• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mårts Panerai-storleksguide

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Eftersom det ofta kommit frågor här i Paneristi Sweden på nivån "passar den här klockan min handled", så höll jag länge ett gäng olika referensers mått i huvudet. Nu tyckte jag det var dags att göra en rejäl databas med exakta siffror för så många referenser som möjligt, och då har jag förvisso fyllt i runt 740 referenser själv genom idogt sökande efter måtten hos olika källor på Internet. Men, nu vänder jag mig till er för att ta den här lilla storleksguiden till skyarna.

1. Spana in storleksguiden och använd den för att förstå vad som passar er. Länk här:


2. Mät era egna klockor (föredragsvis med skjutmått) och berätta i den här tråden om måttet i storleksguiden håller måttet.

3. Kika om ni ser några andra oegentligheter eller avsaknad av mått och referenser, sök lite själva på nätet, berätta/diskutera i den här tråden.

Tack på förhand!
/Mårt
 
Senast ändrad:

David71

Rolex
2-Faktor
@David71 hävdar att 931 inte 16,1 utan 15,97 och 992 inte 14,7 utan 14,25, enligt @yonsson s instagram. Någon med en annan åsikt?
Det var dessa poster jag menade.

Screenshot_20210811-154752~2.png
Screenshot_20210811-154803~2.png
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jodå faktiskt maskiningenjör med :p
Kan sträcka mig till 14.8

Helvete detta leder till det jag velat göra länge. Skall fan köpa ett digitalt skjutmått :D
Då kanske det är jag som inte kan läsa av ett skjutmått. Jag trodde det var där linjerna går ihop på första stället, vilket är vid 7:an. Vid 9:an är de isär väl?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Då kanske det är jag som inte kan läsa av ett skjutmått. Jag trodde det var där linjerna går ihop på första stället, vilket är vid 7:an. Vid 9:an är de isär väl?
Jo du läser rätt, nedre skalan(kom till slut på vad den heter, nonieskalan)där den linjerar med huvudskalan är det rätta detaljerade måttet
 
Senast ändrad:
Topp