• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Måste hitta min keeper...

JohanHLM

Rolex
Som alla dom senaste affärerna blev det en ca 2 veckor lång relation med det senaste inköpet.
Frugan får spel varje gång jag köpt o sålt och jag inser själv att det börjar bli lite patetiskt att springa på posten med klockor varannan vecka.

Måste därmed hitta en mångsidig keeper (möjligtvis två) för max 25-30k. Vad är det mest klassiska som kan hittas för denna peng som man inte tröttnar på i första taget?

Jag funderar på något av följande:

•Rolex sub/GMT, kan dock kanske vara svårt att få in en schysst inom budget?
• DJ, 36mm blir nog i minsta laget och 41mm för maffig.
• Explorer I, 39mm vore perfekt men ryms nog inte inom budgeten. Saknad av datum är även det lite negativt.
• Panerai base, kanske är för stor för att passa alltid? Inget datum
• IWC Ingenieur, samma som för Panerai
• IWC Mark XV/XVI/XVII eller någon chrono, tycker kronan ser lite klumpig ut när det inte är chrono och den blir kanske för plottrig med chrono?
• Omega Speedmaster, lite för vanlig?
• Omega AT, lite för tråkig men Skyfall är visserligen inte dum.
• JLC Reverso, kanske för dressad?

Har ni några andra bra tips eller rekommenderar någon av ovanstående?
 

fredtiger

Cartier
Som alla dom senaste affärerna blev det en ca 2 veckor lång relation med det senaste inköpet (Pelagos).
Frugan får spel varje gång jag köpt o sålt och jag inser själv att det börjar bli lite patetiskt att springa på posten med klockor varannan vecka.

Måste därmed hitta en mångsidig keeper (möjligtvis två) för max 25-30k. Vad är det mest klassiska som kan hittas för denna peng som man inte tröttnar på i första taget?

Jag funderar på något av följande:

•Rolex sub/GMT, kan dock kanske vara svårt att få in en schysst inom budget?
• DJ, 36mm blir nog i minsta laget och 41mm för maffig.
• Explorer I, 39mm vore perfekt men ryms nog inte inom budgeten. Saknad av datum är även det lite negativt.
• Panerai base, kanske är för stor för att passa alltid? Inget datum
• IWC Ingenieur, samma som för Panerai
• IWC Mark XV/XVI/XVII eller någon chrono, tycker kronan ser lite klumpig ut när det inte är chrono och den blir kanske för plottrig med chrono?
• Omega Speedmaster, lite för vanlig?
• Omega AT, lite för tråkig men Skyfall är visserligen inte dum.
• JLC Reverso, kanske för dressad?

Har ni några andra bra tips eller rekommenderar någon av ovanstående?

Enkelt, submariner date (eftersom datum är ett önskemål, annars en vanlig submariner). Vintage går bort då budgeten inte medger ett bra exemplar. SubC går bort då den är över budget. Kvarstår alltså en 16610, enkelt! :smug:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Rekommendera en Gmt Master 2. Det är en av mina keepers. Då kan du ju även byta ring för att variera dig. Hamnar väl strax över 30 dock.
 

fredtiger

Cartier
Criss cross hann före, tänkte just komplettera med den möjligheten... kanske inte är så enkelt ändå! :D
 
D

Deleted member 1265

Guest
Jag hade valt iwc ingeneur.
Väldigt många ks'are verkar ju trivas med sina subbor.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Keepers för tillfället vad gäller mig är Panerai PAM0005, GMT Master II, PO XL och sen Oris som beater, o lite annat krafs. Iallafall som det känns nu hehe... funderar på att flippa Omegan, men det skulle nog kännas tomt efter ett tag.
 

Landshark

Cartier
Submariner 16610 (med date) går att skohorna in under budget, om du exempelvis köper från Italien. Det hade varit mitt val.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vintage straight lug Speedy!!! Helt klart roligast overall, och inte lika stor som vanliga Speedyn.
 

JohanHLM

Rolex
Nu vet jag inte hur flipparhistoriken ser ut mer risken är att det inte är dinkornas fel. Frågan är kanske vad du förväntar dig av ett ur?
Är nog uppe i 10st i år och det är troligtvis bildutbudet på forumet som är en stor bov. Tidigare har nog budgeten gjort att jag flippat men det mesta av det jag letar efter går att hitta beg. för ca 30k. Ytterligare en bidragande orsak är mitt dåliga tålamod vilket gjort att jag inte orkat vänta på rätt objekt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Go vintage. Titta på IWC 3636. Klassiker. Samma användningsområde som sub/dweller - tuff men ganska elegant.
Här min:
bild-7.jpg
 

F-L-P

Panerai
Som alla dom senaste affärerna blev det en ca 2 veckor lång relation med det senaste inköpet.
Frugan får spel varje gång jag köpt o sålt och jag inser själv att det börjar bli lite patetiskt att springa på posten med klockor varannan vecka.

Gillar iwc piloterna du nämnde. Ser plain ut på bild men klämde på Maxs på Uppsala gtgn och det är en riktigt fin sak om man klarar sig utan länk.. Finns ju men ser lire sådär ut enl mig..
 

fredtiger

Cartier

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag fann ro i min SeaDweller. Helt plötsligt blev resterade klockor överflödiga och ligger mest och dammar i lådan. Tyvärr över din budget men kanske värt att verkligen lägga slantarna på något du (åtminstone tror) att du kan behålla.

I din sits hade jag nog för stunden satsat på en 16610!
 

JohanHLM

Rolex
Riktigt trevlig sida :)
När du lade upp bilderna på DJ insåg jag att jag måste nog skita i att de är i minsta laget och skaffa en sådan. Kom på att jag glömde helt bort min tidigare dröm innan jag fastnade på KS, vilket är en Heuer. Båda dessa är ju faktiskt klassiska och skulle kunna rymmas inom budgeten. Är kanske ett roligare val än en sub?
Det finns helt enkelt för mycket att välja på :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Riktigt trevlig sida :)
När du lade upp bilderna på DJ insåg jag att jag måste nog skita i att de är i minsta laget och skaffa en sådan. Kom på att jag glömde helt bort min tidigare dröm innan jag fastnade på KS, vilket är en Heuer. Båda dessa är ju faktiskt klassiska och skulle kunna rymmas inom budgeten. Är kanske ett roligare val än en sub?
Det finns helt enkelt för mycket att välja på :)

Ja men visst! En dj med oyster och slät ring samt en Heuer Carrera, Autavia eller liknande på skinnband. Perfekt!
 
Topp