• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Möjligt att få in hårstrå i verket? Oris Aquis

Orakl1

Breitling
2-Faktor
Hej!

Mitt första inlägg på forumet blir en "halvpinsam" fråga.
Skulle ställa om tiden förut då min Oris Aquis stannat. Märkte då när kronan var helt utskruvad att det låg ett pyttelitet hårstrå längst ner vid gängorna - istället för att försöka ta bort det med något vasst så valde jag att blåsa bort det istället.

Finns det någon risk att hårstrået kan tagit sig in mellan "pinnen" (som kronan sitter på) och gängorna. Det är en liten glipa där nämligen.

Bör jag vara orolig?

Tacksam för svar.
 

Orakl1

Breitling
2-Faktor
Okej, får försöka va lugn då!
Men det är ju som sagt en liten glipa mellan pinnen å gängorna, fysiskt sett så kan de nog ta sig mellan men jag tänker att det kan ta sig in i verket den vägen?
 
Sålänge inte hårsäcken åkte med in i verket så kommer allting att ordna sig, om nu mot all förmodan hårsäcken åkte in så kan det bli en riktig hårig historia det här. Lycka till!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kul att du hittat hit!
Välkommen!

Detta är nog inget du behöver vara orolig för.
Aldrig hört talats om någon som fått i ett hårstrå i klockan via kronan.

Det hade vart väldigt opraktiskt att behöva oroa sig att det ska komma in massa bös i klockan så fort man drar ut kronan.
Klockan är ju framtagen för dykning.
Om man står på en blåsig båt och inser att klockan måste vridas upp precis innan man hoppar ner i vattnet och det kommer en liten våg så måste ju klockan klara det!

Är övertygad om att man kan i princip öppna kronan och hälla lite vatten där utan att det kommer in nått! Det borde finnas en packning längre in som du inte ser utifrån.

Omega vet jag i alla fall har en täthet till 50m med öppen krona :)

/Filip
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
En aquis är gjord för 300m, vilket betyder att den klarar mycket utan att få in ens vatten.
Ett hårstrå har med andra ord ingen chans att komma in i verket.
Hade klockan varit så otät så hade du haft större bekymmer än hårstrå. :)
Så släpp det och njut av din fina klocka.

Väkommen hit!
 
Topp