• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Markedsverdi, eierglede og fakta om ulike modeller - Gode kjøp og prispoliti

loevhagen

Diamant
2-Faktor
La oss se på fire populære modeller:
  • FPJ CB
  • Rolex 116610LV
  • PP 5711
  • ALS 1815 Up/Down
Hvis vi legger såkalt MSRP til grunn og ser på markedsverdi i dagens marked, så er status denne:
  • FPJ CB sin prisendring tilpasset markedsverdi er +120%
  • Rolex 116610LV sin prisendring tilpasset markedsverdi er 120%
  • PP5711 sin prisendring tilpasset markedsverdi er +140%
  • ALS 1815 Up/Down er derimot en nedgang og markedspris utgjør kun 60% av opprinnelig nypris
Når så dette er etablert, så kan vi spørre oss selv som watch community:
  • Hvorfor latterliggjør man potensielt en annonse der for eksempel en 116610LV indikeres solgt for 200K?
  • Ville vi latterliggjort en selger av FPJ CB som la ut en CB til 575K?
  • Ville vi latterligjort en selger som la ut en PP 5711 til 630K?
  • Ville vi reagert negativt overfor en selger som solgt en ALS 1815 Up/Down til 180K?
Jeg tror svarene varierer her og tror også at det er en viss form for pretensiøsitet blant klokkeentusiaster. Mange mener at eierglede ikke skal kobles mot pris - og det mener jeg genuint er en riktig og viktig kobling - men at alt for mange allikevel ikke klarer å skille dette når det kommer til enkelte populære modeller. Hva er så moralen? Vær gjerne en korreks til markedet, men husk også et hvis du ser et armbåndsur som selges alt for billig, så må du reagere like sterkt og ytre like åpne meninger som når det motsatte skjer. ;)

Spent på modne og reflekterte vurderinger her.

Senast ändrad:

Erkänner att min norska även i text är ganska dålig och kanske finns någon annan i samma båt. Tog mig därför friheten att google translatea

Låt oss titta på fyra populära modeller:
  • FPJ CB
  • Rolex 116610LV
  • PP 5711
  • ALS 1815 Upp / Ner

Om vi använder så kallad MSRP som bas och tittar på marknadsvärdet på dagens marknad, så är statusen följande:

FPJ CB: s prisförändring justerat till marknadsvärde är + 220%
Rolex 116610LVs prisförändring justerat till marknadsvärde är 220%
PP5711s prisförändring justerat till marknadsvärde är + 240%
ALS 1815 Upp / Ned, å andra sidan, är en nedgång och marknadspriset är bara 60% av det ursprungliga nya priset

När detta väl har upprättats kan vi fråga oss själva som en bevakningsgrupp:

• Varför förlöjer du potentiellt en annons där till exempel en 116610LV anges såld för 200K?
  • Skulle vi håna en säljare av FPJ CB som skickade en CB för 575K?
  • Skulle vi håna en säljare som publicerade en PP 5711 till 630K?
  • Skulle vi reagera negativt på en säljare som sålde en ALS 1815 Up / Down för 180K?

Jag tror att svaren varierar här och jag tror också att det finns en viss typ av pretentiösitet bland klockentusiaster. Många tror att äganderätten inte ska kopplas till priset - och jag tror att det verkligen är en korrekt och viktig länk - men att alltför många fortfarande misslyckas med att skilja detta när det gäller vissa populära modeller. Så vad är moral? Var gärna en korrigerare på marknaden, men kom också ihåg en om du ser ett armbandsur som säljs alldeles för billigt, då måste du reagera lika starkt och utåt som öppna åsikter som när det motsatta händer.
;)

Glada över mogna och reflekterande recensioner här.

Erkänner att min norska även i text är ganska dålig och kanske finns någon annan i samma båt. Tog mig därför friheten att google translatea

Låt oss titta på fyra populära modeller:
  • FPJ CB
  • Rolex 116610LV
  • PP 5711
  • ALS 1815 Upp / Ner

Om vi använder så kallad MSRP som bas och tittar på marknadsvärdet på dagens marknad, så är statusen följande:

FPJ CB: s prisförändring justerat till marknadsvärde är + 220%
Rolex 116610LVs prisförändring justerat till marknadsvärde är 220%
PP5711s prisförändring justerat till marknadsvärde är + 240%
ALS 1815 Upp / Ned, å andra sidan, är en nedgång och marknadspriset är bara 60% av det ursprungliga nya priset

När detta väl har upprättats kan vi fråga oss själva som en bevakningsgrupp:

• Varför förlöjer du potentiellt en annons där till exempel en 116610LV anges såld för 200K?
  • Skulle vi håna en säljare av FPJ CB som skickade en CB för 575K?
  • Skulle vi håna en säljare som publicerade en PP 5711 till 630K?
  • Skulle vi reagera negativt på en säljare som sålde en ALS 1815 Up / Down för 180K?

