• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Machu Picchu någon som varit där?

Moorflax

Patek
2-Faktor
Frugan fyller 40 i januari nästa år. Ända sedan vi träffades så har hon pratat om att hon vill åka till Machu Picchu.
I regel fyller man ju 40 bara en gång så jag tänkte att det kunde vara dags att göra den där resan.
Om jag bjuckar henne på detta så kanske hon låter mig hållas med klocknörderiet ett tag. ;)
Är det någon som varit där och kan tipsa om vilket bolag som är bäst och framför allt NÄR man ska åka dit?

winawayna.jpg
 

Smulan

Rolex
Frugan fyller 40 i januari nästa år. Ända sedan vi träffades så har hon pratat om att hon vill åka till Machu Picchu.
I regel fyller man ju 40 bara en gång så jag tänkte att det kunde vara dags att göra den där resan.
Om jag bjuckar henne på detta så kanske hon låter mig hållas med klocknörderiet ett tag. ;)
Är det någon som varit där och kan tipsa om vilket bolag som är bäst och framför allt NÄR man ska åka dit?

winawayna.jpg

Var där för runt 5 år sedan. Vi utgick ifrån Cusco där man sedan tar tåget upp. Det tar ett gäng timmar men man kan komma tillbaka till cusco samma dag igen. Tåget går på över 4000 m så risken finns att man kan må dåligt av höjdsjuka. Indianerna tuggar cocablad men det finns även gott te som alternativ, Matte de coca. Det tåget jag åkte var mycket spartansk (smärtsamt) men har hört att det finns lyxigare alternativ nu för tiden, ta det! Lima är en trevlig stad med bra mat och fint konsthantverk till låga priser. Bästa Pisco souern i världen! Vet inte om Lufthansa har någon bra linje men alternativ kan vara Air canada via Montreal eller Iberia via Madrid.
 

Richard1987

Panerai
Har varit i Peru flera gånger, va i Machu Picchu i augusti månad och det var en fantastisk upplevelse. Kika på KLM, dem brukar ha bra flygtider om än lite dyrare. Rekommenderar att ni flyger till Cusco direkt och dricker coca-te mot höjdsjukan (räkna med en dag för att vänja er vid höjden). Hade inte förbokat resan till Machu Picchu, stick bara bort till en av av turistbyråna vid torget (plaza de armas) och lös det på plats :) Man brukar åka bil/tåg till Aguas Calientes, spendera natten där och dra till Machu Picchu i gryningen dagen därpå varpå man åker hem senare på kvällen. Åker ni hela vägen till Peru kan jag rekommendera er några andra ställen; Nazcalinjerna, Huacachina i Ica och amzonasupplevelse i Iquitos :) Mycket smidigt med bussarna i Peru, dock långa sträckor över bergen...men åka på eftermiddagen och vara framme på morgonen funkar utmärkt.

Ps. när ni är i Machu Picchu så banga inta Huayna Picchu (stora berget bakom ;)) brukar vara öppet för bestigning, otrolig utsikt!
 
Topp