• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Magrette passaround - intryck och tankar

jabla

Sarlacc
Sitter skönt på armen med gummibandet i både torrt och vått.

Margrette_rubber.jpg


Klockan är 44mm och min arm 18cm ändå upplever jag inte klockan som stor annat än på höjden som är 16mm.

Magurette_Sauna.jpg


Works fine in a Swedish sauna :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
En stor klocka, udda boett ( som jag uppskattade) plottrig tavla och tvek på kvalitén på vridningen. Skönt gummi med viklås!
Mina dagar med Magretten gick väl sisådär.
null_zpsc0198fc3.jpg


Blev faktiskt så jag gick över till min Planet Ocean efter någon dag, fast att jämföra dessa två kanske inte är aktuellt.
Men hade jag letat efter en stor beater, som fungerar som en käft smäll och faktiskt får lite uppmärksamhet av omgivningen så kanske, kanske detta hade varit mitt alternativ.

Klart godkänd klocka i den prisklassen, om man vill ha en stor indiskret klocka.
 

jabla

Sarlacc
Jag har trivts förvånansvärt bra med klockan trots storleken, GMT:n är den största klocka jag äger.
Bäst gillade jag gummiremmen men tycke att det är överdrivet med viklås så jag skiftade spänne med läderremmen.

Maug_gummisp%C3%A4nne.jpg


Tyckte det blev bättre men viklåset funkade dåligt på den tjocka läderremmen, det blev för klumpigt.

Maug_l%C3%A4dertjock.jpg


Här i jämförelse med GMT:n.

Maug_GMT1.jpg


Och från sidan.

Maug_GMT2.jpg


Finishen var helt OK men inte i klass med tex Seiko. Det jag störde mig mest på var att texten på vridringen bara var ditmålad utan fördjupningar och att bandstiften var så klena trots genomborrade lugholes.

Maug_bandstift.jpg


Vi delade på en öl i slutet på testperioden, jag och Moana.

Marg_hbg%C3%B6l.jpg


Sista dagen gick vi ner för ett dopp i Öresunds salta vatten för att hon skulle få vara i sitt rätta element en stund.

Margrette_Oresund.jpg


Bandstiftsverktyget som följde med var inte av högsta kvalitet, tidigare testare hade böjt spetsen och jag lyckades bryta av den. Har haft mitt Bergeon i flera år utan problem, kvalitet lönar sig.

Marg_verktyg.jpg


Printade ut och packade med lite dekaler om tatueringarna skulle ta slut eller man vill ha figuren någon annan stans.

M_box3.jpg


Och nu är den på väg till nästa man på listan som är Bingoraalf

Slutsummering är att jag skulle kunna tänka mig att köpa en Magrette på gummirem men inte just denna modellen.
Under de 5 dagar jag använde den regelbundet fortade den sig bara 15 sek.
Tack för att jag fick chansen att vara med.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Då var min tid med magretten slut och den är överlämnad till alfons. Den korta bekantskapen var trevlig och det var en rätt rolig klocka med en del trevliga tillbehör. Ska försöka summera mina åsikter om klockan med en plus och minuslista.

FMc2O8C.jpg


Saker som jag gillade:
+ Trots boetten så skiljer den sig tillräckligt från en Panerai att den känns som en egen klocka.
+ Gummibandet var väldigt skönt och samlar inte damm alls
+ Viklåset är riktigt snyggt!
+ Det står inte 'Swiss Made' vilket kanske är ett konstigt plus... men jag ogillar när man slappar på den etiketten när produkten uppenbarligen inte är "Swiss Made" i den bemärkningen man tror det betyder när man läser det.
+ Lådan och de många tillbehören
+ Urverket. Sist jag hade ett Miyota-urverk i en mekanisk klocka var det en Invicta pro-diver 1000 - och den sög pung. Miyota verkar ha kommit en bra bit när det gäller känsla och kvalité på urverken.
+ Ingen transparant case-back.
+ Bra lume
+ Lättgreppad vridning

Saker som jag inte gillade:
- Att siffrorna på vridningen var påmålade
- Glappig vridning
- När viklåset satt på så hamnade det ganska mycket på sidan av handleden vilket blev obekvämt. Då jag har ganska standardhandleder så är det säkert flera som upplever det likadant. Jag blev iaf tvungen att byta tillbaka till det spännet för att bära klockan bekvämt.
- Lite klena bandstift. Klockan känns ganska heavy-duty i övrigt och jag tycker att intrycket hade förstärkts nämnvärt av att ha en kraftigare typ av bandstift.

Summa sumarum:
En schysst dinka för pengarna som jag hade kunnat tänka mig att äga (dock i lite annat färgschema) och använda till dykning utan att känna mig det minsta orolig över hur den klarar av det.
 

JayJay

Rolex
Tjäääna!.

Igår tog jag över den gula lådan innehållande Magrette:n. Första intrycket är att den i stort motsvarar ungefär vad jag hade förväntat mig. Jag tycker att den håller en för prisklassen god finish och kvalitétskänsla. Jag tänkte vänta ett par dagar med att skriva ett mer utförligt omdöme vilket känns viktigt då jag har både plus och minus att framföra. Hur som helst en kul klocka.
 

