• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Malm Commander, en recension.

Mahan

Breitling
Malm Commander
Här kommer en recension av Malm Commander, namnet på en limiterad jubileumsklocka som hyllar Kgl Flottans 500 år.

58382ADD-233B-43A5-BE34-6815027567C6.jpeg


Inledning
Det svenska företaget Malm, hemmastadd i Linköping, är tidigare kända för sin kollektion av klockor med koppling till Flygvapnet. Nu har Malm gett sig i den marina arenan med bland annat en jubileumsklocka för den svenska Kgl Flottan som den 7 juni 2022 fyllde 500 år. Klockan är därför limiterad till 500 exemplar, där alla klockor är individuellt numrerade.

Commander skapades för att erbjudas anställd personal i Kgl Flottan. I samklang med att det är en limiterad utgåva kan den alltså bli en intressant klocka för samlare eftersom den sannolikt kommer att bli väldigt svåråtkomlig för gemene man.

Projektet med att ta fram jubileumsklockan var en samproduktion mellan Malm och ett par sjöofficerare med horologiskt intresse. Under gemensamma ansträngningar mejslades så formerna fram för jubileumsklockan där ett automatverk och ett lågt pris till kund var två av de grundläggande ingångsvärderna. Tanken var att även anställda sjömän med relativt låg inkomst skulle kunna ha råd med en fin klocka och ett pristak sattes tidigt till 5000kr. Samtidigt fick det inte bli avkall på kvaliteten. Vid lanseringen kostade en förbeställning av klockan 3990 kr, alltså väl inom 5000 kr marginalen, medan en efterbeställning skulle kosta 6580 kr.
Lanseringen skedde 15 mars 2022 till Flottans förband med målet att kunna leverera till Kgl Flottans födelsedag den 7 juni. På bara tre månader var alla 500 klockor förbokade av bland annat ett flertal amiraler och även marinchefen själv som kund. I flottan var alltså klockan en succé redan innan den levererades.

Allmänna data
Material: Stål
Vikt: 180g (med stållänk)
Diameter vridring: 41 mm
Diameter urtavla : 30 mm
Tjocklek: 14 mm
Avstånd mellan skänklarna: 50 mm
Armbandsmått: 20 mm
Urverk: Seiko NH35, automatisk
Komplikationer: Datum
Vattentät till 200 meter

Urverk
Seikos NH35 är ett välkänt och väl beprövat urverk från 2011 med 24 juveler och 21.600 vibrationer per timme. Det är ett automaturverk med möjlighet till manuell uppdragning, hackning och har en gångreserv på 41 timmar. Det är alltså egentligen inget speciellt som sticker ut. Ett bra standardurverk för vardagsbruk med Seikos välkända kvalitetsstämpel.

Enligt tillverkaren Seiko är tidspassningen mellan 20-40 s/dag. Mina egna observationer efter ett par månaders användning är dock betydligt bättre, närmare 5-10 s/dag.
Byte av datum går dock inte så snabbt. Redan omkring kl 22:30 börjar datumvisningen att röra på sig men strax efter midnatt slår det över den sista biten blixtsnabbt. I mitt tycke är en och en halv timme lite väl mycket även om jag sett betydligt långsammare datumomslag.

Anledningen till att Malm valt detta urverk för jubileumsklocka är sannolikt att få ett tillräckligt bra kvalitetsverk för ett rimligt pris och därmed hålla nere totalkostnaden. Då har storlek och snabbhet i datumomslag fått stå tillbaka lite.

Boett
Malm Commander har lånat sin boett från den tidigare Malm-klockan Dalton. Enligt uppgift föll valet på att återanvända Dalton av två anledningar. Det ena var att kunna hålla nere priset och den andra anledningen var att det blev ont om tid för att få fram en klocka till jubileet varvid Malm fick ta lite genvägar för att tidsplanen skulle hålla. Men boetten är riktigt snygg med sina korta skänklar och ligger fint på alla handleder. Diametern om 41 mm kan verka stor men med de korta skänklarna märks det inte på en smal handled.

Boetten är helt i stål och fungerar absolut i sitt utförande. Den kan dock kännas lite tung och klumpig men det är också en konsekvens av urverksvalet, det vill säga förmodligen i akt och mening hålla nere priset.

Jag ska inte glömma att nämna att vattentåligheten om 200 meter är mycket bra för ett bruksur av detta slag. Det är ju ingalunda någon dykarklocka men simma, bada och snorkla är inga problem.

Krona
Den skruvade kronan är placerad vid kl 3 och med konservativa kronvakter ger den inga överraskningar vid ett första ögonkast. Men den lättrade kronan, även den lånad från Dalton, har inte den för Malm vanliga signeringen innebärande tre kronor utan ett ankare med tross. Snyggt detalj som gör att betraktaren inte helt ser boett och krona som en Dalton utan som en helt egen skapelse. Får vi kanske se den här detaljen i en eventuell fortsättning på en marin kollektion från Malm? Jag hoppas det.
Skruvningen på kronan är lätt att få grepp om och de olika stegen för inställning av visare respektive datum är lätt att hitta. Vridning av kronans funktioner är också helt problemfria.

