• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marinemaster i marin miljö

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nyår i Oslo betyder fotografering utomhus med riktig kamera, vilket innebär att jag inte kan låta bli att fota lite. :D

Bezel skiftar färg beroende på ljuset. under mulna dagar, eller när ljuset träffar snett blir den grå, men rakt framifrån i direkt solljus är den svart. Även urtavlan skiftar lite beroende på hur ljuset träffar den.
Bjuder även på en wristshot eftersom många tror att det är en väldigt stor klocka, vilket det inte är (även om vikten är hög).

Nyr2012040.jpg

Nyr2012022PS.jpg

Nyr2012021PS.jpg


Edit: Förresten. Nu har jag lärt mig lightroom och ja, det är riktigt bra när man väl har vant sig.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Svårt att inte gilla den! Berätta lite varför du köpte den : ) Vet att den säljer du inte! Hur kom du in på att det va GS du ville ha? Bra bilder!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kson skrev:
Svårt att inte gilla den! Berätta lite varför du köpte den : ) Vet att den säljer du inte! Hur kom du in på att det va GS du ville ha? Bra bilder!

Denna modellen mm300 (SBDX001) tillhör prospexlinjen, inte Grand Seiko "linjen", även om det sitter ett odekorerat och icke finjusterat GS urverk i den. Grand Seiko har en helt annat kvalitetssäkring, där varje klocka regleras och testas utifrån strängare krav än chronometer-testerna som COSC utför.

Varför jag köpte denna är ganska enkelt. Jag älskar Seikodykare och har haft några olika modeller, varav Sumon är en annan som tillhör prospexlinjen. MM300 ses av många som den ultimata Seikodykarklockan inom räckhåll. De som släpps av Grand Seiko är förutom 2-3 gånger så dyra en helt annan typ av klocka.

MM300an har alla de funktioner som jag tycker en dykare (från Seiko) ska ha: Hardlexglas, kronan inskruvad i klockhuset vid kl4 och borrade luggar. Därtill har modellen den sköna raka mittlinjen på klockhuset som har lång designhistorik hos Seiko. Förutom detta är den ihopsatt för hand några få utvalda urmakare hos Seikos, som bygger klockan underifrån och upp, eftersom klockan har en solid baksida. Lyspastan är även ditsatt för hand.

Modellen ses av många Seikofantaster som den ultimata Seikodykaren, utan att säga att Grand Seiko-dykarna på något sätt är sämre. De är bara mer dressiga och mindre tooliga.

Edit: Den där frågan är lurig att ställa. Svaret kan bli väääldigt långt.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Haha gör inget om det blir ett långt svar kul att få veta lite om den, jag ser den här varje dag typ :p
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hugger till med en fråga på närmsta Seikotråden: De här gamla KS(King Seiko) Hi-Beat; var även de 36000bph :?:

Är f ö väldigt sugen på en GS eller varför inte en MM.. :cool:

mvh
 

Camo00

Patek
Klockan och bilderna är grymma. Men det är med marin miljö kan Du jobba lite på! Jag vill se när Du styr en stor båt, kastar ankare, röker pipa, går på landgång och dyker under en färja - gärna med pipan i mungipan...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är omöjligt att inte älska den... en dinka med mycket karaktär och personlighet
 

Bilagor

  • IMG_1596 (900x675).jpg
    IMG_1596 (900x675).jpg
    91.4 KB · Visningar: 246
C

Crowolf

Guest
Huuuu, ni kommer aldrig sluta....eller hur!??
Såå, antingen får jag sälja av familjen (kunde gjort det i Marocco men fegade ur), utföra nåt elakt för en kriminell organisation eller............usch......jobba ihop till det vackra lilla fanskapet.

Fan ta er!!! (Med kärlek)

/Poppe


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Camo00

Patek
Crowolf skrev:
Huuuu, ni kommer aldrig sluta....eller hur!??
Såå, antingen får jag sälja av familjen (kunde gjort det i Marocco men fegade ur), utföra nåt elakt för en kriminell organisation eller............usch......jobba ihop till det vackra lilla fanskapet.

Fan ta er!!! (Med kärlek)

/Poppe


Sent from my iPhone using Tapatalk

Håller med, det är som att ha religiösa fanatiker i familjen... :D
 
C

Crowolf

Guest
Camo00 skrev:
Crowolf skrev:
Huuuu, ni kommer aldrig sluta....eller hur!??
Såå, antingen får jag sälja av familjen (kunde gjort det i Marocco men fegade ur), utföra nåt elakt för en kriminell organisation eller............usch......jobba ihop till det vackra lilla fanskapet.

Fan ta er!!! (Med kärlek)

/Poppe


Sent from my iPhone using Tapatalk

Håller med, det är som att ha religiösa fanatiker i familjen... :D

Typ Exakt nåt sånt. Fi faan!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
C

Crowolf

Guest
Fast grejen är att dom har snott min Gud!

Jihad!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp