• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

möjligt att väcka farsans Omega Seamaster Quartz ref 1337 ?

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Hejsan!

Jag lämnade in farsans Omega Seamaster med ett kaliber 600 för service för någon vecka sedan. En klocka som jag inte minns/sett att han burit. Då insåg jag att gynnaren som denna tråd handlar om borde ges en chans, då jag minns att han burit den, den enda klocka jag faktiskt minns att han burit. Klockan det handlar om är en Omega Seamaster Quartz, med ref 1337 som jag rotade fram i julas. Batteriet hade inte bytts på över tio år (inte så smart har jag insett), så jag knatade iväg och fick batteriet bytt. Klockan tickade igång, men när jag bar den på armen så stannade den igen. Efter ett tag insåg jag att klockan fungerade om den var kall/låg svalt, men att den stannade av kroppsvärmen eller om det var någorlunda varmt inomhus. Jag knatade iväg till urmakaren igen, beskrev problemet, men det verkade inte finnas någon quick fix som jag naivt hade hoppats, utan jag rekommenderades typ att serva den (vet inte riktigt vad det innebar), vilket jag inte hade lust med då.

Så till min fråga. Finns det någon möjlighet till att få igång den vettigt eller är den körd? Vari kan problemet ligga? Jag var igång och googlade lite på detta och fick fram något om att kretsen troligen behöver bytas. Vad innebär det om detta är problemet och är det ett stort ingrepp? Nu har jag lagt ut den på fönsterbrädan för att se om den tickar igång igen...

Tack på förhand för eventuella tips!

Ett par bilder piggar alltid upp en tråd :):

IMG_0274.jpg


IMG_0277.jpg


MVH
/Björn
 

Rolfen

Rolex
Även kvartsur behöver servas ibland även om dom inte är riktigt lika känsliga som mekaniska. Gissar att den skulle må bra av en rengöring och ny olja. Enligt mig är ärvda klockor alltid värda att fixas även om det riktiga värdet inte är så högt.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är ett mycket fin urverk men den har många rörliga delar och det gör att det blir mer friktion än i senare kvartsverk så dessa verk måste servas då och då. Men fungerar klockan så är det för det mesta bara en fråga om att rengöra och olja så inget konstigt alls. Det som gör dessa lite finare än de flesta andra verk är att man har fler juveler och att allt ät ihopsatt med skruvar så mycket trevligt att jobba i.

Man kan testa en snabb fix genom att olja de synlig juvelerna och att även lägga klockan varmt (i bilen en solig varm dag) så den gamla oljan mjuknar igen.
 
Senast ändrad:

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Tack ska ni ha för tipsen! Det lutar åt att jag får lämna in den alltså. Det tycker jag att den är värd på sikt.
 
Topp