• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marina Militare

Sond

Patek
Jag har varit ute ur klocksvängen ett par år. Återuppväcktes i vintras eften dvalan. När jag fann KS blev det Turbofart igen..:)

När jag "loggade ut" från TTT var fortfarande Marina Militare ett "accepterat" klockmärke. Självklart var vi några som med skämskudden nära till hands köpte en. Det var ju så uppenbart en ripp off på en känd klocka... Och det var diskussion om dem. Många var kritiska men diskussionen pågick. Vissa försvarade dem. Men hände något särskilt som pestförklarade klockorna? Eller dog de bara ut i tysthet..? Är de idag helt stendöda..? Finns de ens kvar..?

Blev påmind idag när 3,5 åringen ville titta på mina klockor och för andra gången utnämnde min MM till coolast av alla... Jag använder inte min då jag var tveksam från första början. Köpte den som en beater av någon på TTT. Men den har använts då och då under en period ska erkännas. Får jag en varning nu..? :nailbiting:
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
bra som "prova på" en innan man bestämmer sig för en riktig. med gott samvete köper man sig ett ordentlig till slut och slipper skämmas.
 

Helvetia

Cartier
För mig känns marina militare-märkta klockor sunkigt men richemont-panerai är ju själva rätt hittepå. kan därför köpa (litegrann) att man inte bryr sig då enda skillnaden i "äkthet" är rätten att använda varumärket.

Richemont är anledningen att jag själv inte äger en panerai än. Dom är som mördaren i när lammen tystnar, som tillverkar än overall av offrens hud.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Löjligt.

Köp den riktiga istället, om du känner att du vill prova så finns det butiker och många här på forumet som säkert gärna får en kaffe i utbyte mot att du får fråga och klämma lite.

Det får du tycka, men många nöjer sig inte med några minuters provande. Ibland kan det ta dagar eller veckor innan man känner sig varm i kläderna. 30000kr är mycket pengar. 1000 kr inte lika smärtsamt. En Panerai är trots allt stor. Dessutom hinner man spara till ett under tiden som man har lagt ut tusingen. Om man nu bestämmer sig. Som sagt, med heder i kroppen så köper man ett ordenligt till slut.

Självklart tycker jag att man går direkt på en om man känner att det är rätt.
 
För mig känns marina militare-märkta klockor sunkigt men richemont-panerai är ju själva rätt hittepå. kan därför köpa (litegrann) att man inte bryr sig då enda skillnaden i "äkthet" är rätten att använda varumärket.

Richemont är anledningen att jag själv inte äger en panerai än. Dom är som mördaren i när lammen tystnar, som tillverkar än overall av offrens hud.

Skönt för dig att du inte diggar Richmont, då slipper du även köpa:

1755 Vacheron Constantin Geneva
www.vacheron-constantin.com

1814 Purdey London
www.purdey.com

1830 Baume & Mercier Geneva
www.baume-et-mercier.com

1833 Jaeger-LeCoultre Le Sentier
www.jaegerlecoultre.com

1845 Lange & Söhne Glashütte
www.alange-soehne.com

1847 Cartier Paris
www.cartier.com

1860 Officine Panerai Florence
www.panerai.com

1868 IWC Schaffhausen
www.iwc.ch

1874 Piaget Geneva
www.piaget.com

1876 Lancel Paris
www.lancel.com

1893 Alfred Dunhill London
www.dunhill.com

1906 Van Cleef & Arpels Paris
www.vancleef-arpels.com

1906 Montblanc Hamburg
www.montblanc.com

1952 Chloé Paris
www.chloe.com

1983 Azzedine Alaia Paris
-

1994 Shanghai Tang Hong Kong
www.shanghaitang.com

1995 Roger Dubuis Geneva
www.rogerdubuis.com

2000 NET-A-PORTER.COM London
www.net-a-porter.com

2001 Peter Millar Raleigh
www.petermillar.com


:cool:

Är även lite nyfiken varför du/man inte vill äga en Panerai pga Richemont (är inte bara du som säger detta), är det inte pga Richemont du VILL äga en Panerai? Skulle du veta vad Panerai var för märke utan dom?

Innan Richemont så var dom ju relativt okända, varför skulle det vara en nackdel att Richemont har hjälpt till att få ut märket, nu håller jag iofs med att dom spottar ut alltför mycket nuförtiden men det vet man ju inte om det är pga Richemont, kanske dom skulle gjort det ändå?

Det är ju business och hela iden med det är ju att tjäna pengar och det gör dom så man kan väl inte klandra dom för det eller?