JayJay

Rolex
Jag skriver om mina intryck av klockan redan nu trots att jag inte ens haft den i två dygn. Jag vill redan nu understryka att jag absolut tycker klockan är prisvärd trots att jag kommer skriva en hel del negativt om den.

Form/Storlek/Finish: Det här är en ren smaksak men jag tycker att klockan känns för stor. Vad gäller formen så har jag utifrån bilder tyckt att den ligger väldigt nära Panerai. I verkligheten tycker jag dock att skillnaden är väldigt stor. Känns med andra ord inte som att man plankar här. Finishen tycker jag motsvarar vad man kan förvänta sig i prisklassen. Dock hade jag föredragit om övergångarna mellan olika ytor varit mer distinkt.

Vridringen: Vridringen är lite glappig. Inte superglappig men likväl glappig. Detta sänker naturligtvis kvalitetsintrycket. Vidare får jag ett billigt intryck av vridringsinlägget. Det är något med färg och känsla som inte känns hundra. Kan dock inte sätta fingret på vad. Kanske är det att färgen inte matchar det som är svart på urtavlan. Detta är om inte annat också
irriterande.

Urtavla: Till att börja med är det obegripligt att man valt en vit datumskiva, känns inte helt genomarbetat. 0:eek:rna som är före 9, 3 och sex ger klockan en fin balans och särpräglar utseendet från andra klockor. Dock tillför detta absolut inte någonting ur ett bruksperspektiv. Snarare gör det tavlan mer svårläst. Samma sak gäller för de vita fält som finns på ytterkanten på delar
av urtavlan. Helt meningslösa och rör bara till intrycket är min uppfattning. Vidare finns det siffror för varje femminutersmarkering i det svarta fältet. Dessa är blå. Blått på svart är inte direkt lättläst. Återigen är det helt
enkelt inte genomarbetat. Jag är överlag en varm anhängare av blå urtavlor. Jag gillar däremot inte den nyans man valt här något vidare. Dessutom är färgen matt. Jag tror att en blank färg bättre hade gift sig med de polerade partierna
på klockan.

Visarna: Formen på visarna är det inget fel på. För egen del är jag däremot oerhört störd av att sekundvisarens färg och form helt avviker från tim- och minutvisare. Känns inte som att det är en uppsättning med 3 visare utan snarare 2+1. Jag fattar ingenting. Tog man bara en visare man hade till övers och monterade på en höft?

Läsbarhet: Överlag tycker jag läsbarheten är god. Dock inte så god som jag förväntar mig av en klocka av det här formatet och
bruksinriktninig. Tyvärr tycker jag tavlans rörighet försvårar läsbarheten. Samma sak blir konsekvensen av svarta visare mot en mörk tavla (ja man har vit lysmassa som motverkar detta till del). Läsbarheten i mörker är god men inte alls så bra som jag hade förväntat mig. Trycket i lysmassan känns inte så bra som jag är van vid men detta kan absolut vara inbillning. Hur som helst hade index och siffror nog kunnat vara aningens fetare och gjort det hela ännu bättre.

Vill avsluta det här inlägget med att jag trots ovanstående tycker att klockan är ganska trevlig och det är onekligen roligt med en klocka som inte sitter på var mans arm. Dessutom har jag på det hela taget ett intryck av att det ligger ett visst mått av passion bakom märket vilket är en solklar fördel i min bok. Det är ju också lite roligt att man tagit ut svängarna en
aning vid design av urtavlan och inte bara spelat på säkra kort. Jag skulle absolut kunna rekommendera någon annan att köpa en klocka från Magrette.

Vad gäller bilder har jag inte haft tid/möjlighet att ta några men detta känns som att det är av underordnad betydelse då tråden i övrigt formligen dryper av sådana.

Tack för mig.
 

JayJay

Rolex
Igår laddade jag lysmassan en stund under en lampa innan jag klev till sängs. Efter detta tilltag lös den riktigt bra hela natten. MEN jag upptäckte att det inte finns någon punkt som lyser på vridringsinlägget! Vad i h-vete? Sjukt avtändande på en klocka som till utseendet utger sig för att vara ett arbetsredskap.
 

JWood Watches

Breitling
Guys, Was reading the last entries after a few of very busy weeks. Thanks for all comments, we do appreciate. Great pictures as well! Too many comments to answer to. There always is personal taste that creeps in, which is normal. Some other points we will take back to the designer/technical guy. You really are putting it to the test! Sauna? Beer? Haha.
 
  • Like
Reactions: ssl

P-A

Sir Spamalot
Nu så har jag haft klockan hos mig och har ändå en annan Magrette att jämför med.

Jag gillar själva designen och det enda som jag störde mig på är ändå glappet i vridringen.
I övrigt var den väldigt trevlig. Jag uppskattade verkligen gummit med viklås.
men det åkte fort på min TIKI PVD istället och jag körde hårt med den varianten under större delan av tiden.

Så vem som än köper klockan så är jag intresserad av gummit med viklåset.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste säga att jag tycker det är lite konstigt med en dykarklocka utan lume på sekundvisare och vridring. Det har ju varit standard sedan (väldigt) länge.
 

Jonaz

Rolex
Som slutägare av passarounden hoppas jag på en hel del fina förslag på band av er! ( inga nato ) ni vet ju first hand vad som skulle passa!
Tack på förhand
 
Topp