• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Macbooks...

Airbus

Guld
Friends Of KS
Hallå,

Ni alla kreativa som kör Macbook Pros... Om man slår till på den bästa Macbook pron med M1 Pro, 1TB etc, hur länge kan man räkna med att en sådan dator hänger med? Min bror har en från 2014 som han fortfarande tycker är bra. Men vad tror ni? Det kommer ju garanterat en M2 processor nästa år och så kommer ju allt att fortsätta.

All utveckling fortsätter ju framåt, men att sitta där med T-forden och telegrafen kommer inte fungera när resten av samhället gått vidare.

Min MCP från 2015 tuffar på än och ska kanske pensioneras efter studierna, men den håller än för det som krävs.

Min är 5 år gammal. Aldrig ens funderat på att byta den. Men jag är inte jättekreativ utan bara normalt kontorskreativ ;)

Flesta företag räknar med 3-4 år. Så för privat bruk kan du lägga på nått år till för en vass modell.

Visst kommer det alltid snabbare men för vanligt bruk har de hållt rätt så länge.

Tack alla. Men antar rent logiskt att en tokvass variant idag håller längre än en basmodell... Ta tex nya processorerna - de verkar ju innehålla mer kraft än de flesta behöver om man inte kör extrem 3D eller liknande....

Det är ett bra tillfälle att köpa Macbook nu när de nya processorerna just lanserats. Visst kommer m2 vara snabbare, men nuvarande m1 kommer hänga med länge.

Det hade varit betydligt mer surt att köpa en fullmatad intel-macbook förra året som nu blir frånsprungen av en fläktlös macbook air för halva priset :)

Köper du dessutom m1 pro eller max så kommer de säkert hålla många år. Jag har en Macbook Air med vanliga m1, 16gb ram och 500gb ssd. Den har galet bra prestanda i tyngre jobb som kompileringar även jämfört med min maxade desktop. Du kommer inte bli besviken.

Det är svårt att säga om det lönar sig att köpa en fullmatad version. Man kan argumentera för att köpa en lägre specad, sälja om 3 år och uppgradera till nyaste då för samma totalsumma. Beror lite på om man tycker det är värt krånglet.

Köpte den första Macbook Pron med retina 2012. Visst den börjar bli lite trött (särskilt batteriet) men den fungerar bra än idag

Det är ett bra tillfälle att köpa Macbook nu när de nya processorerna just lanserats. Visst kommer m2 vara snabbare, men nuvarande m1 kommer hänga med länge.

Det hade varit betydligt mer surt att köpa en fullmatad intel-macbook förra året som nu blir frånsprungen av en fläktlös macbook air för halva priset :)

Köper du dessutom m1 pro eller max så kommer de säkert hålla många år. Jag har en Macbook Air med vanliga m1, 16gb ram och 500gb ssd. Den har galet bra prestanda i tyngre jobb som kompileringar även jämfört med min maxade desktop. Du kommer inte bli besviken.

Det är svårt att säga om det lönar sig att köpa en fullmatad version. Man kan argumentera för att köpa en lägre specad, sälja om 3 år och uppgradera till nyaste då för samma totalsumma. Beror lite på om man tycker det är värt krånglet.
Hehe... Håller med. Sista gen Intel - kan ju inte vara jättekul att ha lagt 30K på en sådan. Nä - får nu bli en M1 Pro 14 med 1TB. Den lär ju fungera till KS-surf ett tag iaf :)

• Like
Reactions: LS
Det är ju det som är coolt med Macarna. Ser folk överallt som har rätt gamla modeller som ändå verkar snurra...
För att inte tala om andrahandsvärdet. Du får ju fortfarande pengar för en 2012 Macbook Pro. Tänk en Windows-laptop från samma år, den får du garanterat kasta efter folk.

• Like
Reactions: LS
Tillbaka
Topp