• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manuellt uppdrag av automatverk

Petter

Omega
Ställde denna fråga i frågetråden men efter noll svar ställer jag den samma, i ny tråd, således;











Finns det något negativt, för urverket, med att manuellt dra upp en automatisk klocka. DVS mår ett automatverk bättre av att sitta på arm respektive vinder än att bli manuellt uppdragen över tid??
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ställde denna fråga i frågetråden men efter noll svar ställer jag den samma, i ny tråd, således;

Finns det något negativt, för urverket, med att manuellt dra upp en automatisk klocka. DVS mår ett automatverk bättre av att sitta på arm respektive vinder än att bli manuellt uppdragen över tid??

Kort svar.
Nej.
 

tictac62

Cartier
Nej, du kan dra upp din automatiska klockan om du vill, men gör du det och inte använder den så kan automatverket bli trögt, men används den med jämna mellanrum, så är det ingen fara
 

Svanen

Omega
Det jag har hört är att en automatklocka ska helst dras upp av rotorn. Det var en kille som drog upp sin automatiska klocka i princip varje dag och han slet ut den manuella delen på klockan eftersom klockan inte är konstruerad för att man ska dra upp. Iaf inte så ofta som han gjorde. Det var ett ETA 7750 verk.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Ställde denna fråga i frågetråden men efter noll svar ställer jag den samma, i ny tråd, således;











Finns det något negativt, för urverket, med att manuellt dra upp en automatisk klocka. DVS mår ett automatverk bättre av att sitta på arm respektive vinder än att bli manuellt uppdragen över tid??
Det är skadligt för ett flertal modeller, särskilt en del eta verk vet jag är känsliga för det
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Det jag har hört är att en automatklocka ska helst dras upp av rotorn. Det var en kille som drog upp sin automatiska klocka i princip varje dag och han slet ut den manuella delen på klockan eftersom klockan inte är konstruerad för att man ska dra upp. Iaf inte så ofta som han gjorde. Det var ett ETA 7750 verk.
Var visst tvåa på bollen, gäller även andra referenser
 
Topp