• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mörker+tid=patina

ssp226

Cartier
Var förbi bankfacket idag och konstaterade återigen att mörker och eventuellt lite fuktighet i luften bidrar till att ge gamla tritiumindex riktigt härlig patina.

Det beror även på vilken tritiumblandning dessutom eftersom visarna på min 168000 fortfarande är vita. När jag köpte den matta tavlan hade visare och tavla samma färg.

Lite skakiga iphonebilder och inget att jämföra med men ni får lita på mitt ord att det är rejäl skillnad! Framför allt 5513 som legat till sig i mer än ett år.

Riktigt kul!! Om man gillar patina vill säga....

5513
ezatebun.jpg


1680
aqy5y4at.jpg


168000
uragy6u6.jpg
 

Johan M

Cartier
Där ser man. Är det någon som vet varför tritium påverkas på det här viset när det ligger i mörker? Jag har aldrig hört någon förklaring till det.
 

max

Dancing Queen
Johan M skrev:
Där ser man. Är det någon som vet varför tritium påverkas på det här viset när det ligger i mörker? Jag har aldrig hört någon förklaring till det.

Då tritium är radioaktivt (väldigt liten strålning så dont worry) med en halveringstid på 12år eller nått sånt så faller den "sönder" och förändras därmed med tiden oavsett ljus eller mörker. Där mörker och ensamhet gör att den åldras jämnare än vid varierande ljusförhållanden. Hur mycket uppladdning och urladdning (använda den i solen så att den lyser på natten) påskyndar detta förlopp har jag dock ingen aning om.

Hur rolex applicerar lysmassan, hur de blandar, underlag osv påverkar såklart åldrandeprocessen och färgen, men material som åldras av tiden blir oftast jämnare åldrade av mörker än konstant användning i varierande ljus och miljöer med skakningar osv.

mvh
/Max
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fråga bara, om även fuktighet spelar roll så skulle ju färgen på tavlan angripas och definitivt urverket. Det måste vara enkom mörkret som avgör om inte verket har börjat rosta och färgen på tavlan lösas upp. Skulle jag lägga min 1680 mörkt så kan jag alltså pimpa den :)
 

max

Dancing Queen
Spencer66 skrev:
Fråga bara, om även fuktighet spelar roll så skulle ju färgen på tavlan angripas och definitivt urverket. Det måste vara enkom mörkret som avgör om inte verket har börjat rosta och färgen på tavlan lösas upp. Skulle jag lägga min 1680 mörkt så kan jag alltså pimpa den :)

Om rollarna är servade så bör de ju rimligen hålla tätt och den omgivande luftfuktigheten bör således inte spela någon som helst roll för annat än klockans yttre och dess packningar.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nja, jag tror herrarna tänker fel. Fukt finns och spelar nog roll (tillsammans med temperatur och [en brist på blekande] ljus) för att förändra färgen på gammalt tritium - urverk och lysmassa är ju definitivt inte av samma material och hur man än vrider och vänder på det finns det luft i klockan (det är ju inte vakuum, utan helt vanlig fulluft), luft som kan ha rätt hög andel vatten (och som vi vet - högre absolut fuktighet med ökande temperatur).

Urverket är ju som bekant i mässing eller stål (och inte sällan ytbehandlade) och har därmed inte samma (men jag säger inte att det är högre eller lägre) känslighet för fukt än tavlans porösa lysmassa (vars egenskaper dessutom förändras med åldern). Betänk också att urverket med jämna mellanrum får omvårdnad och rengöring, vilket tavla/lysmassa "slipper" (och vid dessa tillfällen fylls klockan på med ny, härlig, fuktig luft) och det är kanske inte så konstigt att ett gammalt 15XX-verk kan verka rätt fräscht och tavlan i samma klocka ser ut som kriget.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns åtskilliga exempel på att Rolexar som levt hela sitt liv i exempelvis Californien, med mycket ljus, förändrats snabbare än klockor som levt under mindre ljusstarka förhållanden. Därmed borde en klocka i ett bankfack förändras mindre än en klocka som under motsvarande tidsperiod befinner sig på en handled som blir utsatt för ljus.

Jag tror snarare att det är så att klockornas tritium har nått en ålder där det är lättare att se skillnader från ett år till ett annat, eller att du upplever en större skillnad med klockorna i bankfack, eftersom du inte tittar på klockorna varje dag. Glöm inte placebo-effekten.
 

