• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Made" in Britain

V

Cartier
Intressant läsning, men jag känner mig lite kluven efter att ha läst.

Till att börja med så hade det varit en bättre artikel om han namngivit de företag han pratade ok. Nu blev det lite samma effekt som de på senare tid berömda trådarna här på forumet om underpresterande urmakare. Menar han allvar med kritiken borde han också kunna stå för att namnge de tillverkare han skriver om. Nu kom det i och för sig fram namn, (Bremont), i kommentarsfältet under, men han borde talat ur skägget.

Sen kan jag tycka att hans resonemang är ganska märkligt, då jag tyder det som att hans åsikt går ut på att alla brittiska tillverkare av klockor borde köra in-house. Jag känner inte till honom tidigare, vad jag kan få ut av artikeln är han säkert en känd urmakare som har en ännu mer känd läromästare, men att helt avfärda mängdtillverkning där man som brittiskt företag använder schweiziska ur tycker jag mer osar unken nationalism än som han själv kallar det purism.
 

Mr Chance

Kalmar
Intressant läsning, men jag känner mig lite kluven efter att ha läst.

Till att börja med så hade det varit en bättre artikel om han namngivit de företag han pratade ok. Nu blev det lite samma effekt som de på senare tid berömda trådarna här på forumet om underpresterande urmakare. Menar han allvar med kritiken borde han också kunna stå för att namnge de tillverkare han skriver om. Nu kom det i och för sig fram namn, (Bremont), i kommentarsfältet under, men han borde talat ur skägget.

Sen kan jag tycka att hans resonemang är ganska märkligt, då jag tyder det som att hans åsikt går ut på att alla brittiska tillverkare av klockor borde köra in-house. Jag känner inte till honom tidigare, vad jag kan få ut av artikeln är han säkert en känd urmakare som har en ännu mer känd läromästare, men att helt avfärda mängdtillverkning där man som brittiskt företag använder schweiziska ur tycker jag mer osar unken nationalism än som han själv kallar det purism.

Känns inte som att du läste hans brev ordentligt. Han skriver ju att han inte har något emot de som produerar klockor med verk från andra tillverkare. Att kalla de uren för brittiska, däremot, tycker han är att ta i. Han tycker också att en nation med den sortens traditioner på urtillverkningsområdet borde kunna få fram fler klockor med in-house verk. Ungefär så tolkade jag texten.
 

V

Cartier
Känns inte som att du läste hans brev ordentligt. Han skriver ju att han inte har något emot de som produerar klockor med verk från andra tillverkare. Att kalla de uren för brittiska, däremot, tycker han är att ta i. Han tycker också att en nation med den sortens traditioner på urtillverkningsområdet borde kunna få fram fler klockor med in-house verk. Ungefär så tolkade jag texten.

Han skriver att historiskt så har brittiska tillverkare använt schweiziska verk av ekonomiska skäl och av kvalitetsskäl. Men sen skriver han:

Today there are no movements being mass produced within Britain and so common sense dictates that we must look to Switzerland for the supply of quality movements until we British are in a position to honestly declare that we are able to mass produce high quality mechanisms to drive our watches.

Sen hur man tolkar det är uppenbarligen olika. Det är i sak inga stora saker jag kan peka på i artikeln, men den sammanlagda känslan blir i alla fall hos mig att den har en svag arom av mindre klädsam nationalism.

Men det kanske bara är jag som är på gnällhumör ikväll pga att jag är lite krasslig :)

EDIT: Ska läsa artikeln igen med en mer positiv attityd och se vad jag kommer fram till.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
V
Det finns en video under texten där han sammanfattar. Det han vänder sig emot är felaktig marknadsföring, att man anger made in britain som en marknadsföringen, att man i ett nytt företag hänvisar till gamla rötter mm.

Det finns ju inte så många brittiska klockmärken. Jämför Bremont med Timefactors till exempel. Timefactors skriver alltid ut vilket inköpt urverk som används, medan Bremont hittat på egna namn. Det som gör det hela komiskt är att de skriver att deras klockor är "chronometers", vilket vi vet innebär att urverken är swiss made. :D

Timefactors å andra sidan tillverkar nog inga delar i Storbritannien. Hur man då ändå kan skriva made in britain på urtavlan är en gåta.
 

Camo00

Patek
Bremont är väl ett bra exempel, man låtsas att man utvecklat verket själva, i UK, och sen visar det sig att man bluffat... Klassiskt!
 

Nicklas H

Cartier
Det är en uppmaning att den brittiska marknaden ska investera i egen tillverkning tycker jag.
Istället för att köpa utländskt anser han väl att den inhemska marknaden växa.
Det gäller väl de flesta marknader att producenterna vill att vi köper lokalt tex köp svenskt kött m.m
Greubel Forsey( 1 av 2 är Britt ) & Speak Marin sätter "Swiss" på urtavlan fast de är brittiska urmakare. Bremont som han indirekt nämner sätter swiss på vissa urtavlor och London på vissa trots att verken är från Schweiz.
Med tanke på att de flesta banbrytande uppfinningarna för urverk är Brittiska så förstår jag att han "slåss för sin sak"
Utmanande ord från världens främste urmakare.
 
Topp