• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manufacture Jaeger LeCoultre-En historia-del 1

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
081.JPG


Inledningsvis kanske jag ska varna för att denna tråd är mycket ordtung och inte fullt lika bildtung. Det har också medfört att den är uppdelad i två delar/trådar. Innehållet är sammanställt av mig från ett otal olika källor men kan naturligtvis innehålla sakfel. Hittar ni sådana så hör av er till mig så justerar jag framöver.

Efter mitt senaste inköp av en Jaeger LeCoultre klocka gjorde jag inget paketöppningsinlägg. Tyckte jag kunde spara på det lite. Tänkte att det kunde vara lämpligt att samla ihop till en fylligare tråd.

När jag hade äran att få fylla en vecka under våren 2015 med dagliga klocktrådar, kallade ”dagens klocka”, så ägde jag ingen Jaeger och därmed så blev det ingen sådan tråd. I stället handlade de om Breitling Navitimer, Breitling Aerospace, Sjöö Sandström, Bulgari och Zenith plus några till.

Det var min fru som i stället blev först med att köpa en Jaeger -Le Coultre Reverso Duetto från 1999 i guld, och där väcktes intresset för detta premiummärke. Nu har jag i tidigare trådar beskrivit en del runt omständigheterna vid mina Jaegerinköp så jag ska försöka att inte upprepa mig så mycket. Det blir lite länkar till andra trådar och även till några som andra skrivit. För det har skrivits mycket om Jaeger LeCoultre.

Jaeger LeCoultre är utan tvekan en av de mest förnämsta klocktillverkarna i världen och har kanske oförtjänt inte erhållit den berömmelse de förtjänar, kanske på grund av att de tillverkat urverk till de andra stora företagen. Patek Philippe, Vacheron & Constantin samt Audemars Piguet har alla använt verk från Jaeger LeCoultre och gör så fortfarande. Men faktum är att äga en klocka från JLC är något alldeles extra.

Tänkte ta lite av företagets milstolpar med eller utan bakgrund av våra egna inköp. Och det blir i form av en presentation av olika modeller där jag tar det lite i kronologisk ordning men först de som vi själva har. På slutet tar jag sedan upp en time-line från början till i dag, med valda punkter i historien.


BÖRJAN

1833 öppnar Antoine LeCoultre en lite urverkstad i byn Le Sentier i Vallée de Joux. 1866 bygger Antoine och hans son Elie den första fabriken och LeCoultre & Cie blir den första tillverkaren med egen fabrik i dalen och sysselsatte då 500 urmakare. 1903 träffas Jacques-David LeCoultre och fransmannen Edmond Jaeger och de inleder ett samarbete. 1927 Ägs både LeCoultre och Jaeger av holdingbolaget SAPIC.


ATMOS (1928)

Det var på 1920-talet som en ingenjör i Paris vid namn Jean-Leon Reutter experimenterade med en bordsklocka som inte skulle behöva någon mekanisk uppdragning, en evighetsmaskin.
Reutter lyckades förbättra verket för att minska friktionen och framför allt uppfann han en anordning som skulle ge klockan kraft till uppdragning genom att den innehöll ett ämne som reagerar på små förändringar i temperatur och lufttryck. Det ämnet var kvicksilver. Klockan fick namnet ATMOS från ordet ”atmosphere”. Det blev alltså en ny unik klocka som blev evighetsuppdragen genom att ta tillvara de minsta fluktuationerna i temperatur och lufttryck. Senare byttes kvicksilvret ut mot ett ämne som växlar mellan gas-/vätskeform pga temperaturskillnaderna, nämligen ethylenklorid. Inneslutet i en kapsel, växlar denna substans i volym med temperaturskillnaderna vilket drar upp fjädern. 1 grads skillnad är tillräckligt för att driva klockan i två dagar.
Ledningen på LeCoultre får ögonen på klockan och lyckades få köpa patentet på densamma. Efter sammanslagningen av Jaeger och LeCoultre investerades mycket i utvecklingen och produktion av ATMOS.
Här följer Lite data på kalibrar / serienummer / produktionsår:

519 / 25000-59000 / Sent 40-tal till 50-tal
522/532 / 60000-69999 / 1950-tal (532 sällsynt)
526-5 / 70000-107000 / 1950-tal
526-6/528 / 107001-599999 / 1960-1980
540’s / 600000- osv / 1980-1998
560/562 /568/582 / / i dag

Bättre bordsur finns nog inte att få tag på. När man lyckas ställa in gången bra så tuffar den på och behöver kanske justeras någon gång i månaden, beroende på hur känslig man är för avvikelse i tidsangivelsen.

Vår klocka är Calibre 528 från 1974, inköpt på Kaplans 2018. Mer om det köpet finns här: https://klocksnack.se/threads/paketöppning-jlc-cal-528.93171/

366.JPG



REVERSO (1931)

Den verkliga ikonen för Jaeger LeCoultre är naturligtvis Reverson och den klocka som fick oss och så många andra att falla för tillverkaren. Mycket har skrivits om denna klocka och jag hänvisar till en del av dem. Men några grundfakta måste vi ändå ta med här. 1930 var affärsmannen Cesar De Trey i Indien och umgicks med polospelare som konstaterade att de hade problem med att de ofta fick sina klockor sönderslagna under spelets gång. Tillsammans med Jacques-David LeCoultre kom de på iden med den vändbara boetten och i samarbete med René-Alfred Chauvot utvecklades en prototyp som sedan patenterades 1931 och började produceras. Denna första utgåva hade bara tim- och minutvisare. Intresset för klockan spred sig men under kriget minskade efterfrågan och tillverkningen av denna något dyra klocka upphörde.

Det skulle dröja till 1984 innan Jaeger LeCoultre återupptog tillverkningen igen när man hade märkt av en ökad efterfrågan på modellen. Men dessförinnan finns det en händelsekedja som bör belysas. Mellan åren 1969-1978 ägdes JLC av Georges Favre och bolaget var ett systerföretag till Favre Leuba. Detta gjorde att de båda bolagen sålde sina klockor via gemensamma kanaler och annonseringar. Men det betydde också att Favre Leuba sålde klockor tillverkade av JLC men märkta med Favre Leuba, såsom just Reverso-modellen, men under ett annat modellnamn.

När väl JLC började med tillverkningen igen så utvecklades modellprogrammet avsevärt under årtiondena och en mängd olika storlekar och komplikationer togs fram. 1994 Kom första Reverso Duo eller Duoface, där man hade satt en andra urtavla på baksidan. Urverket var manuellt och drev båda sidorna. Det vanligaste var också att baksidan utfördes med en GMT-funktion för att visa en andra tidzon.

