• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manuella urverk, många som sitter på sådana dinkor?

Måste fråga - - -

Jag fick lite "skäll" av urmakaren för att jag dragit upp min före detta automatare "för hand", men det låter ändå som att flera av er gör det?

Tål inte automatare att man drar upp dem manuellt eller är det olika från modell till modell?
 
Senast ändrad:

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Måste fråga - - -

Jag fick lite "skäll" av urmakaren för att jag dragit upp min före detta automatare "för hand", men det låter ändå som att flera av er gör det?

Tål inte automatare att man drar upp dem manuellt eller är det olika från modell till modell?

undrar
CuslonGodibb


Du startar upp en tömd power reserve automatare genom att dra upp den manuellt.

25-30 hela varv räcker gott å väl. Du förstör inte ett automat ur med andra ord genom att dra upp den manuellt !
 
Du startar upp en tömd power reserve automatare genom att dra upp den manuellt.

25-30 hela varv räcker gott å väl. Du förstör inte ett automat ur med andra ord genom att dra upp den manuellt !

Min urmakare påstod det motsatta: "De är inte gjorda för att dras upp manuellt - det är bättre att "skaka" igång dem!"
Mitt förtroende för automatare är därför - - - ska vi säga - - - kantstött. Fast jag kanske hade otur med mitt enda exemplar. Den klockan gick nämligen sönder. Det kostade 1700 att laga den, och sedan fick jag nog av den i alla fall och sålde den för 1500. Inte världens bästa affär ekonomiskt sett - - -
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det finns någon anledning varför man inte ska dra upp vissa automater manuellt, kommer inte ihåg varför men det borde gå att googla fram.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min urmakare påstod det motsatta: "De är inte gjorda för att dras upp manuellt - det är bättre att "skaka" igång dem!"
Mitt förtroende för automatare är därför - - - ska vi säga - - - kantstött. Fast jag kanske hade otur med mitt enda exemplar. Den klockan gick nämligen sönder. Det kostade 1700 att laga den, och sedan fick jag nog av den i alla fall och sålde den för 1500. Inte världens bästa affär ekonomiskt sett - - -

/ CuslonGodibb

Har alltid dragit upp mina automatare när dom dött. Även min urmakare och när jag lämnat in klockor på service så som Rolex tex, och fått tillbaka den över disk. Har dom på AD dragit upp klockan och ställt tiden åt mig :)

Hur många skakningar tror du att du får skaka klockan innan power reserven är full ?
Vilket motsvarar c:a 25-30 fullvarv på kronan ...sa han något om de ?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har alltid dragit upp mina automatare när dom dött. Även min urmakare och när jag lämnat in klockor på service så som Rolex tex, och fått tillbaka den över disk. Har dom på AD dragit upp klockan och ställt tiden åt mig :)

Hur många skakningar tror du att du får skaka klockan innan power reserven är full ?
Vilket motsvarar c:a 25-30 fullvarv på kronan ... Sa han något om de ?
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Min "lyxiga" Astromaster kräver några snurr för att kicka igång.

WlH29D7.jpg
 
Har alltid dragit upp mina automatare när dom dött. Även min urmakare och när jag lämnat in klockor på service så som Rolex tex, och fått tillbaka den över disk. Har dom på AD dragit upp klockan och ställt tiden åt mig :)

Hur många skakningar tror du att du får skaka klockan innan power reserven är full ?
Vilket motsvarar c:a 25-30 fullvarv på kronan ...sa han något om de ?

Han sa: "Kolla Ebay efter någon billig winder - - -"
Inget bra alternativ för en dåre som vill sova med klockan! :D
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
jag har nu bara manuella verk kvar. och trivs varje dag att behöva skruva upp den jag använder. i början var det kul, och då menar jag liknande gollum som säger "my precious". jag tycker att man kommer närmare klockan när man behöver pyssla om den helt enkelt. förr var det automat och då var det inte samma känsla.

nu är det mer som en morgonritual, inför den stora dagen. och fördelen med handdragna är att de oftast är mindre, höjdmässigt och att man kan se mer av urverken då rotorn inte behöver blockera.

min allra första mekaniska som jag fick från min far:
36288b588d5c11e18cf91231380fd29b_7.jpg


lagom stor och mycket historia:
c187fd5ea75111e287d122000a1faff1_7.jpg
har en exakt likadan Rolex, älskar att dra upp den:) Ska köpa en Speedy också bland annat av den anledningen att den har manuell uppdragning.
 
Topp