Boettring
Runt klockan finns, i form av en kompass, en marinblå boettring. Kompassen visar kardinalstreck (N, E, S & W) och interkardinalstreck (NE, SE, SW & NW) med utsatta bokstäver. Däremellan finns markeringar för grader. Kompassringen går att vrida åt båda håll och kan fungera som nödkompass med hjälp av solen och timvisaren. Kul detalj med tydlig marin koppling istället för vanligen förekommande tidsmarkeringar på boettringar, om än kanske inte helt till nytta för alla.

Vridringen har 120 klick på ett varv och är lätt att vrida åt båda håll med den lättrade kanten. Den är dock så pass fast att den inte kan vridas av misstag.

Urtavlan
Här har Malm fått fram en urtavla som verkligen sticker ut. En djupblå urtavla som skimrar vackert i olika ljus. Med tydliga siffermarkeringar i form av cirkelrunda prickar inspirerat från Seikos klassiska dykarklockor. Snyggt och elegant. Prickarna som utgör lysmassa är också snyggt markerade med en silverrand runt om. Läckert!

Datumkomplikationen är traditionellt placerad vid kl 3 istället för en cirkel och även den har en silverfärgad kant.

Vid kl 6 har Kgl Flottans ankare med tross och krona målats in i klargul färg. Kontrasten mot den djupblå bakgrunden är klockren (ursäkta vitsen) och det ger verkligen en tydlighet om att detta är en klocka med marin koppling. Men kopplingen slutar inte där. Väldigt sublimt och lagom tydligt finns en grön (styrbord) och en röd (babord) rand i utkanten av urtavlan från klockan 12 ner en bit mot cirklarna för 4 respektive 8. Den ovane frågar sig kanske varför ränderna slutar just där. De är markerade i en vinkel om exakt 112,5 grader vilket är den vinkel som sidolanternorna på ett fartyg ska ha. Riktigt häftig detalj som gör urtavlan fullständigt unik.

Under kl 12 finns namnen MALM och Commander i svart. Sticker inte ut och ruinerar inte urtavlan i övrigt utan bara finns där.

Sammanfattningsvis är urtavlan en fröjd att se på och jag har svårt att slita blicken ifrån den. Här har Malm gjort ett genidrag jämfört med en del av sina andra urtavlor vilka ofta är rätt traditionella och till och med lite släta och tråkiga ibland. Men för Commander lyfter jag på hatten och bugar. Bravo!

Visare
Om urtavlan var läcker så blir kombinationen med de valda visarna ännu ett steg bättre. Tim- och minutvisare är tydliga men tar inte över helhetsintrycket. Lysmassan på de båda visarna är vidare utformade som små båtar sett uppifrån. Ännu en snygg detalj!

Men om tim- och minutvisarna är fina att se på så är det ingenting mot sekundvisaren. Här har Malm tagit ut svängarna och producerat något alldeles storslaget som jag aldrig sett maken till på en sekundvisare. Framkanten liknar ett sjömärke och har lysmassan i spetsen av en triangel som har en klargul kant. Samma färg som ankaret och kronan vid kl 6 på urtavlan. På sekundvisarens motvikt finns i silver en av flottans gradbeteckningar, det vill säga den för kommendörkapten. På engelska heter kommendörkapten, just det - Commander! Vilket genidrag!

27270DF2-7562-4E13-991F-1D2F3132F6A9.jpeg


Lysmassa
Siffermagasineringarnas cirklar är stora och ger ett fint ljusblått ljus även i skymningsljus. Tillsammans med visarna ger de ett gott ljus många timmar i mörkret. Inget överraskande men kanske något bättre än vad som kan tänkas vara standard på en motsvarande klocka från ett annat märke.

Min dotter tyckte att även ankaret kunde varit självlysande. Jag ser både för och nackdelar med en sådan lösning. Läckert men samtidigt hade nog precisionen i ankarets utförande inte blivit så hög som den nu är så jag kom till slutsatsen att en sådan detalj hade varit onödig.

Baksidan
På klockans baksida, som är skruvad med åtta små skruvar, finns en kompass i centrum omgiven av texten ”KGL FLOTTAN 1522-2022 500 ÅR 200 METER MALM AUTOMATISK”. Mellan texten och kompassrosen finns klockans unika individnummer, till exempel ”001/500” som då också utvisar att det är fråga om en limiterad utgåva.
Skruvarna och utseendet på baksidan ger intryck av maskiner och teknik. Helt klart ytterligare en koppling till flottans fartyg.

Armband
Stållänk är standard men det medföljer ett marinblått gummiarmband för den som vill ha en sportigare version.

Armbandsskänklar på 20mm gör att det är lätt att hitta andra alternativ för den som vill.

D5C59315-DB03-426D-BB95-4DEA863A9302.jpeg


Länkarna på det medföljande stålarmbandet är fasta och med ett lagom stort glapp som ger ett bekvämt bärande. Långt ifrån till exempel Seikos något fladdriga länkar. Spännet har sex stycken microjustringar och det medföljer några extra länkar i asken vilket gör att armbandet nog kan passa alla handleder.

