• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Make ”SWISS MADE” great again

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Swiss made har länge varit ett ”bevis” på att klockan du köper är gjord av hög kvantitet.
På senare år har fler o fler företaget lyckats ”komma undan” trots att flertalet delar icke är Schweiztillverkade.
Rätta mig om jag har fel men tror att ca 60% av klockan måste var tillverkad i Schweiz för att man ska få kalla det swiss made.
Men var går gränsen för swiss made EGENTLIGEN? Kanske dags att höja gränsen innan man helt slutar tillförlita sig på kvalitetsbegreppet ”swiss made” i klockbranschen.
3FC1652E-7B33-4090-BD3F-8D1B4B4BDCB3.png

Bild lånad från instagram
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Swiss made har länge varit ett ”bevis” på att klockan du köper är gjord av hög kvantitet.
På senare år har fler o fler företaget lyckats ”komma undan” trots att flertalet delar icke är Schweiztillverkade.
Rätta mig om jag har fel men tror att ca 60% av klockan måste var tillverkad i Schweiz för att man ska få kalla det swiss made.
Men var går gränsen för swiss made EGENTLIGEN? Kanske dags att höja gränsen innan man helt slutar tillförlita sig på kvalitetsbegreppet ”swiss made” i klockbranschen.
3FC1652E-7B33-4090-BD3F-8D1B4B4BDCB3.png

Bild lånad från instagram
Utvecklad och ihopsatt och kvalitetssäkrad i Schweiz, urverk från schweiz och 60% delar från Schweiz. Typ så.
Tror många även borde utvärdera sin inställning till in house då det mesta som är swiss made är ett samarbetsprojekt.
 

Dalskåning

Cartier
Swiss made har länge varit ett ”bevis” på att klockan du köper är gjord av hög kvantitet.
På senare år har fler o fler företaget lyckats ”komma undan” trots att flertalet delar icke är Schweiztillverkade.
Rätta mig om jag har fel men tror att ca 60% av klockan måste var tillverkad i Schweiz för att man ska få kalla det swiss made.
Men var går gränsen för swiss made EGENTLIGEN? Kanske dags att höja gränsen innan man helt slutar tillförlita sig på kvalitetsbegreppet ”swiss made” i klockbranschen.
3FC1652E-7B33-4090-BD3F-8D1B4B4BDCB3.png

Bild lånad från instagram
Som att köpa en Volvo S90
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Personligen har jag inte fattat storheten med swiss made, nuförtiden är väll snarare klockor från Asien av väldigt god (bättre i många fall) kvalite i avseende finish och verk :rolleyes:
Asiatiska klockor i all ära men det hör inte riktigt till ämnet ;)
Min poäng är inte att allt från asien är skit. Men jag tycker swiss made borde betyda vad det betydde förr i tiden. Schweiziska hantverk gjorda i Schweiz! Inga kompromisser!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Typ 1936—ish skickade Tyskarna en enligt dem, absurdt liten skruv i stål till Schweizarna som ett bevis på Tysklands nya och moderna storhet inom ingenjörskonst.

Schweizarna replikerade med att skicka tillbaka den lilla lilla skruven till Tyskarna där de dessutom hade borrat ett genomgående hål = Wienerschnitzelburgare ridå deluxe :D

Men det säger lite om detta lilla lands Fingerspitzengefühl...
 

ChumpTime

Panerai
Typ 1936—ish skickade Tyskarna en enligt dem, absurdt liten skruv i stål till Schweizarna som ett bevis på Tysklands nya och moderna storhet inom ingenjörskonst.

Schweizarna replikerade med att skicka tillbaka den lilla lilla skruven till Tyskarna där de dessutom hade borrat ett genomgående hål = Wienerschnitzelburgare ridå deluxe :D

Men det säger lite om detta lilla lands Fingerspitzengefühl...

https://www.snopes.com/business/genius/wire.asp


Ni som vill att ’swiss made’ ska vara Swiss på Moser-nivå (dvs allt utom kakaot till Znünischoggi)... vet ni vad schweizisk arbetskraft kostar?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Asiatiska klockor i all ära men det hör inte riktigt till ämnet ;)
Min poäng är inte att allt från asien är skit. Men jag tycker swiss made borde betyda vad det betydde förr i tiden. Schweiziska hantverk gjorda i Schweiz! Inga kompromisser!

Det förstod jag att du inte menade :)
Jag tänkte mer att swiss made idag, som du skriver, inte är så mkt swiss made som en tror och att det i sig inte säger mkt om klockans kvalite :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Utvecklad och ihopsatt och kvalitetssäkrad i Schweiz, urverk från schweiz och 60% delar från Schweiz. Typ så.
Tror många även borde utvärdera sin inställning till in house då det mesta som är swiss made är ett samarbetsprojekt.
60% av produktionskostnaden skall vara realiserad i Schweiz (från och med förra året). Det har varit lite till och från med "made in Switzerland" genom åren. Den här artikeln summerar vad som hände flytta året.

https://www.ablogtowatch.com/watches-swiss-made-2017/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Så det finns ingen gräns för antalet delar och var de är gjorda?

  • At least 60% of the production costs of a watch taken as a whole must be Swiss-based.
  • The movement must still contain at least 50% Swiss-made components in value (not in quantity) and at least 60% of the movement's production must be generated in Switzerland.
  • Last but not least, it also specifies that the technical development of a "Swiss Made" watch and movement must be carried out in Switzerland. Smart watches are also included for the first time.
 
Topp