• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Maginnehåll AP ROO RC....

Jesper

Cartier
2-Faktor
Hitta några bilder på en av mina gamla AP RC klockor. Hade inget o göra en kväll så jag öppnade en. Tänkte det kunde vara kul för nån o se hur 2226/2840 ser ut.
kamera013.jpg

kamera012.jpg

kamera006.jpg

kamera007.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som tur är gör inte de flesta som Jesper och öppnar uren. Fel verktyg, se skruvhuvudena, och fel moment när skruvarna dras åt lämnar lite att önska. Kul är det dock! Har själv fått onda ögat av urmakare för min insats i en RO...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Udda att ha dubbla lock. Aldrig sett innan. Vad har den för WR?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som tur är gör inte de flesta som Jesper och öppnar uren. Fel verktyg, se skruvhuvudena, och fel moment när skruvarna dras åt lämnar lite att önska. Kul är det dock! Har själv fått onda ögat av urmakare för min insats i en RO...
Instämmer vad avser skruvarna. En är ju öppenbart lite skadad. Säkert lätt att byta i och för sig. Men menar du att urmakare har mini-momentnycklar?
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Som tur är gör inte de flesta som Jesper och öppnar uren. Fel verktyg, se skruvhuvudena, och fel moment när skruvarna dras åt lämnar lite att önska. Kul är det dock! Har själv fått onda ögat av urmakare för min insats i en RO...
Var på skruvhuvudena ser du att jag använt fel verktyg? Sen moment glöm det! Har du sett när dom demonterar monterar en AP ROO? Dom har då inga momentmejslar! Dom sitter med mejslar i trä!
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Som tur är gör inte de flesta som Jesper och öppnar uren. Fel verktyg, se skruvhuvudena, och fel moment när skruvarna dras åt lämnar lite att önska. Kul är det dock! Har själv fått onda ögat av urmakare för min insats i en RO...
Tilläga ska att jag öppnat ett 20-30 tal klockor AP,Rolex,Breitling etc etc. Aldrig hänt något
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Var på skruvhuvudena ser du att jag använt fel verktyg? Sen moment glöm det! Har du sett när dom demonterar monterar en AP ROO? Dom har då inga momentmejslar! Dom sitter med mejslar i trä!
Visst används det momentnycklar och det framgår i APs guide. Sedan kan det finnas de som inte följer detta, men det är en annan historia.

Skrev inte att du hade förstört skruvhuvudena, men någon har varit på dem om man ser på bilden. Du får gärna öppna dina ur, jag gör det själv, men uppskattar inte det när man är köpare. Boetter som visar på att fel verktyg används är smärtsamt.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Visst används det momentnycklar och det framgår i APs guide. Sedan kan det finnas de som inte följer detta, men det är en annan historia.

Skrev inte att du hade förstört skruvhuvudena, men någon har varit på dem om man ser på bilden. Du får gärna öppna dina ur, jag gör det själv, men uppskattar inte det när man är köpare. Boetter som visar på att fel verktyg används är smärtsamt.
En skruv har någon varit på innan. Sedan så om du kollar lite videos från AP's fabrik så ser du att det ej är moment mejslar!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En skruv har någon varit på innan. Sedan så om du kollar lite videos från AP's fabrik så ser du att det ej är moment mejslar!
Visar de slutmonteringen? Länka gärna då jag inte sett alla videos. Vad jag vet har jag hört från urmakare som blivit utbildad av AP.
 

_jonte

Patek
Kul att se, tackar! Men visst fan ser de flesta skruvhuvudena misshandlade ut? Kan iofs vara bilden som luras...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skrev aldrig AP skruvar ;)
Låter jäkligt dumt att göra en skruv i vitguld förövrigt. lär väl bara vara toppen.
Låter udda, ja. Allergivänligt i och för sig och trevligt att se på, men rodering nöts lätt och vitguld är mjukt, så det låter spontant som ett dåligt material för skruvar.
 
Topp