1997 Kom första Reverso Duetto. Denna hade också två urtavlor men de visade samma tid. Inriktningen här var mer mot kvinnorna. Modellerna var mindre och de har oftast olika utsmyckning på de två sidorna med tex diamanter insatta på boettens baksida.

På senare år har även Reverso-modeller tagits fram med tourbillon och gyrotourbillon.

När det gäller hänvisningar kan jag ta upp Weddas dagens klocktråd som handlade om Reverso: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-whedda-tisdag-v-20.23930/ och en artikel i manolo: https://www.manolo.se/klockvarldens-25-klassiker-jaeger-lecoultre-reverso/ Dessutom finns en artikel om Reverso av Margarinkungen i nr 2 av Out Of Time

Våra klockor är just en Reverso Duetto i guld från 1999 och en Reverso Classic Medium Duoface Smal Second från 2018. Båda manuella.

reverso 1.jpg


reverso 2.jpg


reverso-3.jpg



MASTER CONTROL (1992)

Detta blir lite fel strikt kronologiskt men tar det från vår eget tidsperspektiv. Jaeger LeCoultre producerade på 1990-talet huvuddelen av sina klockor i sin Master-serie. Där fanns de vanliga enklare uren med eller utan sekund, dagvisning och månfas, dessutom trippelkalender med dag och månad utöver datum samt kronograf.

1992 påbörjade JLC sitt 1000-timmars test av färdiga Masterklockor och döpte därmed om serien till Master Control. Detta är det mest omfattande kontrollprogram som någon tillverkare använder sig av. I dag testas alla JLC’s klockor enligt detta program.


MASTER CALENDAR-METEORIT (2016)

2015 presenterade JLC en variant av sin Master Calender med en unik tavla. Den byggde på kaliber 866, ett automatiskt verk med trippelkalender dag, datum och månad samt månfas. Månfasen tillsammans med sekundvisaren i liten subtavla vid kl sex. Datumvisningen med extra visare mot markeringarna i tavlans yttercirkel. Dessa kalenderverk måste justeras vid kortare månad än 31 dagar och varje gång den stått still krävs en hel del tryckande på olika knappar.

Det speciella med klockan var då tavlan som var gjord av en meteoritsten från Sverige och detta medförde att varje tavla blev unik. Klockan var inte limiterad men i och med att det bara fanns en sten som de använde så blev serien liten. Det gjordes enligt uppgift 150 ex i stål och 75 i guld. Jag förälskade mig i denna klocka direkt jag såg den men trodde inte att jag någonsin skulle komma över någon. Sedan föll det hela i glömska. På våren 2016 köpte Ernesto den första att säljas i Sverige, och jag lät honom förstå att skulle han avyttra den så var jag intresserad. Gick bara en månad så hörde han av sig. Så samma vår gjorde vi lite byten och jag fick ta över klockan.

037.JPG


IMG_8868 TJ Meteorit.JPG


Många fler bilder och mer text hittar ni här från Ernestos paketöppning 2016 https://klocksnack.se/threads/paketöppning-för-länge-sedan-i-en-galax-långt-långt-borta.52418/


Manufacture Jaeger LeCoultre-En resa, eller fler.

Har man tur så kan det hända att man får åka på en resa, om man är bra kund hos sin AD, och besöka fabriken där just din klocka är tillverkad. Det är vi några här på Klocksnack som fått gjort när det gäller just Jaeger LeCoultre. Det finns inte mindre än tre reserepotage som jag länkar till här:

Portofino 2014: https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-mkt-bilder.29809/

Ernesto 2016: https://klocksnack.se/threads/resereportage-jaeger-lecoultre-med-krons-nymans-ur.54425/

Och vår egen 2018 startad av Leben och mer av en livetråd, fullständigt ostrukturerad: https://klocksnack.se/threads/fabriksbesök-hos-jaeger-tillsammans-med-nymans-ur-1851-krons.98150/


CALENDAR, ANNUAL CALENDAR, PERPETUAL CALENDAR

Varför hamnar jag då här? Jo, jag har redan beskrivit det vanliga kalenderverket som i meteoritklockan ovan. Ett verk där man måste justera för kortare månader än 31 dagar. Ett annual kalenderverk (=år) är mer avancerat och klarar att hålla ordning på vilken månad som har 30 eller 31 dagar men inte 28 eller 29 och behöver alltså justeras en gång om året. Det mest avancerade verket klarar det också inklusive skottår och behöver bara justeras när det hoppas över ett skottår vilket blir närmast 2100. Det är de så kallade Perpetual kalenderverken (=evighet). Ni förstår, då pratar vi avancerade urverk. Men naturligtvis, det gäller att hålla klockan igång. Får den stanna och ligga ett tag så kräver den att du ställer den igen och det kan vara mer eller mindre omständigt på olika verk och tillverkare.

Därför kommer vi över på nästa klocka…


MASTER ULTRA THIN PERPETUAL CALENDAR (2013)

Utöver sin Master Control-serie hade JLC fortsatt i sin strävan att göra tunna urverk och klockor. Därför introducerades Masterserien Ultra Thin, som ofta förkortas MUT. JLC hade i många år gjort urverk med Perpetual kalender. 2013 hade de i sin Master Control-serie en Eight Days Perpetual i ett case som mätte 40x11,7 mm. Men samma år släppte de en Master Ultra Thin Perpetual i ett case med bara 39x9,2 mm. Den har dock bara 38h gångreserv men eftersom det är ett automatverk så får man väl se till att ha den på armen eller i en winder. Nu är det ingen katastrof om den stannar. Det finns bara en knapp för att ställa om allting, ett tryck per dygn ändrar allt. Det gäller bara att inte göra det runt midnatt +/-2h, men det finns en markering på klockan när man ska undvika detta. Men det går inte att backa, har man kommit för långt får man snällt låta klockan stanna så att tiden kommer ifatt inställningen. Det gäller dock inte tidsjusteringen under dagen via kronan.

Nå, denna fantastiska klocka hade vi fått se och klämma på vid fabriksbesöket och det blev plötsligt ett enormt sug efter att få äga en Perpetual Calender klocka. När ett fördelaktigt erbjudande dök upp våren 2019 så fick både Meteoritklockan och lite annat gå iväg till förmån för en Master Ultra Thin Perpetual i guld.

