• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Magnetfält - begränsar de användningen av din klocka?

Lithium

Cartier
Trådstartaroskulden är härmed tagen. Wooohooo!

Läste @Undersköterskan inlägg i den här tråden, https://klocksnack.se/threads/rolex-over-and-out.53135/ och blev livrädd. Om inte Rolex pallar induktionshäll hur ska det då gå med mina budget-Certina med basverk från ETA? Har jag varit oaktsam när jag både lagat mat och lekt med barnens leksaker med mina klockor?

Det enda jag unvikit att utsätta mina klockor för är yttre fysisk påverkan typ stenläggning, brottning och byta lampor på bilen. Jag kanske bör tänka om?

Berätta gärna om situationer där du råkat ut för magnetfält som påverkat klockan.

Mvh
Lithium
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Jag nojjar lite ibland när jag kommer på mig själv ha vänsterhanden över "avlarmaren" som sitter under kassadisken på jobbet. Utöver det så är det inget som hindrar min vardag :)
 

Ponlarsson

Panerai
Försöker att inte lägga klockan uppe på kylskåpet eller en högtalare. Annars är jag inte rädd när jag gör vardagliga saker. Eller jo, jag tar av mig den innan jag stoppar i eller tar ut något ur ugnen. Mest blivit en grej.
 

Hugii

Audemars
Det var bättre förr med gasspis? :)

lite fakta:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...--tradlos-teknik/Magnetfalt/Induktionshallar/

Vi kan dra slutsatsen, i alla fall, att en Rolex inte klarar av att ligga ligga som underlägga när en gryta puttra på spisen.
Ni med Omega får gärna testa, och berätta hur det går. :)

I övrigt skall man alltid vara rädd om klockan, det är ett smycke och inte hammare, drinkblandare, stekspade etc. :)
 
Senast ändrad:

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jävla trams! En klocka klarar vanligt vardagsliv lika bra oavsett om det står rolex eller omega på urtavlan. Klart att man inte ska lägga den på stora magneter (tex högtalare eller möjligen induktionshäll) men hur ofta gör man det?! :banghead::facepalm::dead:
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Nej! Aldrig! Jag har ett särskilt rum hemma utan fönster, inklätt i folie som är helt isolerat ifråm omvärlden. På golvet kör jag tre lager bubbelplast också bara för att vara på den säkra sidan. Där, och bara där, vågar jag bära min Rolle.
 

tissoter

Audemars
Nej! Aldrig! Jag har ett särskilt rum hemma utan fönster, inklätt i folie som är helt isolerat ifråm omvärlden. På golvet kör jag tre lager bubbelplast också bara för att vara på den säkra sidan. Där, och bara där, vågar jag bära min Rolle.
Varvar med beatern alt en Quartz när jag lämnar ytterdörren
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Nej! Aldrig! Jag har ett särskilt rum hemma utan fönster, inklätt i folie som är helt isolerat ifråm omvärlden. På golvet kör jag tre lager bubbelplast också bara för att vara på den säkra sidan. Där, och bara där, vågar jag bära min Rolle.

2015121519312478611173375_sbig.jpg
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag använder aldrig mina mekaniska klockor i närheten av potentiell fara. Jag närmar mig min dator med extrem försiktighet bärandes foliehatt runt handleden. Jag öppnar kylskåpet med den hand som inte bär klockan. Jag sitter med klockhanden i ett upprätt läge väl synligt framför mig (som när man skurit sig i handen typ) för att undvika potentiella hairlines från mina kläder. Jag borrar aldrig. Knappt så jag vågar diska då diskmedel kanske förstör AR-coatingen.

Så mycket lycka att bära robust byggda lyxklockor för 30-60k!
 

