• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Made in Japan

Rojalisten

Panerai
Sitter och funderar på vilken modell jag ska välja beträffande seiko orange monster.
Vad jag har lagt märke till är att flertal olika seikos, marknadsförs som "Made in Japan" eller utan denna betäckning. Dessa "made in japan" ligger också några hundra lappar över de "andra" producerande klockorna.

Vad är den egentliga fördelen, nackdelen och välja "made in japan" stämplade klockor? Om jag har förstått rätt så producerar Seiko klockor även i Filippinerna ?
Är det någon skillnad på dessa http://www.creationwatches.com/prod...range-monster-divers-srp309j-srp309-3628.html (made in japan) http://www.creationwatches.com/prod...o-automatic-monster-divers-srp309k1-3588.html ?

Vad skulle ni välja, och varför gör Seiko såhär?
 

Doncorleone

Cartier
Är det inte i Singapore resterande klockor tillverkas? Made in Japan klockorna är väll de som säljs enbart i Japan(?) Har kanske fel men tror jag läst det någonstans..Skillnaden på klockorna vet jag inte men misstänker att de japan tillverkade diton är liiite bättre i finish/kvalité kanske.
 

Rojalisten

Panerai
Intressant! Men vad är historien bakom alla dessa fabriker, och varför producera samma klocka på olika ställen ?
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Intressant! Men vad är historien bakom alla dessa fabriker, och varför producera samma klocka på olika ställen ?
Jag gissar bara, men jag kan tänka mig att Made in Japan betingar ett premium i vissa kretsar på samma sätt som Made in Switzerland. I Japan blir det väl en fråga om att man vill ha en klocka tillverkad i hemlandet, lite som många säkert skulle bli extra nöjda av att veta att ens Volvo tillverkats i fabriken i Torslanda.
 
Topp