Andrew

Cartier
yonsson skrev:
Det finns åtskilliga exempel på att Rolexar som levt hela sitt liv i exempelvis Californien, med mycket ljus, förändrats snabbare än klockor som levt under mindre ljusstarka förhållanden. Därmed borde en klocka i ett bankfack förändras mindre än en klocka som under motsvarande tidsperiod befinner sig på en handled som blir utsatt för ljus.

Jag är övertygad om att du har fel här. Solljus bleker och mörker gulnar. Att kalla gul lysmassa för patina är därför delvis missvisande då det om något bevisar att klockan levt delar av sitt liv i bankfack och knappast varit en beater.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Fina bilder M....vore kul att höra om du tycker "patinan" avtar alt försvinner när du kört klockorna på vanligt sätt ett tag....dvs på armen i dagsljus.....
 

ssp226

Cartier
yonsson skrev:
Det finns åtskilliga exempel på att Rolexar som levt hela sitt liv i exempelvis Californien, med mycket ljus, förändrats snabbare än klockor som levt under mindre ljusstarka förhållanden. Därmed borde en klocka i ett bankfack förändras mindre än en klocka som under motsvarande tidsperiod befinner sig på en handled som blir utsatt för ljus.

Jag tror snarare att det är så att klockornas tritium har nått en ålder där det är lättare att se skillnader från ett år till ett annat, eller att du upplever en större skillnad med klockorna i bankfack, eftersom du inte tittar på klockorna varje dag. Glöm inte placebo-effekten.

Det är garanterat ingen placebo effekt utan det är markant skillnad från när jag köpte klockorna.

Här är den matta 168000 tavlan när jag köpte den.

16800dial.jpg
 

ssp226

Cartier
Spencer66 skrev:
Fråga bara, om även fuktighet spelar roll så skulle ju färgen på tavlan angripas och definitivt urverket. Det måste vara enkom mörkret som avgör om inte verket har börjat rosta och färgen på tavlan lösas upp. Skulle jag lägga min 1680 mörkt så kan jag alltså pimpa den :)

Det är skillnad på fukt och fuktig luft. Hög luftfuktighet är ingen fara.

Japp lägg den mörkt och prova, men det tar tid som sagt! Har du tålamod? ;)
 

DrDre

Patek
Den som är lite äventyrig och experimentlysten kan ju prova att lägga urtavlan i en humidor. Där är det ju lite fuktigare än vanligt och dessutom mörkt.
 

psub

Breitling
Här kommer en sen kommentar till detta ämne!

Att tritiumet gulnar kan väl ha att göra med en massa saker men det är väl inte helt otroligt att det oxiderar. Halveringstiden för tritiumet är bara typ 10år så det borde ha en mindre påverkan efter en sisådär +40 år.

Varför de bleks i soljus borde däremot vara mer lättförklarat och har helt enkelt med UV-ljuset att göra. UV är så pass högenergetiskt att fotonerna kan slå sönder bindningarna i (vissa) molekyler vilket förändrar/bleker färgen. Används för allt möjligt faktiskt, t ex tandblekning. (photodegradation kallas det tror jag)

Ett sätt att testa detta vore att ta en gulnad tavla och sedan belysa indexen med olika doser av UVljus från en laser för att se hur mycket det faktiskt bleknar, skulle kunna bli en ganska rolig effekt:)

nu dags att jobba...
 

Johan M

Cartier
Kanske är det så att solljus inte bara bleker utan att det även kan missfärga. T ex papper som ligger ute i solen blir ofta lite gulaktigt. Eller kanske beror det på fler faktorer som luftfuktighet det med.

Tritiumindex innehåller ju även fosfor och förmodligen även fler substanser, t ex något bindmedel eller dylikt och rimligtvis påverkas även dessa substanser över tid.

Det finns många teorier men egentligen verkar ingen veta hur det egentligen ligger till.
 

DrDre

Patek
Men kan man säga kategoriskt att allt bli ljusare/vitt av UV? Som ett näraliggande exempel, så hävdas det ju att man kan fuska sig till en "creal dial" (alltså en explorer 2: vars tavla missfärgats till ljusbrunt) genom att lägga tavlan under en UV lampa.

