• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Man säljer sin Rolex via pantbank

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej alla!

Har hängt på forumet ett tag, mest i köp & sälj, men beslutade mig för att skapa ett konto nu när jag behöver råd från alla som är mer pålästa och erfarna här på forumet.

Jag har kommit i kontakt med en man som vill sälja sin Rolex 114060, köpt 2013.

Problemet är att han har pantat den. Han vill att vi ska träffas på pantbanken, och om jag tycker att allt är ok, så kan jag köpa den där.

Enligt honom är den i toppskick. Box och cert ingår. Köpt på Rolex butiken i Stockholm, men inget kvitto, eftersom han inte är den första ägaren.

Först så oroade jag mig över att den kanske är fake, men chansen borde vara minimal nu när pantbanken har godkänt den?

Det jag istället oroar mig för är att den kanske är stulen. Eller brukar pantbanker kontrollera det först? Hade varit drygt att köpa hem stöldgods. God tro finns ju inte länge.

Har ni tips? Hur hade ni agerat i min situation? Det gäller en ref 114060 som jag har lyckats pruta ned till 43k. Målet är att försöka få ned priset till 40k.

Hälsningar,
KenKun
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Utan att veta hur det är i det här fallet så är i alla för mig pantbanker förenade med ett stort varningstecken... Det är INTE ovanligt att pantbanker tar in stöldgods. Dessutom har jag personligen svårt för affärer som innehåller extramoment som det som beskrivs - för mig också ett varningstecken när någon "bara ska fixa" något eller andra märkliga villkor. Det du kan göra är att be om serienumret och ringa polisen för att kolla det samt kanske kolla med pantbanken att allt verkar ok.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Pantbank är ingen garanti för att den är äkta och/eller inte stulen.
Säg att han tillfälligt kan lösa ut den och om äktheten sedan intygas på plats hos en AD så kan köpet genomföras.
 

007

Cartier
För 43' så borde du väl kunna hitta något annat ex. Som känns betydligt tryggare eller?
Kanske svårt med 40' men fråga dig själv om dom pengarna är värda allt ev. trassel!?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar.

Jo, prio ett är att säkerhetsställa äktheten på klockan. Antingen har pantbanken redan gjort det, eller så måste jag göra det.

På C24 så kostar den runt 46k, men då måste jag vänta på den ;)
Kanske säkrare där, om man köper via deras garanti. Hm.

Det är meningen att vi ska träffas där tillsammans.
 

Hugii

Audemars
Jag har för mig att 114060 har sålts för 43-45 på K/S tidigare i höstas.

Att den är "pantad" ser inte jag som nåt problem. Ni kan träffas och du kan klämma på klockan, sen åker du hem och sover på saken.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har för mig att 114060 har sålts för 43-45 på K/S tidigare i höstas.

Att den är "pantad" ser inte jag som nåt problem. Ni kan träffas och du kan klämma på klockan, sen åker du hem och sover på saken.

Det har den säkert :)
Hade en Panerai period. Det är först nu jag har kommit till insikt att jag borde en Sun, hehe

Verkar inte vara så många ute. Finns en Hulk som jag kan få för 58k, men den svarta är ju mer klassisk. Hm.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Varför vill han sälja en klocka som han redan har pantat?
Vad tjänar han på det? han har väl redan fått sina pengar av pantbanken?
Eller han har endast överlåtit försäljningen till dem så han får inga cash förrän dem sålt den?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Varför vill han sälja en klocka som han redan har pantat?
Vad tjänar han på det? han har väl redan fått sina pengar av pantbanken?
Eller han har endast överlåtit försäljningen till dem så han får inga cash förrän dem sålt den?

Han mailade över ett kvitto som han fick från pantbanken. Fick tydligen 30k för den.
Där står även serienumret. Känns lite tryggare nu. Ska forska vidare.
 

Hugii

Audemars
Det har den säkert :)
Hade en Panerai period. Det är först nu jag har kommit till insikt att jag borde en Sun, hehe

Verkar inte vara så många ute. Finns en Hulk som jag kan få för 58k, men den svarta är ju mer klassisk. Hm.

