• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manuellt eller automatiskt urverk?

SSL

Audemars
Det kan bli så att min nästa klocka delvis kan bli liggandes upp till en vecka åt gången. Jag kommer handla nytt, och tänkte höra vad man bör föredra? Köp av winder är inte aktuellt, så är det manuell jag bör gå efter?

Kanske någon som vill dra några för/nackdelar med dom olika verken? Hur mår klockan av att bli liggandes? Om jag väljer manuell, bör jag ändå snurra upp den dagligen/varannan dag och sen lägga tillbaka i lådan?

Berätta som om ni berättar för er son. För det är på den nivån jag är på vad gäller det här.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Berätta som om ni berättar för er son. För det är på den nivån jag är på vad gäller det här.

Min son är 3 år. Så min förklaring blir: 'Vill du ha frukt?' ;)

Skämt åsido så tror jag inte det spelar någon roll. Även en automatare kan oftast skruvas upp manuellt om du vill ha den igång även liggandes. Fördelen med en automatare är ju annars att den alltid skruvas upp när du har den på armen. Samtidigt har ju manuella verk en viss charm...

Vad är det för modeller du funderar på?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Helt ner på mitt personliga tycke så föredrar jag automatiska urverk, när jag använder dem behöver jag inte bry mig om att de behöver dras upp det sköter klockan själv :D
 

SSL

Audemars
Min son är 3 år. Så min förklaring blir: 'Vill du ha frukt?' ;)

Vad är det för modeller du funderar på?

Hehe, ja gärna.

Just nu har det övergått lite från Oris Aquis (automatisk) till Stowa Flieger (både automatisk och manuell). Så frågan gäller Stowa Flieger. Helst utan datum då. Vilket kan vara jobbigt att ställa in varje gång man ska använda klockan.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hehe, ja gärna.

Just nu har det övergått lite från Oris Aquis (automatisk) till Stowa Flieger (både automatisk och manuell). Så frågan gäller Stowa Flieger. Helst utan datum då. Vilket kan vara jobbigt att ställa in varje gång man ska använda klockan.

Datum eller ej är kanske mer relevant i ditt läge. ;)

Personligen gillar jag min Explorer skarpt, avsaknaden av datum är en av anledningarna. Skönt att slippa ställa när man roterar användningen.
 
  • Like
Reactions: ssl

Frosse

Cartier
Jag har själv en automat och tycker det är mest bekvämt men samtidigt brukar jag på bussen sitta och skruva upp den för att jag gillar känslan, inte för att jag behöver det. Samtidigt är det gött att ställa om den om den legat ett par dagar, då får jag "leka" med den.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag har en billig winder i arbetsrummet (går inte att ha billiga i sovrum pga surret) så i den sätter jag automatklockor som jag använder ofta men jag gillar verkligen morgonrutinen att sitta på sängkanten och dra upp klockan. Perfekt start på dagen :)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Det är en härlig känsla att ha en klocka där man känner rotorn snurra (typ 7750) eller där beatet är lågt så man nästan känner tickandet i handleden. mums :hungry: :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: ssl

mega

Rolex
Om klockan är automatisk drar den upp sig själv när du bär den och pendlar med armen, men för att hjälpa den på traven kan du även dra upp den genom att snurra på kronan, detta kan behövas om den har legat still så länge att all kraft i fjädern förbrukats (ca 1-2 dagar).

En manuell klocka måste du alltid dra upp genom att snurra på kronan. Den har ingen automatisk uppdragning. Jobbigt tycker en del, mysigt tycker jag.

Jag gillar också klockor utan datum, mina klockor får ofta ligga tills dom stannar och då går det fort att ställa dom. Jag ställer faktiskt nästan aldrig datumet numera.

Sammanfattningsvis, antingen är klockan automatisk eller manuell, inte både och.
 
  • Like
Reactions: ssl

SSL

Audemars
Fan, blir så sugen på manuell när ni håller på så här. Har ju en billigare manuell redan, utan datum, och tycker inte det e så jobbigt att vrida upp och ställa klockan.

Men det är just om klockan kan skadas/bli sämre (gångreserven?) om den ligger mycket som man, som ytterst okunnig i ämnet, funderar kring.

En annan sak jag undrar över, är om alla manuella tickar högljutt? Eller är det från klocka till klocka, märke till märke?
 
En viktig aspekt är tidhållningen, är man petig med att alltid ha exakt tid, då ska man ha en quartz!
Både mekaniska och automatare kan tappa eller tjäna lite sekunder om dagen, och detta blir till sist minuter som man till sist får justera, men det är en del av den mekaniska tjusningen!
Rätt tid har väl de flesta med sig överallt i mobilen, klockan är mer en assesoar i dagens läge.
 

SSL

Audemars
En viktig aspekt är tidhållningen, är man petig med att alltid ha exakt tid, då ska man ha en quartz!
Både mekaniska och automatare kan tappa eller tjäna lite sekunder om dagen, och detta blir till sist minuter som man till sist får justera, men det är en del av den mekaniska tjusningen!
Rätt tid har väl de flesta med sig överallt i mobilen, klockan är mer en assesoar i dagens läge.

Storstockholms Lokaltrafik kör ju cirkatider, så det gör väl inget om ens klocka också gör det.
 

SSL

Audemars
Såg nu att den manuella Stowa Fliegern, som jag tittat på, är utan sekundvisare. Finns det någon anledning till det eller är det bara en designgrej?
 

Sond

Patek
Manuell är helt okey. Om man har flera klockor anser jag att ett automatiskt urverk inte tillför så mycket. Det finns en teknisk finnes med de automatiska, men inget som gör det överlägsna manuella enligt mig. Om man bär dem varje eller varannan dag(eller hur nu kraftreserven ser ut) så är det något annat.

Vad gäller datum så köpte jag en 14060M då jag snabbt vill kunna få igång den. Jag kan inte tänka mig att bära en klocka som visar fel datum. Och pilla med datum kan jag göra på vissa klockor, men vill ha några som snabbt går att dra på sig. Så datum eller ej beror på användning tycker jag.
 

Dammen

Cartier
Om klockan har skruvad krona för vattentäthetens skull kan det vara en fördel att den är automatisk då du sliter markant mindre på gängorna varje gång du ska vrida upp den. Men om du har en automat som du låter stanna ofta är det samma effekt där.
 

SSL

Audemars
Tror det är manuell som gäller för mig vid nästa klockköp. Sen får vi se vad det blir. Plånboken säger "ta en funderare i lugn och ro", medan huvet säger "köööör" :happyhappy:
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har ingen manuell just nu men har haft och kommer att ha igen. Om man är klocknörd så sitter man ju ändå och pillar på klockan under alla tråkiga möten så de manuella jag haft har alltid hållits väl uppdragna.
 
Topp