Rätt ofta ser man ju kombinationen av rejält solblekta bezelinserts med väldigt mörk lysmassa. För att bleka en insert behövs väldigt starkt solljus under en väldigt lång tid (jag har provat och nästan inget händer). Det känns ju onekligen som att man borde få antingen mörk bezel eller mörka index men att kombinationen borde vara svår att uppnå på samma klocka.
 

psub

Breitling
Jag köper invändningarna iof, det är förstås svårt att veta vad som påverkar men vi skulle ju kunna ställa upp ett litet experiment om någon vill offra en tavla som sagt: Om det går att bleka gulnat tritium med UV-ljus i spannet 300-400nm så borde en hygglig hypotes vara att frånvaron av solljus gör indexen mörkare samt att processen är reversibel. Jag kan troligtvis fixa ljuskällan...
 

ssp226

Cartier
psub skrev:
Jag köper invändningarna iof, det är förstås svårt att veta vad som påverkar men vi skulle ju kunna ställa upp ett litet experiment om någon vill offra en tavla som sagt: Om det går att bleka gulnat tritium med UV-ljus i spannet 300-400nm så borde en hygglig hypotes vara att frånvaron av solljus gör indexen mörkare samt att processen är reversibel. Jag kan troligtvis fixa ljuskällan...

Jag tycker din teori känns sannolik. De klockor jag använt ofta har aldrig ändrat färg överhuvudtaget faktiskt. Förutom nu när de legat i bankfacket. Eftersom jag befinner mig i tropiskt klimat större delen av året så är det ingen brist på solljus heller.
 
Jag har oxå funderat över denna frågeställning en tid.

Kan vi inte gå ihop och köpa en eller ett par tavlor för att sedan lämna dessa till den person som känner sig manad och har ljus, utrustning och kunskap?

Meningen med detta är inte att skapa någon skum fabrik för prefabricerade mögel/patina tavlor utan för att på så vetenskapligt (läs amatörmässigt) sätt som möjligt utröna vad som är korrekt och inte?

Givetvis är det så att lysmassorna har blandats olika under årens lopp, man får kanske sikta in sig på de senare där tritium används och inte rhodium?

Rätta mig gärna om jag har skrivit faktafel någonstans.

Är detta brottsligt då man riskerar att "förstöra" en Rolle (exempelvis) tavla? :cry:


Vad tycker ni? Jag är på!

Med vänlig hälsning

N
 

DrDre

Patek
Vad vi vet är ju att vissa har blivit gul och nästan ljusbruna, medan andra är helt vita. Så något måste ju göra att de utvecklas så olika.

De faktorer jag kan tänka mig är fuktighet, ljus, temperatur och blandningen av tritium. Ett problem är ju att dessa faktorer inte enskilt utan även i kombination kan leda till vissa resultat. Och kanske så att olika kombinationer kan leda till samma/liknande resultat.

Har inte fått i mig morgonkaffet ännu, så hjärnan har inte kommit igång riktigt, men det borde väl innebära att vi har minst 4 upphöjt till 4 antal tänkbara kombinationer. Givet att varje faktor bara kan ha två värden (hög eller låg).

Men skulle jag gissa, så skulle jag nog satsa på hög värme, hög luftfuktighet och mörker leder till mörkare index.
 

Johan M

Cartier
Ett experiment behöver väl inte utföras just med en rolextavla. Det borde fungera med en billigare tavla så länge det är tritium på den.
 

Sond

Patek
Av vad man som lekman kan läsa sig till på nätet så verkar det som mörker är den gemensamma nämnaren. Det finns teorier om fukt också. Urmakaren på Rob som servade min 1016 sa att han trodde mörker var orsaken till mörknande lysmassa. Så nätet + Rob = sant..:D
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Av vad man som lekman kan läsa sig till på nätet så verkar det som mörker är den gemensamma nämnaren. Det finns teorier om fukt också. Urmakaren på Rob som servade min 1016 sa att han trodde mörker var orsaken till mörknande lysmassa. Så nätet + Rob = sant..:D
Så en humidor är bra att skaffa sig om man vill att klockan skall gulna :)
 

wiklood

Breitling
Välbumpat! hade som nämns ovan varit intressant att se om det hänt något sen sist. Passar på att fråga - är den sista PVD-behandlad eller är det bara ljuset som blivit mycket märkligt återgivet?
 
Topp