• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marathon Navigator Quartz, nått att ha?

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Halloj!
Är riktigt sugen att skaffa en "äventyrsklocka". Har kikat en hel del på Marathon Navigator Quartz, priset på Amazon ligger dessutom på 180 USD vilket gör att det kryper i kroppen.

Undrar nu lite vad ni som äger denna klocka upplever? Känns den plastig? Skulle ni rekommendera den eller ska jag leta efter annat?

/ Tone
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag rekommenderar alltid Marathon. Prisvärt, funktionellt, robust och dessutom snyggt designade. Det är bara att köra! Haft nästan varenda modell och aldrig varit missnöjd. Finns många andra militärjunkmärken i klockväg man kan hålla sig borta ifrån men det gäller inte Marathon.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Jag rekommenderar alltid Marathon. Prisvärt, funktionellt, robust och dessutom snyggt designade. Det är bara att köra! Haft nästan varenda modell och aldrig varit missnöjd. Finns många andra militärjunkmärken i klockväg man kan hålla sig borta ifrån men det gäller inte Marathon.

Stort tack, det var mer eller mindre allt jag ville höra. ;)
 

Sorubim

Audemars
Jag har en Marathon Navigator quartz. Den är ju väldigt lätt pga materialet, men jag skulle ju inte säga att den känns plastig. Den känns inte som en leksaks-ploj-klocka, vilket en del andra "militär"klockor kan kännas som med sina SEAL-loggor och liknande.

Jag gillar den skarpt och funderar även på att skaffa mig en Marathon T-SAR.

Har du läst den här tråden? https://klocksnack.se/threads/marathon-military-navigator-quartz-date.25141/

Bild på min:

GaDMd6I.jpg
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Jag har en Marathon Navigator quartz. Den är ju väldigt lätt pga materialet, men jag skulle ju inte säga att den känns plastig. Den känns inte som en leksaks-ploj-klocka, vilket en del andra "militär"klockor kan kännas som med sina SEAL-loggor och liknande.

Jag gillar den skarpt och funderar även på att skaffa mig en Marathon T-SAR.

Har du läst den här tråden? https://klocksnack.se/threads/marathon-military-navigator-quartz-date.25141/

Bild på min:

GaDMd6I.jpg

Tack tack! :happyhappy:
Har läst den tråden och gillar, tycker dock att det var mer paketöppning än recension. Därefter efterfrågade jag lite mer input från er som äger och använt den ett tag.
 

Sorubim

Audemars
Ok, lite andra synpunkter då. Kan jämföra lite med min Traser Navigator :) ...

Tritiumet lyser mycket bra, som förväntat. Samma ljusstyrka som på min Traser. Man ser hela tritiumtuberna på Marathonen. På Trasern så sitter tuberna nedsänkta i öppningar runt urtavlan. Skillnaden är att den lysande ytan är större och mer exponerad i olika vinklar på Marathonen. Något jag verkligen saknar på Marathonen är en tritiumtub på sekundvisaren, dock snyggt med röd spets.

Fasta bandstift är ju begränsande (Trasern har vanliga fjäderbelastade) men det känns ju också "tooligt" och jag har inte tyckt det varit något problem då jag ändå tycker att den här klockan gör sig bäst på Nato. Hörnen på bandhornen är lite vassa på undersidan. Det är dock Inget jag känner av när jag har klockan på armen och det borde vara väldigt lätt att fila till om man stör sig på det.

I vridringen känner man verkligen att det inte är metall man har att göra med. Inte särskilt distinkta "klick" om man ens kan kalla det för klick, mer som lite diffusa "lägen" iallafall på mitt exemplar. Här är Trasern mycket tydligare. Trasern har ju också Uni-directional bezel, medans Marathonen har Bi-directional.

Kronan är ej gängad på Marathonen vilket ju också påverkar vattentätheten. På Trasern så är kronan gängad och både boetten och kronan är av rostfritt stål. Trasern har en vattentäthet till 200m.

Trasern är försedd med mineralglas medans Marathon har plast (hesalit?). Jag har inte lyckats repa nån av dom men plasten är ju mer lättrepad, dock också lätt att polera.


Y1LE59x.jpg
 

Mag

Omega
image.jpg

Hej
Har dessa två som jag är mycket nöjd med, har man börjat med tritium är det svårt att vara utan.
På hyllan ligger Rolex sub, G-Shock, Traser och lite annat och samlar damm.

Mag
 
Topp