• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Magnetiserad Powermatic 80

Riki87

Silver
2-Faktor
Hej!

Min Tissot Seastar powermatic 80 blev magnetiserad. Misstänker airpods max rätt så stark magnet i de.
Använde appen Lepsi och den visade att klockan var magnetiserad, gick runt 35 sek plus per dag men gångreserven var nästan 80 timmar ändå
köpte en avmagnetiserare från Amazon, en sån blå som finns överallt.
Körde av magnetisering några gånger och appen Lepsi visar att den inte är magnetiserad längre.
Gjorde kompass testet också, kompass nålen rörde sig innan avmagnetiseringen men inget efter. men ändå så går den några sek fortare än vanligt. se bilderna nedan.

innan magnetiseringen
IMG_0800.PNG

efter avmagnetisering.
IMG_0801.PNG

Spiralen som sitter i det verket är ganska resistent mot magnetism så det låter inte så troligt. +35s/dygn talar inte heller för magnetism.

Spiralen som sitter i det verket är ganska resistent mot magnetism så det låter inte så troligt. +35s/dygn talar inte heller för magnetism.
om den gick från +2 sek till +35 efter nära kontakt med magnet och sen efter avmagnetisering ner till +6 borde väl vara magneten? Magneten på airpods max är rätt så stark. jag minns att jag la handen några cm från hörlurarna

Den har väl Nivachron-spiral? Den har hög resistens mot magnetism och är inte en ”helt vanlig spiral”.

Finns även med kiselspiral, ja. Men jag syftade på Nivachron.
Nivachron-spiralen sitter väl i nästan allt från Swatch Group nuförtiden och står inte emot magnetism så särskilt bra, oavsett vad dom själva säger. :)

det jag tycker är konstigt att den aldrig blir sig själv igen.. brukar de gå tillbaka till samma tidshållning efter avmagnetisering?

Haft tre klockor som blivit magnetiserade. Två av de gick +30-40s/dygn (6r35, SW200) samt en traska med miyota 9039 som gick +4min/dygn. Använde också lepsi appen som visade att de var magnetiserade. Lämnade in seikon till optura som avmagnetiserade den och sedan dess gick den bra. De andra fixade jag själv.
Verkar alltså som att klockor visst kan gå bara lite sämre av magnetism och att +35 visst kan tala för magnetism:)

Jag antar att avmagnetiseringen gjordes på hela klockan, med boetten stängd? Det skulle ju kunna tänkas att boetten gör att man inte får fullständig avmagnetisering då, boetten ju oftast ska skydda mot magnetfält i viss utsträckning. (Sedan är det förstås inte 100%, uppenbarligen, eftersom det "kryper igenom" ändå med tiden och med starka magnetfält, men ändå.)

Jag har noterat två saker när jag sett urmakare göra det:
  • De gör det direkt på urverket, utan boett. (Vilket förstås är enkelt när det görs i samband med service.)
  • De gör det två gånger och vrider urverket 90 grader emellan.

Jag antar att avmagnetiseringen gjordes på hela klockan, med boetten stängd? Det skulle ju kunna tänkas att boetten gör att man inte får fullständig avmagnetisering då, boetten ju oftast ska skydda mot magnetfält i viss utsträckning. (Sedan är det förstås inte 100%, uppenbarligen, eftersom det "kryper igenom" ändå med tiden och med starka magnetfält, men ändå.)

Jag har noterat två saker när jag sett urmakare göra det:
  • De gör det direkt på urverket, utan boett. (Vilket förstås är enkelt när det görs i samband med service.)
  • De gör det två gånger och vrider urverket 90 grader emellan.
Ja de mycket möjligt. Den gjordes med boetten stängd

Haft tre klockor som blivit magnetiserade. Två av de gick +30-40s/dygn (6r35, SW200) samt en traska med miyota 9039 som gick +4min/dygn. Använde också lepsi appen som visade att de var magnetiserade. Lämnade in seikon till optura som avmagnetiserade den och sedan dess gick den bra. De andra fixade jag själv.
Verkar alltså som att klockor visst kan gå bara lite sämre av magnetism och att +35 visst kan tala för magnetism:)
Detta är även min erfarenhet. Jag har haft två Sellita SW200-1 Elaboré på senaste tiden som troligtvis blivit magnetiserade i samband med frakt. Båda gick ungefär +30 före avmagnetisering respektive +4 efter avmagnetisering. Så även relativt små avvikelser kan tyda på magnetisering.

