• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Magnet nära klocka?

Manks

Omega
Hej, har en gammal Chronograph suisse med ett boettlock i guld som sitter löst. Under boettlocket i guld så sitter ett annat boettlock fast i en annan magnetisk metall.

Nu tänkte jag fästa en magnetisk klisterremsa på guldlocket för att den ska sitta fast. Kan magnetremsan störa klockan?

Tack på förhand!
M
 

tictac62

Cartier
Hej!
Vad du än gör så, inga magneter så nära verket, känner till Chrono Suisse kronografet, vet att boetten är tunn, och bakboetten väldigt tunn, därför får du problem att bakboetten lossnar lätt.
antligen till guldsmed, helst en boettmakare, (vet inte om Tony Rosenberg som jobbade för Omega Sverige fortfarande jobbar eller är pensionär, han kunde allt om klockboettte, guldlänkar mm.)
Annars är billigaste tipset dubbel häftande tape.
Lycka till!
------------------------------------------------------------------------------
Urmakare since 1981
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste ju gå att få det stt sitta på något annat sätt än med magneter.
 

Manks

Omega
Tack för snabba svar!

Jag behöver ju något väldigt svagt egentligen, bara som håller fast guldlocket när jag tar av och på klockan - resten av tiden så hålls det ju fast mellan klockan och armen.

Vill även undvika att dubbelhäftande tejp blir för stark och guldlocket går sönder nästa gång man försöker öppna locket (eftersom det är så svagt).

Annars får jag kolla med Tony kanske! ☺

Återigen, stort tack till alla som svarat!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vill även undvika att dubbelhäftande tejp blir för stark och guldlocket går sönder nästa gång man försöker öppna locket (eftersom det är så svagt).
Jag antar att det finns olika styrkor av dubbelhäftande tejp, precis som att det troligen finns olika styrkor av "magnetiska klisterremsor." Men båda lösningarna känns lite för mycket garage-hack och en mer permanent (men troligen dyrare) lösning är att föredra. Lycka till :)
 

Allinger

Breitling
Magneter är ett stort "NO-NO". Man kan ju till exempel se på vissa kronografer att grundläget på krono-visarna och ibland visarna för tidvisningen blir helt åt fanders när man har kommit i kontakt med magnetism. Det är många som jobbar i t.ex. klädbutiker som behöver larma av kläder har problem med detta!

Jag skulle gå in till valfri klockbutik och be att en urmakare ev. boettmakare får kika på det och se om det går att hitta någon lösning. Lycka till!
 

tictac62

Cartier
Jag har använt dubbel häftande tape, tunnare variant som har gått och ta bort. rodico kan oxå vara en lösning.
Guldsmed som ska göra om den tunna bakboetten, kostar deg!
 

_jonte

Patek
Hej, har en gammal Chronograph suisse med ett boettlock i guld som sitter löst. Under boettlocket i guld så sitter ett annat boettlock fast i en annan magnetisk metall.

Nu tänkte jag fästa en magnetisk klisterremsa på guldlocket för att den ska sitta fast. Kan magnetremsan störa klockan?

Tack på förhand!
M
Tanken är god, och jag tror faktiskt det skulle funka alldeles utmärkt. Troligen blockar ferritlocket i princip all magnetism, om du inte sätter tejpen för nära kanten.
Jag hade testat...

Men bästa lösningen är såklart att fixa baklocket så det sitter fast.. :)
 
Topp