023.JPG


Fler bilder finns i denna paketöppningstråd: https://klocksnack.se/threads/paketöppning-2019-jaeger-lecoultre-master-ultra-thin-perpetual-calendar.110005/

Och glömde jag nämna det?.....Detta är Dr Strange /Camberbatch’s klocka som blir så obarmhärtigt misshandlad i första filmen. Hans klocka är en limiterad variant i vitguld med ljus tavla. Synd på den klockan….

Numera är ju även Camberbatch ambasadör för Jaeger LeCoultre


GEOPHYSIC (2015)

1958 var det ”Internationella geofysiska året” 67 länder deltog i en mängd forsknings-projekt och både USA och Sovjet skickade upp satelliter för forskning i rymden. Det var också detta år som atomubåten Nautilus passerade Nordpolen.

JLC hade för att uppmärksamma detta år tagit fram en klocka som var både stöt- och antimagnetsäkrad (600 gauss) samt Chronometergodkänd. Dessutom försågs urverket med en stoppfunktion för sekundvisaren för större precision när klockan ställs. Klockan utgavs i begränsad upplaga med två olika tavlor och benämndes ”Geophysic” och urverket var calibre 478BWSbr. Året därpå ersattes den med ”Geomatic”.

2014 Introducerade JLC en re-edition, ”Geophysic 1958”, även den antimagnetsäkrad och med stopp sekund. Urverket var det automatiska Calibre 898/1. Geophysic1958 utgavs i tre begränsade utgåvor i stål/ guld/platina.

2015 följdes de begränsade upplagorna av en ny serie klockor, ”Geophysic True Second”. Framför allt var dessa försedda med en funktion som gjorde att de mekaniska automatiska klockorna hade hoppande sekund. För att säkerställa gångnoggrannheten har sekundvisaren försetts med en egen fjäder. Kaliber 770. Klockorna kom i ett case som mätte 40x11,7 mm i guld eller stål, och urtavlan hade centrum placerade tim-, minut- och sekundvisare. Datumfönster klockan tre.

Men dessutom introducerade de en världstidsklocka kallad ”Jaeger LeCoultre Geophysic Universal Time”. Denna klocka har inget datumfönster utan en världskarta på urtavlan visande norra halvklotet med nordpolen i centrum och de 24 meridianerna markerade. Kartan orienterad med nollmeridianen och Greenwich ner mot klockan 6. Runt kartan mot periferin finns 24 städer utskrivna representerade de 24 tidzonerna. Mellan kartan och tidzonsstäderna finns en roterande ring med markerade 24 timmar och halvtimmar. Denna ring roterar då en gång per dygn och visar på det sättet aktuell tid i varje tidzon. Sedan kan du välja att ändra timvisarens läge för att ange rätt tid där du befinner dig. Kaliber 772 och klockans diameter 42 mm. Urtavlan är fantastiskt vacker och drar blickarna till sig (för de som tittar på vad andra har på armen). Urverket är automatiskt och kan betraktas via glasbaksidan. Klockan utkom i stål och roseguld.

Denna klocka hade fascinerat mig sedan den kom ut och ett exemplar satt på armen hos en av deltagarna i den resa som Ernesto gjorde till fabriken (bild finns på tråden därifrån).

Serien togs ur produktion 2018, men under våren 2020 dök det upp ett exemplar hos en återförsäljare som varit hyllvärmare och som jag inte kunde låta bli att införskaffa.

IMG_8778.JPG



Och vill ni nu läsa fortsättningen i del två så hittar ni den här: https://klocksnack.se/threads/manufacture-jaeger-lecoultre-en-historia-del-2.135830/

Lite andra intressanta länkar är ju naturligtvis vår egen Jaeger LeCoultre-tråd på Klocksnack: https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-tråden.30658/
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
081.JPG


Inledningsvis kanske jag ska varna för att denna tråd är mycket ordtung och inte fullt lika bildtung. Det har också medfört att den är uppdelad i två delar/trådar. Innehållet är sammanställt av mig från ett otal olika källor men kan naturligtvis innehålla sakfel. Hittar ni sådana så hör av er till mig så justerar jag framöver.

Efter mitt senaste inköp av en Jaeger LeCoultre klocka gjorde jag inget paketöppningsinlägg. Tyckte jag kunde spara på det lite. Tänkte att det kunde vara lämpligt att samla ihop till en fylligare tråd.

När jag hade äran att få fylla en vecka under våren 2015 med dagliga klocktrådar, kallade ”dagens klocka”, så ägde jag ingen Jaeger och därmed så blev det ingen sådan tråd. I stället handlade de om Breitling Navitimer, Breitling Aerospace, Sjöö Sandström, Bulgari och Zenith plus några till.

Det var min fru som i stället blev först med att köpa en Jaeger -Le Coultre Reverso Duetto från 1999 i guld, och där väcktes intresset för detta premiummärke. Nu har jag i tidigare trådar beskrivit en del runt omständigheterna vid mina Jaegerinköp så jag ska försöka att inte upprepa mig så mycket. Det blir lite länkar till andra trådar och även till några som andra skrivit. För det har skrivits mycket om Jaeger LeCoultre.

Jaeger LeCoultre är utan tvekan en av de mest förnämsta klocktillverkarna i världen och har kanske oförtjänt inte erhållit den berömmelse de förtjänar, kanske på grund av att de tillverkat urverk till de andra stora företagen. Patek Philippe, Vacheron & Constantin samt Audemars Piguet har alla använt verk från Jaeger LeCoultre och gör så fortfarande. Men faktum är att äga en klocka från JLC är något alldeles extra.

Tänkte ta lite av företagets milstolpar med eller utan bakgrund av våra egna inköp. Och det blir i form av en presentation av olika modeller där jag tar det lite i kronologisk ordning men först de som vi själva har. På slutet tar jag sedan upp en time-line från början till i dag, med valda punkter i historien.


BÖRJAN

1833 öppnar Antoine LeCoultre en lite urverkstad i byn Le Sentier i Vallée de Joux. 1866 bygger Antoine och hans son Elie den första fabriken och LeCoultre & Cie blir den första tillverkaren med egen fabrik i dalen och sysselsatte då 500 urmakare. 1903 träffas Jacques-David LeCoultre och fransmannen Edmond Jaeger och de inleder ett samarbete. 1927 Ägs både LeCoultre och Jaeger av holdingbolaget SAPIC.