Jag tror att svaren varierar här och jag tror också att det finns en viss typ av pretentiösitet bland klockentusiaster. Många tror att äganderätten inte ska kopplas till priset - och jag tror att det verkligen är en korrekt och viktig länk - men att alltför många fortfarande misslyckas med att skilja detta när det gäller vissa populära modeller. Så vad är moral? Var gärna en korrigerare på marknaden, men kom också ihåg en om du ser ett armbandsur som säljs alldeles för billigt, då måste du reagera lika starkt och utåt som öppna åsikter som när det motsatta händer.
;)

Glada över mogna och reflekterande recensioner här.
Vet inte hur bra detta besvarar din fråga @loevhagen men ger det ett försök.

Det jag kan säga är följande:
Jag tror starkt på marknadsekonomin simpla utbud/efterfrågan ska vara det som avgör, inte vad kreti och pleti tycker är rimligt. Hittar köpare "A" säljaren "B" är det upp till dessa parter att komma överens om ett pris båda tycker är rimligt. Skulle "A" eller "B" inte komma överens så är det INGEN som tvingar verken "A" eller "B" att köpa/sälja.

Med det sagt, om säljare "B" annonserar ut en klocka som någon tycker är alledels för dyrt prissatt så är det egentligen sjukt jävla ointressant? "B" äger klockan och ska sälja till det pris han/hon tycker är rimligt, vill ingen å andra sidan köpa "B"s klocka så är det hans/hennes problem?

Vidare vill jag dock tillägga att jag ogillar det fenomen där man upprepade gånger köper en klocka enbart för att göra en snabb peng. Då tycker jag det är mycket mer rättvist att någon som faktiskt vill ha klockan på riktigt får köpa till MSRP.

tl:dr

FPJ, PP, AP har steget mer i verdi enn Rolex. ALS synker i verdi. Hvorfor er all fokus på Rolex? Hvorfor ikke fokusere mer på gode kjøp som ALS?

FPJ, PP, AP har steget mer i verdi enn Rolex. ALS synker i verdi. Hvorfor er all fokus på Rolex? Hvorfor ikke fokusere mer på gode kjøp som ALS?
Många människor i allmänhet och KS:are i synnerhet, älskar att hata på rolex och framför allt rolex fanboys...
(jag tillhör inte denna kategori för att förtydliga)

Jag är stolt rolex fanboy :)

Jag tror att det kan ha mycket att göra med prisnivån och även intresset i stort. Rolex är överkomligt för väldigt många till list, uppenbarligen även över list, men prishoppet upp till PP, AP m.fl. är väldigt högt och det är nog en väldigt liten minoritet av användarna här som har ekonomiska medel och är beredda att betala uppåt en halv miljon för en klocka. Det är dessutom väldigt smala varumärken i jämförelse med Rolex med en väldigt nischad produkttyp så det är egentligen inte särskilt märkligt att det främst är Rolex som diskuteras. Jag hade t.ex. hellre ägt en FPJ élégante än valfri Rolex Sub men hur kul är det att diskutera? ;)

Ska försöka ge min åsikt, även om jag inte är så inläst på moderna referenser.
Jag kan känna samma irritation som @Diskaren över folk som upprepade gånger försöker tjäna snabba pengar på klockor istället för att njuta av dem. Men det är mitt problem. Inget jag har någon rätt att moralisera om och sätta mig på höga hästar.
Prisutvecklingen generellt inom moderna klockor skrämmer mig lite eftersom jag inte kan förstå vad som driver marknaden. Tror många känner så när en modell eller ett märke sticker iväg. Det är så lätt att lockas att göra ogenomtänkta köp bara för att inte missa tåget. Utan att ha en aning om vilken ekonomisk utvecklingsmöjlighet just den modellen har.

Jag har vid något tillfälle påpekat för säljaren att en klocka såldes alldeles för billigt. Han justerade priset (den gick ändå för billigt anser jag). Det var INTE uppskattat av de spekulanter som var ute efter klockan. Oavsett om det var för att tjäna några snabba tusenlappar eller om det var för att kunna köpa sin drömklocka till ett bra pris. Jag kommer inte göra om det. Vad ger mig rätten att blanda mig i en affär oavsett om jag hjälper köparen eller säljaren? Det måste styras av marknaden inte av oss som sitter på läktaren och tycker saker.

Tillbaka
Topp