• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manuella urverk, många som sitter på sådana dinkor?

Isodor

Audemars
Hej!

Jag är intresserad utav att veta hur många av Er som sitter fortfarande på dinkor med manuella urverk som krävs konstant uppvridning?

Nu kan jag inte historien men 2013 så känns det som de flesta urverk är automatiska bland high end?

Vet att Panna fortfarande har modeller med manuella, även IWC har en portuguesemodell som är manuell.

Vi får gärna berätta vad era erfarenheter är och vad ni sitter på :)
 

Johan M

Cartier
Min speedy är den jag använder oftast. Jag gillar att dra upp den, den ger ifrån sig ett distinkt tickande när man vrider på kronan. Mycket tillfredställande. Dessutom så vet jag att den går i mer än två dygn när jag vridit upp den.
 

max

Dancing Queen
Denna är den enda handjagade jag har kvar, men dess valjoux 22 spinner så fint när man drar upp den så det får gärna vara så.
guinand_003.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har två dinkor med manuellt uppdrag. Speedy 3573.50 och Zenith cal 126.6. Tycker det har som charm!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en Glycine Incursore med manuellt verk. Sen har jag nån/några manuella vintage tror jag.

 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Har en Lemania TG195.
Jag tycker att det en väldigt go känsla att dra upp klockan på morgonen innan man tar på sig den.
 

SJ Smythe

Cartier
Och jag har en... wait for it... Speedmaster!

Mycket tillfredsställande att vrida upp den varje morgon. Skulle kunna sitta hela dan och vrida upp.

Edit: 7005-8020 Seikon modell "Ä" är visserligen automat men används så sällan så jag måste vrida upp den inför varje använding. Det jag tycker är lustigt är att den inte går att vrida upp manuellt utan måste vridas upp med rotorn. Måste alltså sitta och snurra runt klockan i handen ett gäng varv för att få upp kraftreserven. Känns lite fånigt (charmigt) måste jag säga.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Min LeCoultre wrist alarm (ordentligt vintage såklart) där både tid och alarm separat, behöver vridas upp manuellt... Lääänge... Mums :)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
jag har nu bara manuella verk kvar. och trivs varje dag att behöva skruva upp den jag använder. i början var det kul, och då menar jag liknande gollum som säger "my precious". jag tycker att man kommer närmare klockan när man behöver pyssla om den helt enkelt. förr var det automat och då var det inte samma känsla.

nu är det mer som en morgonritual, inför den stora dagen. och fördelen med handdragna är att de oftast är mindre, höjdmässigt och att man kan se mer av urverken då rotorn inte behöver blockera.

min allra första mekaniska som jag fick från min far:
36288b588d5c11e18cf91231380fd29b_7.jpg


lagom stor och mycket historia:
c187fd5ea75111e287d122000a1faff1_7.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har 3 manuella Omegor, go känsla att vrida upp dom och känna mekaniken!

Blir som en slags morgongymnastik ;)


Sent from my iPån5, using Tapatalk
 

Aron

Omega
Har några äldre manuella, dock används dom extremt sällan, men jag har även en väckarklocka som är manuell, dras upp både urverk och alarm varje kväll.
 

Camo00

Patek
Har tre själv och gillar det skarpt. Framförallt jämfört med mögliga automatare som man inte vet hur mycket uppvridna de är efter fem minuters skakande... :)

Min uppfattning är också att manuella verk är mycket vanligt i High End-segmentet!
 

Rivalen

Rolex
Har en Rolex cal 59 fr 1940 som är så go att dra upp - örat intill och bara njuta. Skulle vilja se fler manuella, gärna med glasbaksida när det ändå inte är någon rotor i vägen.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Speedy, en Genéve, samt något gammalt arvegods. Är roligt att vrida upp och det gör per automatik innan man sätter på sig uret ifråga. Charmigt helt enkelt.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har ett gäng. Seagull, Lagonda, Sturmanski, Vostok (ett antal). Plus säkert någon till.
Är ju precis som ovanstående post säger riktigt charmigt.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Är det bara jag plus nån mer som tycker seagull är jävligt fina. Fick klämma på pappis för ett tag sedan och för de pengarna kändes den rejäl och skarp.
 
Topp