Spännet är robust och gediget med låsbygel. Armbandet öppnas sedan med två-fingerfattning på var sida om spännet. Det håller ihop utan problem.

Det ska noteras särskilt att även på spännet har Malm inte undgått att få till en koppling till Kgl Flottan eftersom dess emblem, samma som på urtavlan, finns ingraverat på spännet.

Övrigt
När jag först öppnade kartongen som lådan kom i så blev jag helt stum. För i den låg en ask som gav ett synnerligen proffesionellt intryck. Den teakfärgade asken öppnades med mjuk precision och avslöjade klockan liggandes på en marinblå kudde med marinblå matta. Vilken entré! Jag minns att jag högt och tydligt bara sa: ”Wow!” Som tillbehör fanns en specialdesignad putsduk med anspelning på jubileet, ett par extra länkar, ett sportarmband och ett litet verktyg för länkjustering. Men det slutade inte där. Fäst genom armbandet i en blå-gul snodd fanns ett specialtillverkat sigill i storlek av en gammal femkrona. Fin detalj som gav ett gediget och proffesionellt första intryck.

Sammanfattning
Malm har med sin jubileumsklocka Commander fått fram ett mästerverk. Klockan har en mängd med symbolik som anspelar på Kgl Flottan. De tar dock inte över utan finns bara där i en harmoni som är total. Det finns dock smärre delar som drar ner helhetsintrycket. Lånet av boett och krona, om än med ny signering, från Dalton drar ner ett steg. Likadant med urverket från Seiko. Inget dåligt urverk alls, men det är inget värstingverk. Dock mycket prisvärt.

Är då klockan som helhet prisvärd? Ja, om du fick tag i en Commander mot förköpspris så är den absolut prisvärd, och mer där till. Men jag misstänker starkt att den kan komma att skena i pris. En kollega har redan (september 2022) fått ett erbjudande om 8000kr för klockan. Han sålde den inte! Så om den blir prisvärd i framtiden får väl var och en bedöma.
Är det en perfekt klocka? Ingalunda, det finns inga sådana klockor, eller i varje fall väldigt få. Men byggkvalitén hos Malm i kombination av en limiterad utgåva och läcker design gör att den här klockan är mycket attraktiv.

Det går ett rykte om att Malm kommer att lansera en Commander utan 500-årsanspelningen, och därmed utan att vara limiterad. Så om du vill ha en Commander så håll utkik på Malms hemsida; malmwatches.com. Det är nog större sannolikhet att du hittar en sådan Commander istället för en limiterad variant. Jag tror nämligen att köpare av jubileumsklockan väljer att hålla i sina exemplar väldigt hårt. Det gör i alla fall jag.

Betyg
Urverk: 4
Krona: 5
Boett: 4
Boettring: 5
Urtavla: 5 (Hade gett högre om det fanns)
Visare: 5
Baksida: 5
Armband: 4
Prisvärd: 5
Sammanfattning: 5

Totalintryck: 4,7

———————————————-

Nedan är den reklambroschyr som Malm spred bland Flottans personal. Observera att klockan INTE längre går att beställa.

CFE28D27-E526-44A7-980E-51DC8834678E.jpeg
 

Grodmannen

Omega
2-Faktor
Tack för en fin recension!
Lägger in ett par bilder även på min commander på ett par olika band.
 

Bilagor

  • CB79D65A-FBE2-4E4F-B1F3-E8D4F3B76D62.jpeg
    CB79D65A-FBE2-4E4F-B1F3-E8D4F3B76D62.jpeg
    284.6 KB · Visningar: 110
  • 0A2A70A2-0A40-4216-AA02-55A56A93D23F.jpeg
    0A2A70A2-0A40-4216-AA02-55A56A93D23F.jpeg
    421.7 KB · Visningar: 103
  • 090BB062-3E52-4787-A8D5-A865FC121ADC.jpeg
    090BB062-3E52-4787-A8D5-A865FC121ADC.jpeg
    453.6 KB · Visningar: 107
  • 19561BD6-7B91-4AEE-B3E4-0386E8831F78.jpeg
    19561BD6-7B91-4AEE-B3E4-0386E8831F78.jpeg
    365.4 KB · Visningar: 97
  • 012DF81C-0469-455A-A518-5AB27F4AC540.jpeg
    012DF81C-0469-455A-A518-5AB27F4AC540.jpeg
    370.5 KB · Visningar: 96
  • D78CDACA-23B5-4E49-840B-9508C0ADA163.jpeg
    D78CDACA-23B5-4E49-840B-9508C0ADA163.jpeg
    669.1 KB · Visningar: 106

Grodmannen

Omega
2-Faktor
Detaljerna är helt ok. Speciellt sun burst tavlan är fin i olika ljusvinklar. Visare mm går ju inte alls att jämföra med min Seiko Marinemaster (sla021) men den klockan är ju i en annan prisklass också.
 
Topp