Då vore det väl mer rätt att klandra Sly som gjorde så att Richemont fick upp ögonen för Panerai...
 

Ricrob

Patek
Det får du tycka, men många nöjer sig inte med några minuters provande. Ibland kan det ta dagar eller veckor innan man känner sig varm i kläderna. 30000kr är mycket pengar. 1000 kr inte lika smärtsamt. En Panerai är trots allt stor. Dessutom hinner man spara till ett under tiden som man har lagt ut tusingen. Om man nu bestämmer sig. Som sagt, med heder i kroppen så köper man ett ordenligt till slut.

Självklart tycker jag att man går direkt på en om man känner att det är rätt.
Fast det där håller inte.. Det går inte att testa en Panerai genom att köpa/äga en MM, lika lite som att en Steinhart skulle funka som testsubstitut för en Submariner.. Design är en sak, känsla är en annan. Tänker tvärtom att det är förrädiskt om man är osäker på att köpa äkta varan och testar med en ripoff, som totalt tänder av en (vilket de typ alltid gör) och så slutar det med att äkta vara köpet uteblir eller fördröjs i onödan.
 

Ricrob

Patek
Skönt för dig att du inte diggar Richmont, då slipper du även köpa:

1755 Vacheron Constantin Geneva
www.vacheron-constantin.com

1814 Purdey London
www.purdey.com

1830 Baume & Mercier Geneva
www.baume-et-mercier.com

1833 Jaeger-LeCoultre Le Sentier
www.jaegerlecoultre.com

1845 Lange & Söhne Glashütte
www.alange-soehne.com

1847 Cartier Paris
www.cartier.com

1860 Officine Panerai Florence
www.panerai.com

1868 IWC Schaffhausen
www.iwc.ch

1874 Piaget Geneva
www.piaget.com

1876 Lancel Paris
www.lancel.com

1893 Alfred Dunhill London
www.dunhill.com

1906 Van Cleef & Arpels Paris
www.vancleef-arpels.com

1906 Montblanc Hamburg
www.montblanc.com

1952 Chloé Paris
www.chloe.com

1983 Azzedine Alaia Paris
-

1994 Shanghai Tang Hong Kong
www.shanghaitang.com

1995 Roger Dubuis Geneva
www.rogerdubuis.com

2000 NET-A-PORTER.COM London
www.net-a-porter.com

2001 Peter Millar Raleigh
www.petermillar.com


:cool:

Är även lite nyfiken varför du/man inte vill äga en Panerai pga Richemont (är inte bara du som säger detta), är det inte pga Richemont du VILL äga en Panerai? Skulle du veta vad Panerai var för märke utan dom?

Innan Richemont så var dom ju relativt okända, varför skulle det vara en nackdel att Richemont har hjälpt till att få ut märket, nu håller jag iofs med att dom spottar ut alltför mycket nuförtiden men det vet man ju inte om det är pga Richemont, kanske dom skulle gjort det ändå?

Det är ju business och hela iden med det är ju att tjäna pengar och det gör dom så man kan väl inte klandra dom för det eller?

Då vore det väl mer rätt att klandra Sly som gjorde så att Richemont fick upp ögonen för Panerai...
BOOM sa Mästerdödarn! :D
 

Helvetia

Cartier
Skönt för dig att du inte diggar Richmont, då slipper du även köpa:

1755 Vacheron Constantin Geneva
www.vacheron-constantin.com

1814 Purdey London
www.purdey.com

1830 Baume & Mercier Geneva
www.baume-et-mercier.com

1833 Jaeger-LeCoultre Le Sentier
www.jaegerlecoultre.com

1845 Lange & Söhne Glashütte
www.alange-soehne.com

1847 Cartier Paris
www.cartier.com

1860 Officine Panerai Florence
www.panerai.com

1868 IWC Schaffhausen
www.iwc.ch

1874 Piaget Geneva
www.piaget.com

1876 Lancel Paris
www.lancel.com

1893 Alfred Dunhill London
www.dunhill.com

1906 Van Cleef & Arpels Paris
www.vancleef-arpels.com

1906 Montblanc Hamburg
www.montblanc.com

1952 Chloé Paris
www.chloe.com

1983 Azzedine Alaia Paris
-

1994 Shanghai Tang Hong Kong
www.shanghaitang.com

1995 Roger Dubuis Geneva
www.rogerdubuis.com

2000 NET-A-PORTER.COM London
www.net-a-porter.com

2001 Peter Millar Raleigh
www.petermillar.com


:cool:

Är även lite nyfiken varför du/man inte vill äga en Panerai pga Richemont (är inte bara du som säger detta), är det inte pga Richmont du VILL äga en Panerai? Skulle du veta vad Panerai var för märke utan dom?