ATMOS (1928)

Det var på 1920-talet som en ingenjör i Paris vid namn Jean-Leon Reutter experimenterade med en bordsklocka som inte skulle behöva någon mekanisk uppdragning, en evighetsmaskin.
Reutter lyckades förbättra verket för att minska friktionen och framför allt uppfann han en anordning som skulle ge klockan kraft till uppdragning genom att den innehöll ett ämne som reagerar på små förändringar i temperatur och lufttryck. Det ämnet var kvicksilver. Klockan fick namnet ATMOS från ordet ”atmosphere”. Det blev alltså en ny unik klocka som blev evighetsuppdragen genom att ta tillvara de minsta fluktuationerna i temperatur och lufttryck. Senare byttes kvicksilvret ut mot ett ämne som växlar mellan gas-/vätskeform pga temperaturskillnaderna, nämligen ethylenklorid. Inneslutet i en kapsel, växlar denna substans i volym med temperaturskillnaderna vilket drar upp fjädern. 1 grads skillnad är tillräckligt för att driva klockan i två dagar.
Ledningen på LeCoultre får ögonen på klockan och lyckades få köpa patentet på densamma. Efter sammanslagningen av Jaeger och LeCoultre investerades mycket i utvecklingen och produktion av ATMOS.
Här följer Lite data på kalibrar / serienummer / produktionsår:

519 / 25000-59000 / Sent 40-tal till 50-tal
522/532 / 60000-69999 / 1950-tal (532 sällsynt)
526-5 / 70000-107000 / 1950-tal
526-6/528 / 107001-599999 / 1960-1980
540’s / 600000- osv / 1980-1998
560/562 /568/582 / / i dag

Bättre bordsur finns nog inte att få tag på. När man lyckas ställa in gången bra så tuffar den på och behöver kanske justeras någon gång i månaden, beroende på hur känslig man är för avvikelse i tidsangivelsen.

Vår klocka är Calibre 528 från 1974, inköpt på Kaplans 2018. Mer om det köpet finns här: https://klocksnack.se/threads/paketöppning-jlc-cal-528.93171/

366.JPG



REVERSO (1931)

Den verkliga ikonen för Jaeger LeCoultre är naturligtvis Reverson och den klocka som fick oss och så många andra att falla för tillverkaren. Mycket har skrivits om denna klocka och jag hänvisar till en del av dem. Men några grundfakta måste vi ändå ta med här. 1930 var affärsmannen Cesar De Trey i Indien och umgicks med polospelare som konstaterade att de hade problem med att de ofta fick sina klockor sönderslagna under spelets gång. Tillsammans med Jacques-David LeCoultre kom de på iden med den vändbara boetten och i samarbete med René-Alfred Chauvot utvecklades en prototyp som sedan patenterades 1931 och började produceras. Denna första utgåva hade bara tim- och minutvisare. Intresset för klockan spred sig men under kriget minskade efterfrågan och tillverkningen av denna något dyra klocka upphörde.

Det skulle dröja till 1984 innan Jaeger LeCoultre återupptog tillverkningen igen när man hade märkt av en ökad efterfrågan på modellen. Men dessförinnan finns det en händelsekedja som bör belysas. Mellan åren 1969-1978 ägdes JLC av Georges Favre och bolaget var ett systerföretag till Favre Leuba. Detta gjorde att de båda bolagen sålde sina klockor via gemensamma kanaler och annonseringar. Men det betydde också att Favre Leuba sålde klockor tillverkade av JLC men märkta med Favre Leuba, såsom just Reverso-modellen, men under ett annat modellnamn.

När väl JLC började med tillverkningen igen så utvecklades modellprogrammet avsevärt under årtiondena och en mängd olika storlekar och komplikationer togs fram. 1994 Kom första Reverso Duo eller Duoface, där man hade satt en andra urtavla på baksidan. Urverket var manuellt och drev båda sidorna. Det vanligaste var också att baksidan utfördes med en GMT-funktion för att visa en andra tidzon.

1997 Kom första Reverso Duetto. Denna hade också två urtavlor men de visade samma tid. Inriktningen här var mer mot kvinnorna. Modellerna var mindre och de har oftast olika utsmyckning på de två sidorna med tex diamanter insatta på boettens baksida.

På senare år har även Reverso-modeller tagits fram med tourbillon och gyrotourbillon.

När det gäller hänvisningar kan jag ta upp Weddas dagens klocktråd som handlade om Reverso: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-whedda-tisdag-v-20.23930/ och en artikel i manolo: https://www.manolo.se/klockvarldens-25-klassiker-jaeger-lecoultre-reverso/ Dessutom finns en artikel om Reverso av Margarinkungen i nr 2 av Out Of Time

Våra klockor är just en Reverso Duetto i guld från 1999 och en Reverso Classic Medium Duoface Smal Second från 2018. Båda manuella.

reverso 1.jpg


reverso 2.jpg


reverso-3.jpg



MASTER CONTROL (1992)

Detta blir lite fel strikt kronologiskt men tar det från vår eget tidsperspektiv. Jaeger LeCoultre producerade på 1990-talet huvuddelen av sina klockor i sin Master-serie. Där fanns de vanliga enklare uren med eller utan sekund, dagvisning och månfas, dessutom trippelkalender med dag och månad utöver datum samt kronograf.

1992 påbörjade JLC sitt 1000-timmars test av färdiga Masterklockor och döpte därmed om serien till Master Control. Detta är det mest omfattande kontrollprogram som någon tillverkare använder sig av. I dag testas alla JLC’s klockor enligt detta program.


MASTER CALENDAR-METEORIT (2016)

2015 presenterade JLC en variant av sin Master Calender med en unik tavla. Den byggde på kaliber 866, ett automatiskt verk med trippelkalender dag, datum och månad samt månfas. Månfasen tillsammans med sekundvisaren i liten subtavla vid kl sex. Datumvisningen med extra visare mot markeringarna i tavlans yttercirkel. Dessa kalenderverk måste justeras vid kortare månad än 31 dagar och varje gång den stått still krävs en hel del tryckande på olika knappar.

Det speciella med klockan var då tavlan som var gjord av en meteoritsten från Sverige och detta medförde att varje tavla blev unik. Klockan var inte limiterad men i och med att det bara fanns en sten som de använde så blev serien liten. Det gjordes enligt uppgift 150 ex i stål och 75 i guld. Jag förälskade mig i denna klocka direkt jag såg den men trodde inte att jag någonsin skulle komma över någon. Sedan föll det hela i glömska. På våren 2016 köpte Ernesto den första att säljas i Sverige, och jag lät honom förstå att skulle han avyttra den så var jag intresserad. Gick bara en månad så hörde han av sig. Så samma vår gjorde vi lite byten och jag fick ta över klockan.

