• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Magnetisk resistans

menellerhur

Basic
2-Faktor
Hej klockgurus,

Till jobbet så kör jag tåg, och vill ha en automatisk klocka med magnetisk resistans (kvarts är vad jag använder idag) och skulle vilja vidga vyerna för automatiska klockor med mer än det vanliga 60 ampere skyddet som finns på många klockor med resistans.

Ett lok använder 240 ampere vid fullgas, och detta skiftar beroende på hur mycket ström jag begär in i motorerna. Sedan så vet jag inte hur många ampere som faktiskt är runt min klocka.
Det största magnetiska fältet blir ju rakt under mig, då man sitter ovanför traktionsmotorerna.

Jag har kollat på vissa, såsom Omega Railmaster.

Jag tar gärna emot tips på klockor och/eller mer kunskap angående detta.



Ber om ursäkt om liknande tråd har startats innan, men hittade inget vid en sökning.
 
Vet inte riktigt vad du menar med Ampere? Du kanske menar Gauss istället, som i 60 Gauss (tror det är standard för klockor).
 
Vet inte riktigt vad du menar med Ampere? Du kanske menar Gauss istället, som i 60 Gauss (tror det är standard för klockor).
Jo, men jag läste ampere någon stans, och då det är den siffran jag vet, så tänkte jag att frågan kunde ställas på ett mer rimligt vis. (Kanske författaren till den artikeln felskrev)

1 ampere är tydligen 2997924536.8431 Gauss, vilket betyder att samtliga resenärer på ett tåg hade fått sina klockor magnetiserade bara dom tittar på ett tåg.

Uträkning från ampere till Gauss gör mig ej heller mycket klokare.
1000006733.jpg


En kylmagnet är 100 gauss, men dess magnetiska fält är ju väldigt litet, medans ett lok har relativt stort magnetiskt fält.

Jag skulle anta att 60 gauss inte är nog med resistans.

Men som sagt, jag är väldigt dåligt påläst i detta ämne, jag vet bara att kvartsverk oftast återgår till det normala efter att man lämnar magnetfältet. Dom ultimata är ju LCD skärmar eller liknande.

Finns det möjligtvis några modeller med mekaniskt verk som har mer än dessa 60?
 
Senast ändrad:
Det är inte riktigt så det fungerar, du kan inte översätta 1 amp till en specifik magnetfältsstyrka eftersom det beror på avstånd, material etc etc. Jag kan dock säga att det inte är möjligt att komma upp i 2997924536.8431 Gauss med 1 amp. Om du tänker dig en standard-MRI (magnetkamera) som är tillräckligt stark för att förvandla en syrgastub till en livsfarlig projektil så har dom en fältstyrka på antingen 1.5 eller 3 Tesla. En tesla (T) motsvarar 10000 gauss. Man kan mäta fältstyrka i ampere/m, en tesla motsvarar ca 795,775 a/m.

I ett tåg eller andra maskiner som drivs av elektriska motorer kommer magnetfältet inte ha någon räckvidd, det räcker med en halvmeter ifrån motorn så är magnetfältet praktiskt taget 0, dom är dessutom oftast skärmade.

Jobbar du som lokförare behöver du inte oroa dig för magnetismen som genereras av tågmotorerna. I dag är den värsta magnetiska boven snarare magneterna som finns i högtalare, hörlurar, magnetlås på väskor etc där risken är större att klockan kommer väldigt nära magnetfälten.
 
Det är inte riktigt så det fungerar, du kan inte översätta 1 amp till en specifik magnetfältsstyrka eftersom det beror på avstånd, material etc etc. Jag kan dock säga att det inte är möjligt att komma upp i 2997924536.8431 Gauss med 1 amp. Om du tänker dig en standard-MRI (magnetkamera) som är tillräckligt stark för att förvandla en syrgastub till en livsfarlig projektil så har dom en fältstyrka på antingen 1.5 eller 3 Tesla. En tesla (T) motsvarar 10000 gauss. Man kan mäta fältstyrka i ampere/m, en tesla motsvarar ca 795,775 a/m.

I ett tåg eller andra maskiner som drivs av elektriska motorer kommer magnetfältet inte ha någon räckvidd, det räcker med en halvmeter ifrån motorn så är magnetfältet praktiskt taget 0, dom är dessutom oftast skärmade.

Jobbar du som lokförare behöver du inte oroa dig för magnetismen som genereras av tågmotorerna. I dag är den värsta magnetiska boven snarare magneterna som finns i högtalare, hörlurar, magnetlås på väskor etc där risken är större att klockan kommer väldigt nära magnetfälten.
Nej precis, därav att jag antog att ampere kunde användas för att på något sätt få en överblick angående frågan, vilket var fel.

Tåg och lok har minimal skärmning från elektromagnetiska fält. Forskningen angående hur detta magnetiska fält påverkar är inte stor och det finns väldigt lite att läsa sig till.

