• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manolo listar 7 flygarklockor

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Igår (torsdag 7/2) la Manolo ut en artikel om "7 högtflygande klassisker". Inget nytt under solen men ändå lite trevlig läsning och bilder. Men är alla viktiga flygarklockor med? Vilka mer borde varit på listan?
En jag verkligen saknar är förstås Glycine Airman... Hur kunde man missa den..
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20190207/hogflygande-klassiker-7-x-pilotklockor/
Screenshot_20190208-063033-01.jpeg
 
Den enda "riktiga" flygarklockan av de där är väl Skydivern. Alla andra är väl bara klockor som har något slags arv från klockor som i någon form användes av piloter. Har väldigt svårt för marknadsföringen kring vissa av dessa så kallade flygarklockor. Jag är helt fine med att man gillar flygarstuket på en dyrare klocka, men att som pilot välja en IWC för 140 lakan för att den skulle vara lämplig på flightdeck finns ju inte. Navitimer, ikonisk. Men den delar ju bara utseendet med originalet och nu är det en sådan lyxprodukt att jag aldrig skulle ha den på mig i yrket, den är dessutom opraktisk. Några "riktiga" flygarur - Casio G-shock (så billig som möjligt), Aerospace - denna gillar faktiskt flera i branschen, Suunto i någon form, valfri någonting annat billigt som du köpt för en massa år sedan.
 
Ja rent uppenbart saknas ju de fem B-uhr tillverkarna, endast IWC nämns. Stowa borde ju tex vara självklara på listan.
 
Den enda "riktiga" flygarklockan av de där är väl Skydivern. Alla andra är väl bara klockor som har något slags arv från klockor som i någon form användes av piloter. Har väldigt svårt för marknadsföringen kring vissa av dessa så kallade flygarklockor. Jag är helt fine med att man gillar flygarstuket på en dyrare klocka, men att som pilot välja en IWC för 140 lakan för att den skulle vara lämplig på flightdeck finns ju inte. Navitimer, ikonisk. Men den delar ju bara utseendet med originalet och nu är det en sådan lyxprodukt att jag aldrig skulle ha den på mig i yrket, den är dessutom opraktisk. Några "riktiga" flygarur - Casio G-shock (så billig som möjligt), Aerospace - denna gillar faktiskt flera i branschen, Suunto i någon form, valfri någonting annat billigt som du köpt för en massa år sedan.
Kanske ligger nåt i det. Grannen som är Gripenpilot bara skrattade när jag frågade om han bar SS eller Breitling. Han bär en Lorus quartzare.
 
Den enda "riktiga" flygarklockan av de där är väl Skydivern. Alla andra är väl bara klockor som har något slags arv från klockor som i någon form användes av piloter. Har väldigt svårt för marknadsföringen kring vissa av dessa så kallade flygarklockor. Jag är helt fine med att man gillar flygarstuket på en dyrare klocka, men att som pilot välja en IWC för 140 lakan för att den skulle vara lämplig på flightdeck finns ju inte. Navitimer, ikonisk. Men den delar ju bara utseendet med originalet och nu är det en sådan lyxprodukt att jag aldrig skulle ha den på mig i yrket, den är dessutom opraktisk. Några "riktiga" flygarur - Casio G-shock (så billig som möjligt), Aerospace - denna gillar faktiskt flera i branschen, Suunto i någon form, valfri någonting annat billigt som du köpt för en massa år sedan.
Fast den automatiska klockan är inte speciellt relevant överhuvudtaget 2019 så det är självklart inte de ”riktiga” piloterna som tillverkarna har i fokus. Utan snarare de som gillar historiken och arvet kring klockan.
 
Konstig och inte så genomtänkt artikel. Man kan väl inte jämställa GMT-Master med Big Pilot? Skydiver vill jag väl inte kalla klassiker heller.
Kanske ligger nåt i det. Grannen som är Gripenpilot bara skrattade när jag frågade om han bar SS eller Breitling. Han bär en Lorus quartzare.
Ja, det är väl som att fråga försvarets dykare om dom kör Deep Sea eller Ploprof ;)
 
Med en välvillig tolkning har de fångat klockor med olika design-eller funktionsmässiga kopplingar till flygning. Att de sedan sannolikt vill utgå från stil och elegans gör ju att t ex G-shock faller bort direkt.
 
Några som verkligen verkar satsa på klockor som ska klara av pilotlivet är ju Sinn med sina Testaf och EMZ-klockor. Bremonts Martin-Baker är väl en annan. Den röda är ju rejäl pondus att ha. Inga klassiker kanske, men definitivt branschklockor.
 
Ping @Fliegerchronograph
Vilken klocka i artikeln hade du valt som din flygare?

Som jobbklocka hade jag definitivt valt Skydivern. Har positiv erfarenhet av att bruka den som sådan. Den har allt jag behöver och lite till. Ett kvartsur med allt vad det innebär av nödvändig precision och tillförlitlighet. Visserligen med några små tillkortakommande i form av uni-directional bezel och visare som kunde ha varit tydligare. Helheten fungerar dock mycket bra.