037.JPG


IMG_8868 TJ Meteorit.JPG


Många fler bilder och mer text hittar ni här från Ernestos paketöppning 2016 https://klocksnack.se/threads/paketöppning-för-länge-sedan-i-en-galax-långt-långt-borta.52418/


Manufacture Jaeger LeCoultre-En resa, eller fler.

Har man tur så kan det hända att man får åka på en resa, om man är bra kund hos sin AD, och besöka fabriken där just din klocka är tillverkad. Det är vi några här på Klocksnack som fått gjort när det gäller just Jaeger LeCoultre. Det finns inte mindre än tre reserepotage som jag länkar till här:

Portofino 2014: https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-mkt-bilder.29809/

Ernesto 2016: https://klocksnack.se/threads/resereportage-jaeger-lecoultre-med-krons-nymans-ur.54425/

Och vår egen 2018 startad av Leben och mer av en livetråd, fullständigt ostrukturerad: https://klocksnack.se/threads/fabriksbesök-hos-jaeger-tillsammans-med-nymans-ur-1851-krons.98150/


CALENDAR, ANNUAL CALENDAR, PERPETUAL CALENDAR

Varför hamnar jag då här? Jo, jag har redan beskrivit det vanliga kalenderverket som i meteoritklockan ovan. Ett verk där man måste justera för kortare månader än 31 dagar. Ett annual kalenderverk (=år) är mer avancerat och klarar att hålla ordning på vilken månad som har 30 eller 31 dagar men inte 28 eller 29 och behöver alltså justeras en gång om året. Det mest avancerade verket klarar det också inklusive skottår och behöver bara justeras när det hoppas över ett skottår vilket blir närmast 2100. Det är de så kallade Perpetual kalenderverken (=evighet). Ni förstår, då pratar vi avancerade urverk. Men naturligtvis, det gäller att hålla klockan igång. Får den stanna och ligga ett tag så kräver den att du ställer den igen och det kan vara mer eller mindre omständigt på olika verk och tillverkare.

Därför kommer vi över på nästa klocka…


MASTER ULTRA THIN PERPETUAL CALENDAR (2013)

Utöver sin Master Control-serie hade JLC fortsatt i sin strävan att göra tunna urverk och klockor. Därför introducerades Masterserien Ultra Thin, som ofta förkortas MUT. JLC hade i många år gjort urverk med Perpetual kalender. 2013 hade de i sin Master Control-serie en Eight Days Perpetual i ett case som mätte 40x11,7 mm. Men samma år släppte de en Master Ultra Thin Perpetual i ett case med bara 39x9,2 mm. Den har dock bara 38h gångreserv men eftersom det är ett automatverk så får man väl se till att ha den på armen eller i en winder. Nu är det ingen katastrof om den stannar. Det finns bara en knapp för att ställa om allting, ett tryck per dygn ändrar allt. Det gäller bara att inte göra det runt midnatt +/-2h, men det finns en markering på klockan när man ska undvika detta. Men det går inte att backa, har man kommit för långt får man snällt låta klockan stanna så att tiden kommer ifatt inställningen. Det gäller dock inte tidsjusteringen under dagen via kronan.

Nå, denna fantastiska klocka hade vi fått se och klämma på vid fabriksbesöket och det blev plötsligt ett enormt sug efter att få äga en Perpetual Calender klocka. När ett fördelaktigt erbjudande dök upp våren 2019 så fick både Meteoritklockan och lite annat gå iväg till förmån för en Master Ultra Thin Perpetual i guld.

023.JPG


Fler bilder finns i denna paketöppningstråd: https://klocksnack.se/threads/paketöppning-2019-jaeger-lecoultre-master-ultra-thin-perpetual-calendar.110005/

Och glömde jag nämna det?.....Detta är Dr Strange /Camberbatch’s klocka som blir så obarmhärtigt misshandlad i första filmen. Hans klocka är en limiterad variant i vitguld med ljus tavla. Synd på den klockan….

Numera är ju även Camberbatch ambasadör för Jaeger LeCoultre


GEOPHYSIC (2015)

1958 var det ”Internationella geofysiska året” 67 länder deltog i en mängd forsknings-projekt och både USA och Sovjet skickade upp satelliter för forskning i rymden. Det var också detta år som atomubåten Nautilus passerade Nordpolen.

JLC hade för att uppmärksamma detta år tagit fram en klocka som var både stöt- och antimagnetsäkrad (600 gauss) samt Chronometergodkänd. Dessutom försågs urverket med en stoppfunktion för sekundvisaren för större precision när klockan ställs. Klockan utgavs i begränsad upplaga med två olika tavlor och benämndes ”Geophysic” och urverket var calibre 478BWSbr. Året därpå ersattes den med ”Geomatic”.

2014 Introducerade JLC en re-edition, ”Geophysic 1958”, även den antimagnetsäkrad och med stopp sekund. Urverket var det automatiska Calibre 898/1. Geophysic1958 utgavs i tre begränsade utgåvor i stål/ guld/platina.

2015 följdes de begränsade upplagorna av en ny serie klockor, ”Geophysic True Second”. Framför allt var dessa försedda med en funktion som gjorde att de mekaniska automatiska klockorna hade hoppande sekund. För att säkerställa gångnoggrannheten har sekundvisaren försetts med en egen fjäder. Kaliber 770. Klockorna kom i ett case som mätte 40x11,7 mm i guld eller stål, och urtavlan hade centrum placerade tim-, minut- och sekundvisare. Datumfönster klockan tre.

Men dessutom introducerade de en världstidsklocka kallad ”Jaeger LeCoultre Geophysic Universal Time”. Denna klocka har inget datumfönster utan en världskarta på urtavlan visande norra halvklotet med nordpolen i centrum och de 24 meridianerna markerade. Kartan orienterad med nollmeridianen och Greenwich ner mot klockan 6. Runt kartan mot periferin finns 24 städer utskrivna representerade de 24 tidzonerna. Mellan kartan och tidzonsstäderna finns en roterande ring med markerade 24 timmar och halvtimmar. Denna ring roterar då en gång per dygn och visar på det sättet aktuell tid i varje tidzon. Sedan kan du välja att ändra timvisarens läge för att ange rätt tid där du befinner dig. Kaliber 772 och klockans diameter 42 mm. Urtavlan är fantastiskt vacker och drar blickarna till sig (för de som tittar på vad andra har på armen). Urverket är automatiskt och kan betraktas via glasbaksidan. Klockan utkom i stål och roseguld.

Denna klocka hade fascinerat mig sedan den kom ut och ett exemplar satt på armen hos en av deltagarna i den resa som Ernesto gjorde till fabriken (bild finns på tråden därifrån).

Serien togs ur produktion 2018, men under våren 2020 dök det upp ett exemplar hos en återförsäljare som varit hyllvärmare och som jag inte kunde låta bli att införskaffa.

IMG_8778.JPG



Och vill ni nu läsa fortsättningen i del två så hittar ni den här: https://klocksnack.se/threads/manufacture-jaeger-lecoultre-en-historia-del-2.135830/

Lite andra intressanta länkar är ju naturligtvis vår egen Jaeger LeCoultre-tråd på Klocksnack: https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-tråden.30658/





Hatten av för två fantastiska inlägg, dom håller lika hög klass som klockorna @TiE !
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: TiE

andheg

Rolex
2-Faktor
081.JPG


Inledningsvis kanske jag ska varna för att denna tråd är mycket ordtung och inte fullt lika bildtung. Det har också medfört att den är uppdelad i två delar/trådar. Innehållet är sammanställt av mig från ett otal olika källor men kan naturligtvis innehålla sakfel. Hittar ni sådana så hör av er till mig så justerar jag framöver.

Efter mitt senaste inköp av en Jaeger LeCoultre klocka gjorde jag inget paketöppningsinlägg. Tyckte jag kunde spara på det lite. Tänkte att det kunde vara lämpligt att samla ihop till en fylligare tråd.

När jag hade äran att få fylla en vecka under våren 2015 med dagliga klocktrådar, kallade ”dagens klocka”, så ägde jag ingen Jaeger och därmed så blev det ingen sådan tråd. I stället handlade de om Breitling Navitimer, Breitling Aerospace, Sjöö Sandström, Bulgari och Zenith plus några till.

Det var min fru som i stället blev först med att köpa en Jaeger -Le Coultre Reverso Duetto från 1999 i guld, och där väcktes intresset för detta premiummärke. Nu har jag i tidigare trådar beskrivit en del runt omständigheterna vid mina Jaegerinköp så jag ska försöka att inte upprepa mig så mycket. Det blir lite länkar till andra trådar och även till några som andra skrivit. För det har skrivits mycket om Jaeger LeCoultre.

Jaeger LeCoultre är utan tvekan en av de mest förnämsta klocktillverkarna i världen och har kanske oförtjänt inte erhållit den berömmelse de förtjänar, kanske på grund av att de tillverkat urverk till de andra stora företagen. Patek Philippe, Vacheron & Constantin samt Audemars Piguet har alla använt verk från Jaeger LeCoultre och gör så fortfarande. Men faktum är att äga en klocka från JLC är något alldeles extra.

Tänkte ta lite av företagets milstolpar med eller utan bakgrund av våra egna inköp. Och det blir i form av en presentation av olika modeller där jag tar det lite i kronologisk ordning men först de som vi själva har. På slutet tar jag sedan upp en time-line från början till i dag, med valda punkter i historien.


BÖRJAN

1833 öppnar Antoine LeCoultre en lite urverkstad i byn Le Sentier i Vallée de Joux. 1866 bygger Antoine och hans son Elie den första fabriken och LeCoultre & Cie blir den första tillverkaren med egen fabrik i dalen och sysselsatte då 500 urmakare. 1903 träffas Jacques-David LeCoultre och fransmannen Edmond Jaeger och de inleder ett samarbete. 1927 Ägs både LeCoultre och Jaeger av holdingbolaget SAPIC.


ATMOS (1928)

Det var på 1920-talet som en ingenjör i Paris vid namn Jean-Leon Reutter experimenterade med en bordsklocka som inte skulle behöva någon mekanisk uppdragning, en evighetsmaskin.
Reutter lyckades förbättra verket för att minska friktionen och framför allt uppfann han en anordning som skulle ge klockan kraft till uppdragning genom att den innehöll ett ämne som reagerar på små förändringar i temperatur och lufttryck. Det ämnet var kvicksilver. Klockan fick namnet ATMOS från ordet ”atmosphere”. Det blev alltså en ny unik klocka som blev evighetsuppdragen genom att ta tillvara de minsta fluktuationerna i temperatur och lufttryck. Senare byttes kvicksilvret ut mot ett ämne som växlar mellan gas-/vätskeform pga temperaturskillnaderna, nämligen ethylenklorid. Inneslutet i en kapsel, växlar denna substans i volym med temperaturskillnaderna vilket drar upp fjädern. 1 grads skillnad är tillräckligt för att driva klockan i två dagar.
Ledningen på LeCoultre får ögonen på klockan och lyckades få köpa patentet på densamma. Efter sammanslagningen av Jaeger och LeCoultre investerades mycket i utvecklingen och produktion av ATMOS.
Här följer Lite data på kalibrar / serienummer / produktionsår:

519 / 25000-59000 / Sent 40-tal till 50-tal
522/532 / 60000-69999 / 1950-tal (532 sällsynt)
526-5 / 70000-107000 / 1950-tal
526-6/528 / 107001-599999 / 1960-1980
540’s / 600000- osv / 1980-1998
560/562 /568/582 / / i dag

Bättre bordsur finns nog inte att få tag på. När man lyckas ställa in gången bra så tuffar den på och behöver kanske justeras någon gång i månaden, beroende på hur känslig man är för avvikelse i tidsangivelsen.

Vår klocka är Calibre 528 från 1974, inköpt på Kaplans 2018. Mer om det köpet finns här: https://klocksnack.se/threads/paketöppning-jlc-cal-528.93171/

366.JPG



REVERSO (1931)

Den verkliga ikonen för Jaeger LeCoultre är naturligtvis Reverson och den klocka som fick oss och så många andra att falla för tillverkaren. Mycket har skrivits om denna klocka och jag hänvisar till en del av dem. Men några grundfakta måste vi ändå ta med här. 1930 var affärsmannen Cesar De Trey i Indien och umgicks med polospelare som konstaterade att de hade problem med att de ofta fick sina klockor sönderslagna under spelets gång. Tillsammans med Jacques-David LeCoultre kom de på iden med den vändbara boetten och i samarbete med René-Alfred Chauvot utvecklades en prototyp som sedan patenterades 1931 och började produceras. Denna första utgåva hade bara tim- och minutvisare. Intresset för klockan spred sig men under kriget minskade efterfrågan och tillverkningen av denna något dyra klocka upphörde.

Det skulle dröja till 1984 innan Jaeger LeCoultre återupptog tillverkningen igen när man hade märkt av en ökad efterfrågan på modellen. Men dessförinnan finns det en händelsekedja som bör belysas. Mellan åren 1969-1978 ägdes JLC av Georges Favre och bolaget var ett systerföretag till Favre Leuba. Detta gjorde att de båda bolagen sålde sina klockor via gemensamma kanaler och annonseringar. Men det betydde också att Favre Leuba sålde klockor tillverkade av JLC men märkta med Favre Leuba, såsom just Reverso-modellen, men under ett annat modellnamn.

När väl JLC började med tillverkningen igen så utvecklades modellprogrammet avsevärt under årtiondena och en mängd olika storlekar och komplikationer togs fram. 1994 Kom första Reverso Duo eller Duoface, där man hade satt en andra urtavla på baksidan. Urverket var manuellt och drev båda sidorna. Det vanligaste var också att baksidan utfördes med en GMT-funktion för att visa en andra tidzon.

1997 Kom första Reverso Duetto. Denna hade också två urtavlor men de visade samma tid. Inriktningen här var mer mot kvinnorna. Modellerna var mindre och de har oftast olika utsmyckning på de två sidorna med tex diamanter insatta på boettens baksida.

På senare år har även Reverso-modeller tagits fram med tourbillon och gyrotourbillon.

När det gäller hänvisningar kan jag ta upp Weddas dagens klocktråd som handlade om Reverso: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-whedda-tisdag-v-20.23930/ och en artikel i manolo: https://www.manolo.se/klockvarldens-25-klassiker-jaeger-lecoultre-reverso/ Dessutom finns en artikel om Reverso av Margarinkungen i nr 2 av Out Of Time

Våra klockor är just en Reverso Duetto i guld från 1999 och en Reverso Classic Medium Duoface Smal Second från 2018. Båda manuella.

reverso 1.jpg


reverso 2.jpg


reverso-3.jpg



MASTER CONTROL (1992)

Detta blir lite fel strikt kronologiskt men tar det från vår eget tidsperspektiv. Jaeger LeCoultre producerade på 1990-talet huvuddelen av sina klockor i sin Master-serie. Där fanns de vanliga enklare uren med eller utan sekund, dagvisning och månfas, dessutom trippelkalender med dag och månad utöver datum samt kronograf.

1992 påbörjade JLC sitt 1000-timmars test av färdiga Masterklockor och döpte därmed om serien till Master Control. Detta är det mest omfattande kontrollprogram som någon tillverkare använder sig av. I dag testas alla JLC’s klockor enligt detta program.


MASTER CALENDAR-METEORIT (2016)

2015 presenterade JLC en variant av sin Master Calender med en unik tavla. Den byggde på kaliber 866, ett automatiskt verk med trippelkalender dag, datum och månad samt månfas. Månfasen tillsammans med sekundvisaren i liten subtavla vid kl sex. Datumvisningen med extra visare mot markeringarna i tavlans yttercirkel. Dessa kalenderverk måste justeras vid kortare månad än 31 dagar och varje gång den stått still krävs en hel del tryckande på olika knappar.

Det speciella med klockan var då tavlan som var gjord av en meteoritsten från Sverige och detta medförde att varje tavla blev unik. Klockan var inte limiterad men i och med att det bara fanns en sten som de använde så blev serien liten. Det gjordes enligt uppgift 150 ex i stål och 75 i guld. Jag förälskade mig i denna klocka direkt jag såg den men trodde inte att jag någonsin skulle komma över någon. Sedan föll det hela i glömska. På våren 2016 köpte Ernesto den första att säljas i Sverige, och jag lät honom förstå att skulle han avyttra den så var jag intresserad. Gick bara en månad så hörde han av sig. Så samma vår gjorde vi lite byten och jag fick ta över klockan.

037.JPG


IMG_8868 TJ Meteorit.JPG


Många fler bilder och mer text hittar ni här från Ernestos paketöppning 2016 https://klocksnack.se/threads/paketöppning-för-länge-sedan-i-en-galax-långt-långt-borta.52418/


Manufacture Jaeger LeCoultre-En resa, eller fler.

Har man tur så kan det hända att man får åka på en resa, om man är bra kund hos sin AD, och besöka fabriken där just din klocka är tillverkad. Det är vi några här på Klocksnack som fått gjort när det gäller just Jaeger LeCoultre. Det finns inte mindre än tre reserepotage som jag länkar till här:

Portofino 2014: https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-mkt-bilder.29809/

Ernesto 2016: https://klocksnack.se/threads/resereportage-jaeger-lecoultre-med-krons-nymans-ur.54425/

Och vår egen 2018 startad av Leben och mer av en livetråd, fullständigt ostrukturerad: https://klocksnack.se/threads/fabriksbesök-hos-jaeger-tillsammans-med-nymans-ur-1851-krons.98150/


CALENDAR, ANNUAL CALENDAR, PERPETUAL CALENDAR

Varför hamnar jag då här? Jo, jag har redan beskrivit det vanliga kalenderverket som i meteoritklockan ovan. Ett verk där man måste justera för kortare månader än 31 dagar. Ett annual kalenderverk (=år) är mer avancerat och klarar att hålla ordning på vilken månad som har 30 eller 31 dagar men inte 28 eller 29 och behöver alltså justeras en gång om året. Det mest avancerade verket klarar det också inklusive skottår och behöver bara justeras när det hoppas över ett skottår vilket blir närmast 2100. Det är de så kallade Perpetual kalenderverken (=evighet). Ni förstår, då pratar vi avancerade urverk. Men naturligtvis, det gäller att hålla klockan igång. Får den stanna och ligga ett tag så kräver den att du ställer den igen och det kan vara mer eller mindre omständigt på olika verk och tillverkare.

Därför kommer vi över på nästa klocka…


MASTER ULTRA THIN PERPETUAL CALENDAR (2013)

Utöver sin Master Control-serie hade JLC fortsatt i sin strävan att göra tunna urverk och klockor. Därför introducerades Masterserien Ultra Thin, som ofta förkortas MUT. JLC hade i många år gjort urverk med Perpetual kalender. 2013 hade de i sin Master Control-serie en Eight Days Perpetual i ett case som mätte 40x11,7 mm. Men samma år släppte de en Master Ultra Thin Perpetual i ett case med bara 39x9,2 mm. Den har dock bara 38h gångreserv men eftersom det är ett automatverk så får man väl se till att ha den på armen eller i en winder. Nu är det ingen katastrof om den stannar. Det finns bara en knapp för att ställa om allting, ett tryck per dygn ändrar allt. Det gäller bara att inte göra det runt midnatt +/-2h, men det finns en markering på klockan när man ska undvika detta. Men det går inte att backa, har man kommit för långt får man snällt låta klockan stanna så att tiden kommer ifatt inställningen. Det gäller dock inte tidsjusteringen under dagen via kronan.