Innan Richmont så var dom ju relativt okända, varför skulle det vara en nackdel att Richemont har hjälpt till att få ut märket, nu håller jag iofs med att dom spottar ut alltför mycket men det är ju en business och hela iden med det är ju att tjäna pengar och det gör dom så man kan väl inte klandra dom för det eller?

Touché.

Jag gillar inte Ricmont (stavade tydligen fel tidigare) pga att det gör klassiska gamla klocktillverkare mindre (i brist på annat ord) "äkta". Jag är ingen taliban och kan se mellan fingrarna när det passar (som du kan se säger jag att jag inte äger en panerai än, med betoning på "än") men just panerai exemplifierar hur Richmont driver sin verksamhet väldigt tydligt. Alltså med respektlöshet mot de arv som dessa klocktillverkare bär med sig. Att flytta deras tillverkning från Italien till Schweiz är för mig helt vanvettigt men Richmont tänkte väl att det passar ett varumärke man vill sälja in i lyxsegmentet. Du får vara hur cool som helst med det men jag tycker det är att förstöra ett arv. Business is business men det finns fler än ett sätt att göra business på och jag ser gärna att det finns iallafall lite hjärta i det hela.

Boom och miss. Din wu-tang swordstyle funkar inte denna gång
 
Touché.

Jag gillar inte Ricmont (stavade tydligen fel tidigare) pga att det gör klassiska gamla klocktillverkare mindre (i brist på annat ord) "äkta". Jag är ingen taliban och kan se mellan fingrarna när det passar (som du kan se säger jag att jag inte äger en panerai än, med betoning på "än") men just panerai exemplifierar hur Richmont driver sin verksamhet väldigt tydligt. Alltså med respektlöshet mot de arv som dessa klocktillverkare bär med sig. Att flytta deras tillverkning från Italien till Schweiz är för mig helt vanvettigt men Richmont tänkte väl att det passar ett varumärke man vill sälja in i lyxsegmentet. Du får vara hur cool som helst med det men jag tycker det är att förstöra ett arv. Business is business men det finns fler än ett sätt att göra business på och jag ser gärna att det finns iallafall lite hjärta i det hela.

Boom och miss. Din wu-tang swordstyle funkar inte denna gång

Så ditt argument är att dom köpte Panerai och flyttade tillverkningen till Schweiz? Är det typiskt för Richemont? Designarvet har dom väl hanterat bra, klockorna nu är ju mer lika dom på 1950 talet än dom var innan Richemont köpte dom...

http://www.klocksnack.se/threads/lite-panerai-på-morgonen.11634/#post-207937

PC-Ben-Panerai-6152-1-v-PAM372.jpg


Och att säga Touché och Boom och miss i samma inlägg är lite tvetydigt :D
 

JayJay

Rolex
Fast det där håller inte.. Det går inte att testa en Panerai genom att köpa/äga en MM, lika lite som att en Steinhart skulle funka som testsubstitut för en Submariner.. Design är en sak, känsla är en annan. Tänker tvärtom att det är förrädiskt om man är osäker på att köpa äkta varan och testar med en ripoff, som totalt tänder av en (vilket de typ alltid gör) och så slutar det med att äkta vara köpet uteblir eller fördröjs i onödan.
Jag förstår vad du menar MEN håller inte med. Jag anser att huruvida det du beskriver händer eller inte händer handlar om köparens attityd/inställning. Om man ser det som en möjlighet att just bara prova en design, bärandekänsla eller färgkombination över en lite längre tid och ser det för var det är. Då tror jag absolut man kan ha glädje av en homage. Om man istället tror att det ska dämpa suget efter the real thing så tror jag man lurar sig själv.
 

Ricrob

Patek
Jag förstår vad du menar MEN håller inte med. Jag anser att huruvida det du beskriver händer eller inte händer handlar om köparens attityd/inställning. Om man ser det som en möjlighet att just bara prova en design, bärandekänsla eller färgkombination över en lite längre tid och ser det för var det är. Då tror jag absolut man kan ha glädje av en homage. Om man istället tror att det ska dämpa suget efter the real thing så tror jag man lurar sig själv.
Bara så vi verkligen förstår varandra, jag menar absolut inte att köpa för att dämpa suget, utan just för att testa och se om man ska ta steget och slanta upp rejält, vilket kan kännas smolkigt efter att ha testat homage och blivit missnöjd. Du kanske fattade första gången men ändå. ;)
 

