Använder du klockan varje dag i dusch, värme/kyla tryckförändringar så måste du kolla packningar ofta och serva minst var 5e år, då spelar det ingen roll om du varvar med en annan klocka varannan vecka.

Jag hängde nog inte riktigt med där i logiken om jag ska vara ärlig. Menar du att om den ligger i tex fem år helt oanvänd och sedan används varje dag i de följande fem åren, så skulle detta vara bättre än att man tex använder den varannan månad i 10 år? Dvs samma antal dagar den använts, men att ändå det skulle vara bättre för klockan att ligga helt stilla i fem år och sedan användas dagligen, än att man använder den varannan månad?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag undrade samma sak förr och läste en hel del på andra forum och bla i någon instruktionsbok från Tag Heuer.
Den uppfattning jag fått kan sammanfattas så här: Nya klockor mår inte dåligt av att inte användas, men det gör äldre klockor då oljorna stelnar lättare och bidrar till snabbare slitage av verkdelarna.
 

morrism

Audemars
Jag hängde nog inte riktigt med där i logiken om jag ska vara ärlig. Menar du att om den ligger i tex fem år helt oanvänd och sedan används varje dag i de följande fem åren, så skulle detta vara bättre än att man tex använder den varannan månad i 10 år? Dvs samma antal dagar den använts, men att ändå det skulle vara bättre för klockan att ligga helt stilla i fem år och sedan användas dagligen, än att man använder den varannan månad?

Ja precis, alternativ 2 är mer skonsamt.
 

DrDre

Patek
Ja precis, alternativ 2 är mer skonsamt.

Finns det någon logisk förklaring till att det skulle vara bättre för en klocka att ligga still i 5 år och sedan användas dagligen än att man istället skulle använda den tex varannan månad i 10 år? Den kommer ju att snurra exakt lika många varv.
 

morrism

Audemars
Ja du har ju 5 års försprång att lyckas få in fuktmolekyler eller att en tempskillnad skevar till en del någon grad och sliter snett t.ex. Har något av det hänt första 5 åren kommer den ju haverera under nästa 5 år eller tidigare. Yttre påverkan är ju det farligaste för klockan, inte en normal gång. Men hamnar en del lite snett eller att oljan är fel applicerad från början så havererar ju maskinen, en maskin är ju bara så stark som sin svagaste länk.

Sen krävs det mer energi att sätta igång en maskin från stillastående än att hålla igång, och varje start från stillastående om än marginellt ger ju en liten påfrestning på maskineriet.
 

Årsboken77

Breitling
Detta är ett väldigt intressant ämne, indeed.
Jag köpte min Exp II NOS. Klockan var således tillverkad 2011 och jag köpte den oanvänd 2013. Jag har funderat en hel del på hur jag bör göra gällande service, om jag ska räkna från 2011 eller från 2013, en fråga som gäckar mig ännu. I och för sig så använder jag klockan varje dag och på så vis kanske man bör vara lite mer noggrann med service.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag talade med personalen på Erikssons Ur i Sundbyberg som sa att klockor som ej används mår bra av att gå runt då och då på grund av oljan (stelnar/åldras/torkar/skär sig). De skakade igång sina klockor varannan vecka. Nu gör jag lika hemma.
 

morrism

Audemars
Jag talade med personalen på Erikssons Ur i Sundbyberg som sa att klockor som ej används mår bra av att gå runt då och då på grund av oljan (stelnar/åldras/torkar/skär sig). De skakade igång sina klockor varannan vecka. Nu gör jag lika hemma.


Klockor som inte använder syntetiska oljor.
 

morrism

Audemars
Info om oljor:
http://www.nyelubricants.com/faq.shtml#4

Shelflife och functional life är inte samma sak. Shelf-life brukar vara 4-6 år.

Is shelf life the same as functional life?
No, shelf life is not the same as functional life. Shelf life is the period following the lubricant’s manufacture during which it is deemed suitable for use without re-testing its physical characteristics. Functional life is determined by durability or accelerated life testing of a lubricant in a component under expected operating conditions. It should be noted that most lubricants manufactured at Nye are designed for lifetime component lubrication, which often exceeds 10 years in extreme operation conditions.

Synthetic oils are inherently stable materials. Generally, they are not expected to oxidize, polymerize or volatilize at room temperature for 10 years or more. For example, we have regularly conducted ASTM tests to check the quality of certain very delicate synthetic hydrocarbon precision bearing oils five years after manufacture and have detected no degradation. Ester oils, where the ester linkage may be subject to a minute degree of hydrolysis in the presence of moisture, could become more acidic if moisture is present. Fluorinated oils and silicones are not likely to be affected by simple aging.

Greases can "age" in more complicated ways. Grease quality could be affected by a change in the gel structure. If the gel contracts, significant oil bleed would be evident and the remaining grease would stiffen. The gel structure may also become softer over a period of time. In both cases, however, a visual inspection of the grease should suggest retesting before use. (See question about “oil separation” below)
 

morrism

Audemars
Får du in fukt i klockan kommer det påverka smörjningen, om klockan öppnas och det råkar komma in ett dammkorn som lägger sig fel så kan det suga upp eller omfördela en "oljedepå" och börja slita på delar.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Min milgauss är en v-serie, som dock köptes ny 2012. Random börjades väl med 2010-2011? Legat ett tag med andra ord.