Här är ett utdrag från PubMed
1000006734.jpg


I dagens läge har också majoriteten av tåg magnetskensbromsar, som också skapar ett magnetiskt fält.
Jag har haft otaliga mekaniska klockor som gång på gång går för snabbt varav 2 av dom hade 60 gauss resistans.

Frågan var dock i sig självt inte en matematisk fråga, utan mest bara för att förklara anledningen till min fråga, vilket var om det finns automatiska ur som har mer än standard nivåer magnetisk resistans.
 
Nej precis, därav att jag antog att ampere kunde användas för att på något sätt få en överblick angående frågan, vilket var fel.

Tåg och lok har minimal skärmning från elektromagnetiska fält. Forskningen angående hur detta magnetiska fält påverkar är inte stor och det finns väldigt lite att läsa sig till.

Här är ett utdrag från PubMed
1000006734.jpg


I dagens läge har också majoriteten av tåg magnetskensbromsar, som också skapar ett magnetiskt fält.
Jag har haft otaliga mekaniska klockor som gång på gång går för snabbt varav 2 av dom hade 60 gauss resistans.

Frågan var dock i sig självt inte en matematisk fråga, utan mest bara för att förklara anledningen till min fråga, vilket var om det finns automatiska ur som har mer än standard nivåer magnetisk resistans.
Ja, det finns massvis av mekaniska klockor som har extra resistans, Railmaster och Milgauss är väl dom två mest kända.
 
I princip alla automatiska klockorna idag klarat att åka tåg. Eller menar du att föraren utsätts för mer magnetism än övriga passagerare? Är föraren närmare något magnetiskt? Precis som med dragningskraft så är avståndet avgörande vad gäller styrkan på magnetismen. ”Ursprungsstyrkan” är irrelevant om avståndet är stort nog.

Valfri klocka med kiselspiral klarar väldigt mycket, alla dessa är dock inte uttryckligen specade för att tåla magnetism. Vill du ha bevis så är METAS det enda testet jag känner till där magnetisk resistens uttryckligen testas. Utöver det har IWC, JLC mm skyddat sina verk från magnetism med en ”bur” runt urverket.
 
Du borde titta på märket BALL Watch.
Jag visste att Ball hade sitt ursprung från järnväg, men trodde inte dom fortsatt med resistenta klockor (som Mondaine)
Tack
I princip alla automatiska klockorna idag klarat att åka tåg. Eller menar du att föraren utsätts för mer magnetism än övriga passagerare? Är föraren närmare något magnetiskt? Precis som med dragningskraft så är avståndet avgörande vad gäller styrkan på magnetismen. ”Ursprungsstyrkan” är irrelevant om avståndet är stort nog.

Valfri klocka med kiselspiral klarar väldigt mycket, alla dessa är dock inte uttryckligen specade för att tåla magnetism. Vill du ha bevis så är METAS det enda testet jag känner till där magnetisk resistens uttryckligen testas. Utöver det har IWC, JLC mm skyddat sina verk från magnetism med en ”bur” runt urverket.
Magnetskensbromsen är ju i nästan alla tåg enbart under föraren, men dessa används ju rätt sällan.
Ja, vi utsätts väl för mer magnetism. Det borde väl spela roll om hur länge man är i magnetfältet, även om det inte kan liknas med magnetskensröntgen?

Jo jag har läst på lite om att vissa tillverkare skyddar sina verk med olika metallegeringar, men hade ingen aning om kiselspiral eller METAS, tackar.
 
Magnetskensbromsen är ju i nästan alla tåg enbart under föraren, men dessa används ju rätt sällan.
Ja, vi utsätts väl för mer magnetism. Det borde väl spela roll om hur länge man är i magnetfältet, även om det inte kan liknas med magnetskensröntgen?
Magnetismen behöver vara tillräckligt stark för att ta sig genom boetten och påverka verkets tidsreglerande delar, framförallt spiralen. Är spiralen i kisel så är den immun mot magnetism.

Som svar på frågan så är det avståndet till källan som är avgörande. Den magnetiska plattan som de flesta klädbutiker använder för att avmagnetisera larm är ett typexempel.

Jag har aldrig kört lok, så jag vet inte hur nära källan man kommer. En låg magnetism över tid kommer inte magnetisera klockans vitala delar. Man kan ju dock vilja ha något även om det inte är nödvändigt. :)
 
Iwc klarade redan 1955 1000 gauss och förhoppningsvis har Ingenieur inte blivit sämre sedan dess.. Milgauss verkar också vara ett alternativ .

The IWC Ingenieur Ref. 666 from 1955.
The 666 made us of the newly invented Pellaton winding system, an IWC invention, and a special soft-iron cage inside. This cunning invention could reliably protect the movement of the watch from magnetic fields of up to 80,000 amperes per meter (A/m) or 1,000 Gauss. (Just for the sake of comparison: The current Rolex Milgauss from 2007 has the same resistance to magnetic fields.) In addition, the 666 Ingenieur was waterproof up to 100m and also easily legible in the dark thanks to its luminous mass.
 
