• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manuell wind vs automatisk Nomos

fedge

Breitling
Hej på er!
Detta är mitt första inlägg här på KS, och jag tror att jag börjat greppa tugget och den terminologi man bör använda.

Har sedan en tid tillbaka funderat på en dressare. Min beater, en Tag Heuer Carrera som är stenhårt körd - aldrig rörd, har fungerat utmärkt under de 7 år jag använt den och jag tycker fortfarande den är snygg. Men, ju äldre (och seniorare) man blir så känner jag att en dressare är på sin plats, speciellt då 'alla' kör dykare av något slag.

Jag har då snöat in på Nomos efter att ha läst här och på andra forum, kollat deras videos och läst på om bolaget. Utöver att jag gillar deras klockor så tilltalar deras approach mig (läs: bl.a. ingen Tag Heuer/Omega/Breitling marknadsföring).

Nu till min fråga: deras Orion finns både som manual wind och som neomatik (automataren). Personligen har jag ingen erfarenhet av manual wind, och jag tänkte kolla era åsikter om för- och nackdelar? En fördel är ju priset på manual wind, nackdelen blir att man måste skruva upp den titt som tätt.

Hur går era tankar? Om jag är van vid automatare, kommar jag tycka det är jobbigt med manual och bör satsa på automat?
 

Forskaren

Breitling
Har en manuell tangente själv och tycker inte det är någon större grej att dra upp den på morgonen. Snarare har det blivit lite av en trevlig ritual tycker jag.
 

kalas

Breitling
Neomatik-modellerna har ju lite andra färger också. Vilken storlek och färg gillar du bäst?

Tycker inte att det är något stort problem med manuella klockor när man får in rutinen.

Alpha-verket från Nomos har inte deras inhouse escapement som de kallar "Nomos swing system", om det känns viktigt.

Gillar för övrigt Nomos Orion, stod och klämde på en för något år sedan och var nära att slå till.
 

LJS

Omega
Har två manuella Nomos och tycker det är en trevlig liten daglig syssla att dra upp urverken på dessa. Det styrker trots allt den känslan att ens klocka är mekanisk då man interagerar med den och inte låter den göra jobbet själv. En annan fördel med manuella ur är de ofta är tunnare än automatiska urverk vilket jag tycker passar bättre för Nomos klockor.
 

kalas

Breitling
Har två manuella Nomos och tycker det är en trevlig liten daglig syssla att dra upp urverken på dessa. Det styrker trots allt den känslan att ens klocka är mekanisk då man interagerar med den och inte låter den göra jobbet själv. En annan fördel med manuella ur är de ofta är tunnare än automatiska urverk vilket jag tycker passar bättre för Nomos klockor.

Skillnaden i tjocklek beror snarare på om du vill ha boettlock i stål eller glas. DUW 3001 är bara 3,2 mm högt.

Edit: Automataren finns bara med boettlock i glas, så den är tjockare än den manuella med boettlock i stål, men lika tjock som den manuella med boettlock i glas.
 

ybey

Omega
Klart du ska ha den manuella, betydligt cleanare än neomatiken med sin röda och babyblå inslag. De blånerade visarna bidrar till en levande tavla och är istället svarta på neomatiken.
IMG_3387.JPG
 

LJS

Omega
Skillnaden i tjocklek beror snarare på om du vill ha boettlock i stål eller glas. DUW 3001 är bara 3,2 mm högt.

Edit: Automataren finns bara med boettlock i glas, så den är tjockare än den manuella med boettlock i stål, men lika tjock som den manuella med boettlock i glas.
Jag är väl medveten om att skillnaden i tjocklek är svårt att applicera på Nomos då dem eftersträvar tunnhet mer än andra tillverkare. Just i detta scenario har du däremot helt rätt att det kvittar, då skillnaden i tjocklek är knappt märkbar.
 

Rivalen

Rolex
Instämmer i kören som hävdar att uppdragning varje morgon är inget man funderar över efter några dagar. Har man tur är det ett gott ljud i uppdragningen och då kan man hålla mot örat och dra och då njuter jag det lilla extra.
 

PJO

Omega
Helt klart manuell for mitt vedkommende. Enig med @nissehult at det å trekke opp en manuell klokke er balsam for sjelen - som for meg er en kveldssyssel. Noe som minner meg på at jeg må få trukket opp min Nomos...
 

Shalalai

Breitling
Jag instämmer i kören av förespråkare av manuell, föredrar generellt manuella så är väl lite partisk. Men dessutom så är det ju datum (notera INTE quick set) på Neomatikerna så det är ju en signifikant skillnad mot Orion med Alpha. Har själv en Tangente (Doctors Without Borders LE) med Alpha och en Timeless Club II med Alpha + Nomos Swing System och båda går finfint.

Gällande Orion, som är grymt snygga rent generellt, skulle jag ha kikat på och fiskat efter en Orion Midnight Edition (samarbete mellan Timeless och Nomos):

Nomos Midnight Orion Silver_0.jpg
Nomos Midnight Orion Gold_0.jpg
 

fedge

Breitling
Tack för alla svar! Ja, den mörkblåa midnightmodellen är mycket, mycket vacker men kostar samtidigt mer. Tycker Midnight edition är snyggast, sedan den vanliga Orion med blåa visare. Blir nog en manuell ändå, så får man testa det också!
 
Topp