@R.Capac du hade ju problem med din Guinand 21, minns inte hur de löste problemet - den var iallafall inte magnestiserad?
Helt riktigt. Jag har faktiskt haft två issues med 21an och för att anknyta till trådtopic så tar jag det som berör magnetism först.
Guinand series 21 har Sellita sw500 med magnetiskt skydd enl. DIN8309. Den har gått stabilt +3 spd både på arm och i winder när den helt plötsligt börjat plussa 2min/dag. Det visade sig att när jag köpt nya högtalare till hemmabion klantigt nog placerat dessa nära windern och magnetiserat klockan. En avmagnetisering med enkel avmagnetiserare jag har hemma är den tillbaka på +3spd.
Innan dess hade jag ett liknade problem men denna gång ökade 21an flera min/dag men inte konsekvent och kunde gå bra en dag eller två. Skickade den till G och deras urmakare förklarade problemet enl. följande, citerat då jag ej är man nog att förklara med egna ord:
" When fully wind up because of permanent move of the wrist the amplitude of the balance goes up to values of 330 degree. While watch manufacturers always strive for amplitudes as high as possible – a to high amplitude can create an effect called bouncing. If the balance wheel starts bouncing the movement does run very fast."
Urmakaren justerade balansen och ställde ner amplituden till att aldrig överstiga 300 grader vill jag minns och sedan dess är den tidsökningen ett minne blott.
Bild för att öka intresse för att läsa detta inlägg :).
1666515154113.png

Googlar man på powermatic 80 nivachron så kommer den bara certina. Lyckas inte hitta någonstans att tissot använder den
Tissot kallar det Silicium. Vad jag förstår är det samma sak.
Nej, olika saker. Silikon (kiselbaserat) har varit det man hittills försökt med för att få något som inte är känsligt för magnetism. Vad jag förstått är det dock ett knepigt material att tillverka fjädrar av, och klart annorlunda jämfört med metalliska material.
Nivachron är något nytt, baserat på en metallegering (med titan som främsta bas), och kan tydligen tillverkas med metoder liknande det man använder för andra metallfjädrar, vilket kan göra det mer kostnadseffektivt.
De första patenten söktes 2017 (av Nivarox-FAR), vilket gör det till totalt sprillans nytt i klocksammanhang. (Se t.ex. https://www.eta.ch/en/our-knowhow/mechanical/amagnetic-nivachron)

Nej, olika saker. Silikon (kiselbaserat) har varit det man hittills försökt med för att få något som inte är känsligt för magnetism. Vad jag förstått är det dock ett knepigt material att tillverka fjädrar av, och klart annorlunda jämfört med metalliska material.
Nivachron är något nytt, baserat på en metallegering (med titan som främsta bas), och kan tydligen tillverkas med metoder liknande det man använder för andra metallfjädrar, vilket kan göra det mer kostnadseffektivt.
De första patenten söktes 2017 (av Nivarox-FAR), vilket gör det till totalt sprillans nytt i klocksammanhang. (Se t.ex. https://www.eta.ch/en/our-knowhow/mechanical/amagnetic-nivachron)

Ok, tack för info! Finns det någon test vilken som är mest resistent mot magnetism?

Så även min erfarenhet med några klockor.

Mätte gång reserven i helgen. Hade den på hela torsdagen. Tog av den fredag 21/10 17:00 Den stannade 23/10 23:30. Väldigt kort gång reserv. Ska ha på mig den några dagar sen testa igen. Kan vara att en dag inte räckte för att vrida upp den till max

Tillbaka
Topp