Helvetia

Cartier
Så ditt argument är att dom köpte Panerai och flyttade tillverkningen till Schweiz? Är det typiskt för Richemont? Designarvet har dom väl hanterat bra, klockorna nu är ju mer lika dom på 1950 talet än dom var innan Richemont köpte dom...

http://www.klocksnack.se/threads/lite-panerai-på-morgonen.11634/#post-207937

PC-Ben-Panerai-6152-1-v-PAM372.jpg


Touch

Och att säga Touché och Boom och miss i samma inlägg är lite tvetydigt :D

Touché skrev jag för att du hade en poäng med listan du postade. Skulle ju inte direkt spotta över axeln och ta fram silverkulorna och krucifixet vid anblicken av en VC eller ALS och Panerais formspråk älskar jag.

Men biten om Richemont förehavanden och Panerais emigrering kan du skriva om tills du har blåsor på fingrarna, jag kommer ändå inte hålla med. För mig är det att ta bort lejonparten av Panerais själ. Det är min sanning. Du har din. Man kan tycka olika. En panna är fortfarande på min lista
 

Sond

Patek
Och hur var det nu med orsaken till att de gick från tveksam rip off till stendöd? Är det som ErikGBG skriver något med ägandet av varumärket? Kan någon utveckla?
 

Helvetia

Cartier
Och hur var det nu med orsaken till att de gick från tveksam rip off till stendöd? Är det som ErikGBG skriver något med ägandet av varumärket? Kan någon utveckla?

Varumärkesintrång, ja. Bara panerai får skriva marina militare på sina tavlor. Man har även patent på hur kronan låses, som jag förstått
 

vekktah

Cartier
äh, vadå. klart man kan känna om storleken lirar? Man köper väl inte en "testklocka" för man kanske är sugen på originalet utan för att man närmar sig affär? Själv köpte jag en Deep-sea-kopia (alltså, det som kallas hommage av vissa här, dvs utan rolex-logo) och kunde konstatera att den boetten och länken knappast hade räddats av rolex-känslan. Jag hade då testat Dipsyn hos nymans och tyckt den var ok. Men jag hade inte klätt på min dotter med den på armen, eller jobbat en heldag med wacom-bordet. (är vänsterhänt) SÅ, tack vare det köpte jag rätt med en gång (subC) och den klockan fick vandra vidare. Första gången jag gjort så. Men det avhjälpte mina tvivel. vad gäller richemont så kan jag lätt leva utan de uppräknade varumärkena. Speciellt Panerai ;-) Bara JLC som känns riktigt härligt av dem.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Och hur var det nu med orsaken till att de gick från tveksam rip off till stendöd? Är det som ErikGBG skriver något med ägandet av varumärket? Kan någon utveckla?

Marina Militaire är ett varumärke som är ägt av Richemont då Panerai hade det på sina urtavlor på 50-talet. Därför är MM ett varumärkesintrång och kopia.
 
Verkar inte helt klart, Locman har/verkar ha tillstånd att skriva Marina Militare på tavlan, det betyder Italienska marinen eller typ Navy Seals och flera Märken har använt sig av detta med godkännade från Italienska marinen men kan vara att det är i kombination med kronskyddet det blir en lagfråga...

Man kan söka om det men lite motsägelsefulla uppgifter ibland....
 

MJ24

Patek
2-Faktor
bra som "prova på" en innan man bestämmer sig för en riktig. med gott samvete köper man sig ett ordentlig till slut och slipper skämmas.

Jag kan inte hålla med dig om det argumentet tyvärr. Det är för övrigt samma argument som ibland framförs när det diskuteras avarter av klockor som gjorts för att vara så lika Rolex, och andra kända märkesklockor, som möjligt, eller rena fakes.
Enligt mig provar man originalet, och inte kopian (eller hommage om man nu vill vara snäll och kalla det något annat), för att avgöra om man tycker om den eller ej.
En "kopia - hommage" ger inte samma känsla i alla fall...

Bara min åsikt...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag ser din poäng. Men. Panerai ÄR Richemonts lilla köpetös. De DÖDADE ju Panerai när de köpte upp varumärket, fimpade fabriken och flyttade produktionen. Visst, coola klockor, men det är ett popmärke. Faktiskt. ;)

Anonimo är ju klart intressantare...
Gud vad tröttsamt att du försöker med den där stilen varje gång Panerai diskuteras. Pannan du hade måste vara den klocka jag hört dig prata mest positivt om... Å ärligt.. Vi vet båda två att du kommer äga en igen..;-)
 
Topp