Det är det som är tjusningen med jakten ;).. du vet aldrig när den dyker upp nästa gång, men det såldes 2 i december i alla fall.

Testa med att sätta in en annons under "Köpes"
 

fredrikb

Cartier
Varför vill han sälja en klocka som han redan har pantat?
Vad tjänar han på det? han har väl redan fått sina pengar av pantbanken?
Eller han har endast överlåtit försäljningen till dem så han får inga cash förrän dem sålt den?


Pantbanken lånar ju ut pengar med prylar som säkerhet, och de kräver viss säkerhetsmarginal så att de ska få igen sina pengar. Säg att han fått typ 30k i lån på nåt som är värt kanske 40-45k.

Om han sedan inte kan betala så säljer pantbanken klockan för att få sina pengar. Blir det något överskott så får han tillbaka det. Dock kan ju prisnivån bli ofördelaktig när pantbanken säljer av prylar via auktion.

Så ett alternativ för honom kan ju vara att hitta en köpare som vill betala marknadsvärde för klockan. Sedan träffas man på pantbanken och löser ut klockan och pantbanken får sina pengar. Hans förtjänst på det hela blir att han kanske hittar en köpare som är villig att betala mer än vad den skulle gå för på auktion.

Så - ett alternativ kan vara att ha is i magen och vänta lite. Ganska sannolikt kommer nämnd pantbank att auktionera ut klockan och då kanske du kan få den billigare om du har tur.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Pantbanken lånar ju ut pengar med prylar som säkerhet, och de kräver viss säkerhetsmarginal så att de ska få igen sina pengar. Säg att han fått typ 30k i lån på nåt som är värt kanske 40-45k.

Om han sedan inte kan betala så säljer pantbanken klockan för att få sina pengar. Blir det något överskott så får han tillbaka det. Dock kan ju prisnivån bli ofördelaktig när pantbanken säljer av prylar via auktion.

Så ett alternativ för honom kan ju vara att hitta en köpare som vill betala marknadsvärde för klockan. Sedan träffas man på pantbanken och löser ut klockan och pantbanken får sina pengar. Hans förtjänst på det hela blir att han kanske hittar en köpare som är villig att betala mer än vad den skulle gå för på auktion.

Så - ett alternativ kan vara att ha is i magen och vänta lite. Ganska sannolikt kommer nämnd pantbank att auktionera ut klockan och då kanske du kan få den billigare om du har tur.


Då är jag med! aldrig haft med en pantbank att göra, därav mina frågor :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Pantbanken lånar ju ut pengar med prylar som säkerhet, och de kräver viss säkerhetsmarginal så att de ska få igen sina pengar. Säg att han fått typ 30k i lån på nåt som är värt kanske 40-45k.

Om han sedan inte kan betala så säljer pantbanken klockan för att få sina pengar. Blir det något överskott så får han tillbaka det. Dock kan ju prisnivån bli ofördelaktig när pantbanken säljer av prylar via auktion.

Så ett alternativ för honom kan ju vara att hitta en köpare som vill betala marknadsvärde för klockan. Sedan träffas man på pantbanken och löser ut klockan och pantbanken får sina pengar. Hans förtjänst på det hela blir att han kanske hittar en köpare som är villig att betala mer än vad den skulle gå för på auktion.

Så - ett alternativ kan vara att ha is i magen och vänta lite. Ganska sannolikt kommer nämnd pantbank att auktionera ut klockan och då kanske du kan få den billigare om du har tur.
Dock tillkommer 15% i Avg på klubbat pris men något billigare kan det kanske bli. Framför allt om den säljs i januari el februari.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Klart du ska vara försiktig, men jag tror ändå att en pantbank har hyfsad koll när dom tar in klockor. Dom betalar ju inte ut 30.000 kr för en Thai klocka t ex.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Häng här på KS ett tag och kör en trevlig stil, så kanske det går att köpa loss en från någon medlem istället för att strula.
Att den är oäkta om pantbanken tagit in den hade jag inte varit så orolig för men om den är stulen är det värre.

Jag hade backat.
 
Topp