Ställde frågan dels till nymans, där den köptes, dels till rob - svaret var samma: räkna 5 år från att du köpte den.

Nu kan det tydligen vara så att boetten & märkningen är "äldre" än själva urverket. Hur som så hajar man ju varför rolex gick över till random-nr som är svårare att tidsbestämma.
 

DrDre

Patek
Info om oljor:
http://www.nyelubricants.com/faq.shtml#4

Shelflife och functional life är inte samma sak. Shelf-life brukar vara 4-6 år.

Is shelf life the same as functional life?
No, shelf life is not the same as functional life. Shelf life is the period following the lubricant’s manufacture during which it is deemed suitable for use without re-testing its physical characteristics. Functional life is determined by durability or accelerated life testing of a lubricant in a component under expected operating conditions. It should be noted that most lubricants manufactured at Nye are designed for lifetime component lubrication, which often exceeds 10 years in extreme operation conditions.

Synthetic oils are inherently stable materials. Generally, they are not expected to oxidize, polymerize or volatilize at room temperature for 10 years or more. For example, we have regularly conducted ASTM tests to check the quality of certain very delicate synthetic hydrocarbon precision bearing oils five years after manufacture and have detected no degradation. Ester oils, where the ester linkage may be subject to a minute degree of hydrolysis in the presence of moisture, could become more acidic if moisture is present. Fluorinated oils and silicones are not likely to be affected by simple aging.

Greases can "age" in more complicated ways. Grease quality could be affected by a change in the gel structure. If the gel contracts, significant oil bleed would be evident and the remaining grease would stiffen. The gel structure may also become softer over a period of time. In both cases, however, a visual inspection of the grease should suggest retesting before use. (See question about “oil separation” below)

Men om jag förstod det rätt, var inte ovanstående citat för klockor eller klockoljor? Företaget verkade tillverka mkt mot bilindustrin och där borde ju kraven vara ganska annorlunda? Vet vi att det går att översätta logik och krav rakt av från en situation (klockor och klockoljor) till en annan (bilar och biloljor)? Obs, frågan är alltså ställd av intresse, inte för att jag vill ifrågasätta.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Men om jag förstod det rätt, var inte ovanstående citat för klockor eller klockoljor? Företaget verkade tillverka mkt mot bilindustrin och där borde ju kraven vara ganska annorlunda? Vet vi att det går att översätta logik och krav rakt av från en situation (klockor och klockoljor) till en annan (bilar och biloljor)? Obs, frågan är alltså ställd av intresse, inte för att jag vill ifrågasätta.

Å andra sidan utsätts de flesta oljor i en bil för mycket mer påfrestningar och variation i klimat än vad oljorna i en klocka någonsin kommer att göra under "normalt" bruk. Men visst kraven är lite olika då jag misstänker att oljan i klockan generellt har lägre viskositet än den i bilen.
 

morrism

Audemars
Men om jag förstod det rätt, var inte ovanstående citat för klockor eller klockoljor? Företaget verkade tillverka mkt mot bilindustrin och där borde ju kraven vara ganska annorlunda? Vet vi att det går att översätta logik och krav rakt av från en situation (klockor och klockoljor) till en annan (bilar och biloljor)? Obs, frågan är alltså ställd av intresse, inte för att jag vill ifrågasätta.

Infon gällde ju generellt för syntetiska oljor, jag har läst att urmakare använder oljor från Nye och Moebius, Rolex utvecklar ju egna oljor också (hemliga?), man använder inte bara en olja i klockan utan flera olika oljor för olika platser, Rolex har ju dessutom belagt vissa delar med PTFE (teflon) istället för/i kombination med smörjmedel.
 

DrDre

Patek
Å andra sidan utsätts de flesta oljor i en bil för mycket mer påfrestningar och variation i klimat än vad oljorna i en klocka någonsin kommer att göra under "normalt" bruk. Men visst kraven är lite olika då jag misstänker att oljan i klockan generellt har lägre viskositet än den i bilen.

Jag kan absolut ingenting om oljor, men det är väl rimligt att det är skillnader mellan en klocka och tex en bilmotor. Tex temperaturen i bilmotor kan ju variera enormt mellan väldigt varmt inne i cylindrarna och kallt när bilen står still. Därför borde ju båda oljan vara annorlunda. Dvs vi har en situation med klockolja i en klocka och bilolja i en bil och logiken mellan den ena när det gäller tex hur länge den håller, kanske inte automatiskt kan överföras till den andra.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag kan absolut ingenting om oljor, men det är väl rimligt att det är skillnader mellan en klocka och tex en bilmotor. Tex temperaturen i bilmotor kan ju variera enormt mellan väldigt varmt inne i cylindrarna och kallt när bilen står still. Därför borde ju båda oljan vara annorlunda. Dvs vi har en situation med klockolja i en klocka och bilolja i en bil och logiken mellan den ena när det gäller tex hur länge den håller, kanske inte automatiskt kan överföras till den andra.

Jag är inte så bra på kemin kring kolväten :) men av den anledning du nämner skulle jag spontant säga att oljan i en klocka kommer att ha en längre livslängd :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp