• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marathon Navigator Quartz Date

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Specs:
Item : Shape Round
Dial window material type: Acrylic
Display Type: Analog
Case material: Fibreshell
Case diameter: 41 millimeters
Band Material: Nylon
Band length: Men's Standard
Band width: 20 millimeters
Band Color: Black
Dial color: Black
Bezel material: Fibreshell
Movement: ETA F06 Quartz
Water resistant depth: 6 ATM
Warranty type: Manufacturer - 1 Year







Detta är min första recension här, så ni får vara lite snälla med tanke på bilder och språk. ;)

Marathon Navigator Quartz
Efter att ha läst många kul recensioner här ville jag själv bidra med något. Ville ha en tuff beater under hösten och fick upp ögonen för denna efter att ha läst en recension på wornandwound. Köpte min från Chronoworld vilken är en japansk AD för märket. Man kan även köpa den från P&C i England.
Armen.jpg

Armen.jpg

På orginalband!

Bakgrund till Marathon:
Marathon grundades 1904 och har försett de allierade/USA med tidtagningsinstrument sedan 1941. Tillverkningen sker idag i USA, Canada och Schweiz (där urverken tillverkas för att skickas vidare). Alla modeller är tillverkade enligt militära specifikationer och används idag av kanadensiska armén, amerikanska marinkåren samt israeliska fallskärmsjägare. Företagets främsta kunder är armérna i respektive länder, vi konsumenter hamnar lite i andra hand vilket gör deras marknadsföring mot oss ganska sparsmakad. (källa: marathon och P&C)

Just denna modell tillverkas specifikt för fallskärmsjägares specifikationer vad jag förstått. Klarar höga tryckskillnader.


Förpackning:
Verkligen no fuss. Liten kartongbox med klockan, papperslapp som instruktionsbok samt en lapp med en prickskytt på (?). Bidrar till känslan hursomhelst. Inget fancy PR här inte. Vill man ha boxar av lackat ädelträ får man leta vidare.

Förpackning.jpg




Boett:
Assymetrisk boett av fibermaterial med kronskydd. 41 mm och upplever att den bärs liiite mindre pga korta bandhorn. Var på förhand lite orolig att boetten skulle kännas "plastig", blev dock glatt överraskad av hur bra fibermaterialet känns rent kvalitetsmässigt; tungt och svart. Vattentät ned till ca 50 m vilket är trevligt.

camo.jpg

(Här på mitt camo-strap)

Tavla och visare:
Här är verkligen läsbarheten i fokus. Klockan har dubbla index 12h/24h samt tritimtuber vid varje indexmarkering. Tritiumtuberna gör dessutom ett utmärkt jobb under mörka stunder och funkar både på krogen och under kolsvarta joggingturer i december. Visarna är av "syringe"-typ och är även de försedda med tritiumtuber.

Luma.jpg

(Ingen kalasbild, ber om ursäkt.)

Vridning och glas:
Detta är en sk. "unidirectional"- vridning. Går lätt att vrida men är en tydligt plastigare känsla i vridningen jämfört med andra klockor såsom min Longines HC. Glaset är av hesalit vilket drar till sig repor ganska lätt, något man kan störa sig på i början. Glaset är doomat och ger en go, varm känsla precis som hesalit ska göra. Hesalitglas klarar tryckskillnader som uppstår vid fallskärmshopp och flygningar utan att spricka, vilket är huvudanledningen till att klockan utrustats med detta, (hey, det är en militärklocka).

Sidan..jpg


Urverk:
Inuti sitter ett ETA F06 Quartz med EOL. Gör sitt jobb fint.

Band:
Det medföljande bandet känns rätt tafligt. En svart rem som för tankarna till ryggsäcksremmar. Bytte snarast ut orginalbandet mot ett premium NATO i camo-stuk där klockan enligt min mening verkligen hittade hem. Fasta bandstift gör dessutom bandbyten lätt.
På armen:
Tuff, lätt och smidig är de ord jag kommer att tänka på. Läsbarheten är alltid i fokus oavsett ljus. De vita indexen på vridningen och på tavlan gör att klockan får en ganska speciell utstrålning. Storleken 41 mm gör att den passar för det mesta. Jag skulle aldrig kalla den lyxig, snarare funktionell och tuff. En beaterkänsla med lite sting.

Tiger.jpg


Slutsats:
Vill du plocka fram din inre gerillakrigare för under 2 k? Vill du ha en klocka som är hyfsat unik, kul och prisvärd? Då är nog Marathon Navigator Quartz Date något för dig, en klocka byggd enligt tuffa specifikationer. En klocka som är gjord för de många informella tillfällen som uppstår i livet. Under min tid som ägare har denna fått följa med på såväl mörka löpturer, underground-klubbar på södermalm, vardagsshopping och finare evenemang. För mig är det en kul klocka med en kul historia som gör sitt jobb i alla lägen.

Plus:
+ Tritiumtuberna
+ Boettmaterialet
+ Priset (!)
+ Hesalitglas
+ Läsbarheten på tavlan
+ Kul historia kring märket

Minus:
- Medföljande bandet
- Vridningen kan uppfattas som plastig
- Funkar inte riktigt i alla lägen.

4/5 får den av mig.
 

Ingeröd

Omega
Tack för en bra recension! Har kikat på Marathon, men stör mig lite på att urtavlan (som ju faktiskt visar vad klockan är) är en sådan liten del av totala diametern.

Schysst beater annars!
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för bra recension. Har sneglat lite på den här och du svarade på en del av mina frågor.
OT:Finns det undergroundklubbar på Södermalm? Vad gör man där,surdegsbröd och korv med otillåtna ingredienser?
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Jag reviderar ned mitt betyg lite. I helgen lossnade en av tritiumtuberna bort, får skicka ned klockan till Marathon i Schweiz för garantiärende.
731d02fef837f1cefcb8495e8f50f4ff.jpg
 

Sorubim

Audemars
Fan, illa. Hoppas dom fixar det på garantin. Jag gillar min Navigator skarpt och använder den mycket ofta. Den är ju så lätt och sitter bekvämt med ett nato.
 

mr_logd

Omega
Om nån är intresserad av att äga en så kan man pm:a mig Har haft min ett tag men tänkte testa nåt annat som beater.

 

Bilagor

  • 35BC472A-1CCE-495A-B7B0-7B9F076AA77A.jpeg
    35BC472A-1CCE-495A-B7B0-7B9F076AA77A.jpeg
    153 KB · Visningar: 3
  • 9041105B-ED97-4342-BD78-9778A05B3EF7.jpeg
    9041105B-ED97-4342-BD78-9778A05B3EF7.jpeg
    281.5 KB · Visningar: 1
  • 88246BC6-29E4-4163-B8FD-90F79A875FA4.jpeg
    88246BC6-29E4-4163-B8FD-90F79A875FA4.jpeg
    21.3 KB · Visningar: 3

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag köpte ganska nyligen just denna (med röda sekundvisare t.o.m.), men den nyare generationen. Det nya är: plant safirglas, men fortfarande samma trycktålighet.

Jag håller med om armbandet, det är ganska simpelt, jag bytte bums till ett riktigt NATO. Faktum är att de säljer egna NATO-band också, både nylon och läder, men lyckas hålla det lite hemligt. De nämner "Optional straps available", men det går inte att hitta dem bland produkterna. Om man däremot söker efter "NATO" så dyker de upp.

Inget har lossnat på mitt exemplar än så länge... mycket nöjd med den. Håller tiden extremt bra t.o.m. för att vara kvartsur.
 
Topp