• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marcello C istf Tudor ? tveksam eller acceptabel vandel ?

UNO

Panerai
Med risk för mitt anseende; jag är sugen på en ny men klassisk 40 mm dykare med ETA 2824.
Tudor BlackaBay har för klumpig(hög kantig) boett, Tudor Pelagos känns för stor och för stor i förhållande till 2824 verket(knäppt ? jag vet !) så min blick har nu min blick fastnat på Marcello Nettuno C.
Är jag på fel spår ?
Är det bara en sipel efterapning ??
Ska jag gå på R istället ???
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Med risk för mitt anseende; jag är sugen på en ny men klassisk 40 mm dykare med ETA 2824.
Tudor BlackaBay har för klumpig(hög kantig) boett, Tudor Pelagos känns för stor och för stor i förhållande till 2824 verket(knäppt ? jag vet !) så min blick har nu min blick fastnat på Marcello Nettuno C.
Är jag på fel spår ?
Är det bara en sipel efterapning ??
Ska jag gå på R istället ???


Klart det är en eftrapning men är det den som gör dig nöjd så kör. Sedan är den ju nästan gratis också.
 

plattfot

Rolex
Nästan varje klockmärke har ju sin version av dykare och många har lånat mycket från de mest tongivande, historiska modellerna.

Jag hade kikat på tex:
Maurice Lecroix Miros
Hamilton Seaview
Certina DS Action
Tissot Seastar
Alla med ETA-verk(?), klassisk dykarlook och utan kännas som rip-offs.

Edit: Sedan finns ju en rad andra ETA-drivna dykare, men med mer egen look, som kanske är ännu roligare - Oris är ett bra exempel....
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Marcello käns som efterapning. Titta på äldre Tudors eller som sagt varför inte en Omega SMP eller Planet Ocean med 2500 verket?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt logiken. Varför vill du bestämt ha en klocka med ETA2824? Har det med servicen att göra?
Tudorn bör du säkerligen ändå lämna in till en Tudor AD för service, eftersom urverket är modifierat.
Ungefär som att köpa en Breitling för att den har ett modifierat ETA-verk, som om det skulle vara extra bra på något sätt...
Om du bestämt vill ha ETA2824, så finns det massvis med mikrotillverkare som använder dessa i dykare, men de brukar ju vara lite större.

Har du kollat på Kemmner turtle? 42mm
DSC_2597.jpg


Precista PRS-3 -42mm
prs3nonle1.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag skulle ha kört.
Lyx: Bratte SOH
Medel: Longines Hydroconquest. Eller glycine combat sub.
Basic: CWC RN Diver automa.

Alla med omtalade 2824.
 

KMS

Rolex
Tycker den känns för lik för att vara helt ok. Kruxet tycker jag är att hitta 40 mm dykare.
 

vekktah

Cartier
Marathon gsar? Minns inte ens vad det var för verk. Men maken till kvalitet för pengarna är svårt att hitta.
 

DrDre

Patek
Det är inte så ofta man hör folk som tvekar om man ska köpa en Rolex Sub eller en Marcello? :)

Jag har själv ingen erfarenhet av Marcello men har haft ett helt gang klockor med eta 2824. Vill man ha något I lite lägre prisklasser eller vintage, så tycker jag att 2824 är oslagbart. Det är billigt att serva etc och om man köper något vintage så kan man ju I värsta fall tom byta hela urverket för en tusing och då få en klocka som funktionellt är som ny.

Så valet av urverket later vettigt. Men om du trålar efter ngt I klassen 5 tkr plus/minus några tusingar, så skulle jag istället valt något med lite egen profil (eller ngn cool vintagedykare, gärna ngn compressor). Inte för att det är ngt fel på Marcello och inte heller för att det stör mig så mkt att den hamnar nära Submarinenern (det är så manga som gör ändå). Utan för att det kan vara roligt med ngt med lite egen design.

Här är tre dykare jag har med eta 2824. Priserna för en hygglig beg på dessa ligger väl runt 4-6 tkr och då får man väldigt mycket för pengarna.



En Certina DS-3



bilden är lite halvrisig men jag satt i en rätt skakig minivan och ville ändå ta en bild just vid den tiden och datumet


En Tag Heuer Spirotechnique




Och en CWC Royal Navy Diver Automat





 
Topp