PerS

Omega
Nej! Aldrig! Jag har ett särskilt rum hemma utan fönster, inklätt i folie som är helt isolerat ifråm omvärlden. På golvet kör jag tre lager bubbelplast också bara för att vara på den säkra sidan. Där, och bara där, vågar jag bära min Rolle.
Tyvärr så hjälper inte folie speciellt bra mot magnetfält. Jag rekommenderar en stuga i skogen utan varken el eller kommunalt vatten eller avlopp för att vara på säkra sidan. Man slipper även den hemska elallergin som så många lider av! ;)
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hur blir klockor magnetiserade då? Man läser ju titt som tätt om det här på forumet, och urmakarna tar för vana att avmagnetisera vid service.
 

MånsT

Rolex
Det enda jag undviker är att lägga klockan på någon del av stereon. Den hade säkert lätt klarat av det också, but hey...
 

JohnDoe

Rolex
Googlade lite på det där och det finns rätt mycket regelverk kring hur mycket induktiva magnetfält hushållsapparater får generera. Svårt att se hur de skulle kunna orsaka problem för klockor. Möjligtvis att lite större vanliga neodymmagneter som du stryker längs klockan, ungefär som när man magnetiserar en mejsel, kan orsaka problem. Har och har haft massor av klockor under många år och aldrig haft problem med en klocka som börjat gå fel och behövt avmagnetiseras.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Googlade lite på det där och det finns rätt mycket regelverk kring hur mycket induktiva magnetfält hushållsapparater får generera. Svårt att se hur de skulle kunna orsaka problem för klockor. Möjligtvis att lite större vanliga neodymmagneter som du stryker längs klockan, ungefär som när man magnetiserar en mejsel, kan orsaka problem. Har och har haft massor av klockor under många år och aldrig haft problem med en klocka som börjat gå fel och behövt avmagnetiseras.


Jag har riktigt stora högtalare i mitt biorum, Canton Carat på 42 kg styck. Har förvarat och förvarar klockor bredvid utan att på något vis ha fått sämre tidshållning.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Använder/har använt både vintageklockor och nya klockor dag ut och dag in utan att någon gång ens ha tänkt på eventuell magnetism. Har ju inte behövt det heller. Ingen av mina klockor har någonsin blivit magnetiserade, oavsett hur långt jag gräver inne i kylskåpet eller hur nära klockan jag har högtalarna i bilen. Tycker det känns lite som att folk till vardags tar magnetfält på lite för stort allvar kanske. :)
 

Ryttaren

Rolex
Kan klista in mitt svar här också från "Rolex over and out" tråden då det är On topic..

Jag har fått en IWC magnetiserad när jag skulle slänga ett par gamla högtalare. Höll högtalarna i famnen som antagligen låg rätt nära klockan. Rusade flera minuter per dygn. Gick bra igen efter avmagnetisering. Så jag tänker alltid på det med en mekanisk klocka i närheten av kraftiga magneter. Ger således @Undersköterskan rätt i frågan.

Dock är ju de flesta högtalare avskärmade som gör att det inte ska vara någon fara att förvara t.ex en klocka på högtalaren.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Jag brukar inte tänka så mycket på risken med magnetisering men blev lite nojig när jag hörde om nån som hade fått klockan magnetiserad när den låg för nära mobilen så jag brukar försöka undvika att ha dem liggandes precis bredvid varandra. Det är förmodligen i stort sätt helt riskfritt egentligen men varför chansa...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Stereohögtalare är sedan länge magnetiskt skärmade. I alla fall anger tillverkaren detta om mina. Behovet att det kom på 90-talet då hembio blev populärt och man fortfarande hade tjock-TV. Nu är tjock-TV borta och platt-TV mindre känsliga men dom skärmar fortfarande. Däremot, har man äldre högtalare så bör man nog tänka på saken.

Induktionshäll har jag inte, kan ju vara ett problem faktiskt. Så här skriver Strålsäkerhetsmyndigheten.
https://www.stralsakerhetsmyndighet...--tradlos-teknik/Magnetfalt/Induktionshallar/
 

Starship

Cartier
Jag var på Science musem i London för ett år sedan. Där hade de en experimentavdelning där det fanns en del riktigt feta magneter. Då kändes det säkrast att stoppa klockan i backfickan innan man började leka. Det är enda gången jag upplevt magnetism som ett hot mot min klocka.
 
Topp