@Schned kanske har något att bussa på, sitter ju ofta fram i loket ;)

GS har för övrigt en klocka med bra resistens, kan dock ej referensen

Är själv inte lokförare utan jobbar framförallt som tågvärd men även med reparationer/utbildning av ombordutrustning och lite andra grejer.

Är dock ofta framme hos lokföraren eller sitter i bakhytten när jag åker privat eller passåker i tjänst och på våra X62'or så används magnetbromsarna ganska ofta.

Har personligen dock aldrig haft någon avvikelse på någon av mina klockor någonsin faktiskt. Jag sålde en Christopher Ward C65 GMT med Selitta SW330 till en lokförare som har haft den på handleden typ dygnet runt i två år nu och den går +1 sekund/dygn fortfarande precis som den gjorde i min ägo så ingen avvikelse där heller.

Sannolikt är det ett större problem i vardagen med tex mobiltelefoner eller magneter på väskor eller jackor. Eller induktionshällar kanske om du torkar av plattan när den är på. Eller MR röntgen eller liknande.


Vill man ändå ha verk med antimagnetiska egenskaper så finns ju tex Grand Seiko SBGX343 och SBGX341 kvartsare med magnetisk resistans på 40,000 A/m ~ 500 gauss

Vill man ha mekaniskt verk är det väl bara att välja något med "silicone balance spring" som är ganska vanligt idag.

Tex alla Kenissi verk som sitter i modeller från Tudor, Breitling, Fortis, Norqain, TAG Heuer, Bell & Ross, Ultramarine och Chanel.

Eller powermatic 80 verket som är väldigt prisvärt.


Eller så väljer man ett urverk som har Metas/Master Chronometer certifiering som jag tror har 15000 gauss ~ 1120000 A/m resistans. Finns bland annat hos Omega och Tudor.


Dessutom finns det urverk som i sig inte är antimagnetiska men har en så kallad "Farraday Cage" som jag tror är en skärmning i järn för att skydda urverket.

Finns bland annat i Archimede Outdoor.

 
Många klockor i den mer robusta nischen fält/sport/pilot-klockor klarar starkare magnetfält än det som är "standard". Damasko uppger t.ex. 80000 A/m, vilket verkar vara en vanlig gräns för andra märken också. De gör det genom att välja rätt sorts stål i boetten/tavlan, i vissa fall med ett extra skal innanför boetten. Vill man vara extra säker kostar man på deras in-house-verk som har kiselfjäder dessutom.
 
Samtliga Omega märkta ”Master” grejar 15K gauss (även pre METAS). Men nog mer marketing än praktiskt nödvändigt så jag säger valfri klocka med kiselspiral så behöver man inte fundera mer på den saken. Specialmodeller typ Railmaster/Milgauss/Ingenieur tillför ju inte längre något även om dess historier givetvis är tilltalande och modellerna är trevliga.
 
Är själv inte lokförare utan jobbar framförallt som tågvärd men även med reparationer/utbildning av ombordutrustning och lite andra grejer.

Är dock ofta framme hos lokföraren eller sitter i bakhytten när jag åker privat eller passåker i tjänst och på våra X62'or så används magnetbromsarna ganska ofta.

Har personligen dock aldrig haft någon avvikelse på någon av mina klockor någonsin faktiskt. Jag sålde en Christopher Ward C65 GMT med Selitta SW330 till en lokförare som har haft den på handleden typ dygnet runt i två år nu och den går +1 sekund/dygn fortfarande precis som den gjorde i min ägo så ingen avvikelse där heller.

Sannolikt är det ett större problem i vardagen med tex mobiltelefoner eller magneter på väskor eller jackor. Eller induktionshällar kanske om du torkar av plattan när den är på. Eller MR röntgen eller liknande.


Vill man ändå ha verk med antimagnetiska egenskaper så finns ju tex Grand Seiko SBGX343 och SBGX341 kvartsare med magnetisk resistans på 40,000 A/m ~ 500 gauss

Vill man ha mekaniskt verk är det väl bara att välja något med "silicone balance spring" som är ganska vanligt idag.

Tex alla Kenissi verk som sitter i modeller från Tudor, Breitling, Fortis, Norqain, TAG Heuer, Bell & Ross, Ultramarine och Chanel.

Eller powermatic 80 verket som är väldigt prisvärt.


Eller så väljer man ett urverk som har Metas/Master Chronometer certifiering som jag tror har 15000 gauss ~ 1120000 A/m resistans. Finns bland annat hos Omega och Tudor.


Dessutom finns det urverk som i sig inte är antimagnetiska men har en så kallad "Farraday Cage" som jag tror är en skärmning i järn för att skydda urverket.

Finns bland annat i Archimede Outdoor.

Körde mest RC när mina klockor blev magnetiserade, och sedan dess på motorvagnar av typen Regina och x61 har jag enbart haft kvartsklockor på mig, dom kanske inte påverkar lika mycket som dom gamla loken. Det kan ju också vara andra yttre faktorer.

Jag har tittat en del på GS, framförallt deras spring drive, som inte heller påverkas av magnetisering.
 
Tillbaka
Topp