B5DA6B4B-66F4-493D-91DF-1713F0B077E0.jpeg
0E795AED-A070-4334-ACB7-6D6FBFE06E21.jpeg


Bäst läsbarhet av klockorna i artikeln tycker jag annars att IWC:n har och den mest spännande är i mitt tycke Longines med sin vridna urtavla. Rolexen är fin men jag behöver egentligen inte GMT-funktionen för det jag gör i lufthavet, den känns också för civil i min yrkesroll. Navitimern från Breitling är klassiskt vacker, men plottrig. Övriga klockor? Tja, dom är väl ok men det finns andra flygarur jag hellre hade sett listan kompletteras med. Breitling Aerospace och någon kronograf från Seiko t.ex.

4C460AF9-A5E9-438B-89CF-8E6A0BEF37D4.jpeg

275A9F8A-EE34-4E5B-A508-9C2ADF7298C1.jpeg
 
Senast ändrad:
Som jobbklocka hade jag definitivt valt Skydivern. Har positiv erfarenhet av att bruka den som sådan. Den har allt jag behöver och lite till. Ett kvartsur med allt vad det innebär av nödvändig precision och tillförlitlighet. Visserligen med några små tillkortakommande i form av uni-directional bezel och visare som kunde ha varit tydligare. Helheten fungerar dock mycket bra.

B5DA6B4B-66F4-493D-91DF-1713F0B077E0.jpeg
0E795AED-A070-4334-ACB7-6D6FBFE06E21.jpeg


Bäst läsbarhet tycker jag annars att IWC:n har och den mest spännande är i mitt tycke Longines med sin vridna urtavla. Rolexen är fin men jag behöver egentligen inte GMT-funktionen för det jag gör i lufthavet, den känns också för civil i min yrkesroll. Navitimern från Breitling är klassiskt vacker, men plottrig. Övriga klockor? Tja, dom är väl ok men det finns andra flygarur jag hellre hade sett listan kompletteras med.
Tack för ditt svar, uppskattas :)
 
Det finns ju en riktig doldis som mer än väl ändå förtjänar att vara med på listan och det är Tutimas Nato chronograph. Togs fram på 80-talet för stridsflygare och används fortfarande om jag förstått det rätt. Den uppdaterades till en M2 för ett par år sedan. Den togs alltså fram med det specifika syftet att användas av stridsflygare. Exempelvis valdes då Lemania 5100 som urverk istf Eta 7750 för att det klarar g-krafter bättre.

Påminner lite om CWC, så till vida att alla pratar romantiskt om flygar-, soldat-, dykarkopplingar i sin marknadsföring, men det är Tutima och CWC som GÖR det (och har inte fört så mkt väsen om det).

3C98CDB3-3485-46A6-B287-2CBC824AA0A0.jpeg
 
Ja rent uppenbart saknas ju de fem B-uhr tillverkarna, endast IWC nämns. Stowa borde ju tex vara självklara på listan.
Stowa T01 Testaf borde absolut ha varit med i artikeln!

En klocka med Testaf-certifiering (DIN8330) ska klara magnetism, stötar och flygbränsle. Den ska dessutom vara lätt att manövrera.
Stowa T01 Testaf är i titan, 44 mm och med ett Eta-verk i sig. Kostar ca €12-1300
Edit: på Stowas sida så anges storleken 45,5 mm.
Stowa är ju kända för sina flygare men jag föll för denna. Kanske för att Sinn har liknande klockor och även flera med Testafcertifiering?
E59FC3EE-F01D-4D4F-99B1-60D39C48463E.jpeg

https://www.hodinkee.com/articles/stowa-t01-testaf-review


Några Testaf-klockor från Sinn. Lite dyrare än Stowa.
Ezm10
ECEE7C60-BA23-4DD5-A903-9857B31DE337.jpeg



Sinn Ezm 9
CA72A8D0-5325-4266-B2BC-57A3FB4521D3.jpeg



Sinn 103 Ti UTC IFR
55281AFE-FB2C-4093-9D1D-5520BD1B71DF.jpeg



857 UTC TESTAF LH Cargo
8B944ABB-2164-4320-9DD1-BAE249538BFB.jpeg
 
Senast ändrad:
Stowa T01 Testaf borde absolut ha varit med i artikeln!

En klocka med Testaf-certifiering (DIN8330) ska klara magnetism, stötar och flygbränsle. Den ska dessutom vara lätt att manövrera.
Stowa T01 Testaf är i titan, 44 mm och med ett Eta-verk i sig. Kostar ca €12-1300
Edit: på Stowas sida så anges storleken 45,5 mm.
Stowa är ju kända för sina flygare men jag föll för denna. Kanske för att Sinn har liknande klockor och även flera med Testafcertifiering?
E59FC3EE-F01D-4D4F-99B1-60D39C48463E.jpeg

https://www.hodinkee.com/articles/stowa-t01-testaf-review


Några Testaf-klockor från Sinn. Lite dyrare än Stowa.
Ezm10
ECEE7C60-BA23-4DD5-A903-9857B31DE337.jpeg




Ezm 10 är cool. Påminner lite om Tutima. Får ett väldigt "tooligt" utseende när kronografknapparna och kronan är insänkta i boetten så att de inte sticker ut och kan fasta i något. B&R (som hade ngn form av samröre med Sinn tidigare) hade en liknande variant, Space, för 10-15 år sedan.

CABAE709-9F57-4738-84C8-B18513EE4738.jpeg
 
Tillbaka
Topp