Nå, denna fantastiska klocka hade vi fått se och klämma på vid fabriksbesöket och det blev plötsligt ett enormt sug efter att få äga en Perpetual Calender klocka. När ett fördelaktigt erbjudande dök upp våren 2019 så fick både Meteoritklockan och lite annat gå iväg till förmån för en Master Ultra Thin Perpetual i guld.

023.JPG


Fler bilder finns i denna paketöppningstråd: https://klocksnack.se/threads/paketöppning-2019-jaeger-lecoultre-master-ultra-thin-perpetual-calendar.110005/

Och glömde jag nämna det?.....Detta är Dr Strange /Camberbatch’s klocka som blir så obarmhärtigt misshandlad i första filmen. Hans klocka är en limiterad variant i vitguld med ljus tavla. Synd på den klockan….

Numera är ju även Camberbatch ambasadör för Jaeger LeCoultre


GEOPHYSIC (2015)

1958 var det ”Internationella geofysiska året” 67 länder deltog i en mängd forsknings-projekt och både USA och Sovjet skickade upp satelliter för forskning i rymden. Det var också detta år som atomubåten Nautilus passerade Nordpolen.

JLC hade för att uppmärksamma detta år tagit fram en klocka som var både stöt- och antimagnetsäkrad (600 gauss) samt Chronometergodkänd. Dessutom försågs urverket med en stoppfunktion för sekundvisaren för större precision när klockan ställs. Klockan utgavs i begränsad upplaga med två olika tavlor och benämndes ”Geophysic” och urverket var calibre 478BWSbr. Året därpå ersattes den med ”Geomatic”.

2014 Introducerade JLC en re-edition, ”Geophysic 1958”, även den antimagnetsäkrad och med stopp sekund. Urverket var det automatiska Calibre 898/1. Geophysic1958 utgavs i tre begränsade utgåvor i stål/ guld/platina.

2015 följdes de begränsade upplagorna av en ny serie klockor, ”Geophysic True Second”. Framför allt var dessa försedda med en funktion som gjorde att de mekaniska automatiska klockorna hade hoppande sekund. För att säkerställa gångnoggrannheten har sekundvisaren försetts med en egen fjäder. Kaliber 770. Klockorna kom i ett case som mätte 40x11,7 mm i guld eller stål, och urtavlan hade centrum placerade tim-, minut- och sekundvisare. Datumfönster klockan tre.

Men dessutom introducerade de en världstidsklocka kallad ”Jaeger LeCoultre Geophysic Universal Time”. Denna klocka har inget datumfönster utan en världskarta på urtavlan visande norra halvklotet med nordpolen i centrum och de 24 meridianerna markerade. Kartan orienterad med nollmeridianen och Greenwich ner mot klockan 6. Runt kartan mot periferin finns 24 städer utskrivna representerade de 24 tidzonerna. Mellan kartan och tidzonsstäderna finns en roterande ring med markerade 24 timmar och halvtimmar. Denna ring roterar då en gång per dygn och visar på det sättet aktuell tid i varje tidzon. Sedan kan du välja att ändra timvisarens läge för att ange rätt tid där du befinner dig. Kaliber 772 och klockans diameter 42 mm. Urtavlan är fantastiskt vacker och drar blickarna till sig (för de som tittar på vad andra har på armen). Urverket är automatiskt och kan betraktas via glasbaksidan. Klockan utkom i stål och roseguld.

Denna klocka hade fascinerat mig sedan den kom ut och ett exemplar satt på armen hos en av deltagarna i den resa som Ernesto gjorde till fabriken (bild finns på tråden därifrån).

Serien togs ur produktion 2018, men under våren 2020 dök det upp ett exemplar hos en återförsäljare som varit hyllvärmare och som jag inte kunde låta bli att införskaffa.

IMG_8778.JPG



Och vill ni nu läsa fortsättningen i del två så hittar ni den här: https://klocksnack.se/threads/manufacture-jaeger-lecoultre-en-historia-del-2.135830/

Lite andra intressanta länkar är ju naturligtvis vår egen Jaeger LeCoultre-tråd på Klocksnack: https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-tråden.30658/
Stort tack! Informativ och trevlig sommarläsning
 
  • Like
Reactions: TiE

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Föredömligt inlägg!

Underbara klockor också naturligtvis, dessutom extra glad att man var fick vara med när det begav sig i fabriken!


1D53A23E-8CDC-40CD-8C0E-59CD4A931260.gif
 
  • Like
Reactions: TiE

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
berätta gärna vilka argument som funkar.
Vill ha en Newson Atoms.
Vette f-n vad som skulle krävas för en Newson. De kostar ju i alla fall mer än skjortan. När det gällde min Atmos från Kaplans så vågade jag knappt tala om vad jag gav, i alla fall inte inför den killen som var med på fabriksresan och som köpt sin ny från Krons eller Nymans.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Tack!!! Grym genomgång. Har funderat över ett Jaeger leCoultre bordsur till kontoret ett tag. Skulle höja standaren där.
 
  • Like
Reactions: TiE

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Otroligt fint! härligt att läsa din text, hatten av för dig min vän!!
Har sökt ett Atmos men inte funnit något lämpligt vid mina sök. Svårt att inte fascineras av dessa verk!!
Att få vara med på fabriksbesöket gjorde inte något av sina tidigare intryck sämre... Det var en härligt resa !!

Ps. Du vet om att du och frun är alltid välkomna förbi oss om ni passerar på kaffe, middag eller vad som önskas :)
Ta hand om er!
 
  • Like
Reactions: TiE

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Otroligt fint! härligt att läsa din text, hatten av för dig min vän!!
Har sökt ett Atmos men inte funnit något lämpligt vid mina sök. Svårt att inte fascineras av dessa verk!!
Att få vara med på fabriksbesöket gjorde inte något av sina tidigare intryck sämre... Det var en härligt resa !!

Ps. Du vet om att du och frun är alltid välkomna förbi oss om ni passerar på kaffe, middag eller vad som önskas :)
Ta hand om er!
Tack, min vän. Ska tänka på det när vi är nedåt dina trakter. Detsamma gäller för er om ni är nära oss.;)
 

ChumpTime

Panerai
Toppenläsning. Tack för välskriven genomgång! Hjälpte till att pusha mig över tröskeln till att knäppa in en ny JLC.
 
  • Like
Reactions: TiE
Topp