• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marken rämnar... Dauphine är Alpha, eller..?

Sond

Patek
Efter att forumet insett att det är visarna som gör't, så blev Dauphine-visare något på var mans mun... Ingen estet kan motstå dessa visare och de frekventerar numera var och varannan tråd.

Men då, just då dyker NiklasArvid upp och säger att Dauphine är inte alls det nya svarta, Duphine är Alpha...
Efter lite vetenskapliga studier(Goggle) börjar en ny världsbild utkristalisera sig. De otroligt vackra visarna som har kommit att kallas Dauphine här på KS heter Alpha...

En lite förklaring krävs kanske? I min jakt på en ny klocka sökte jag som vanligt ganska brett. Jag visst inte ens om jag verkligen behövde en ny klocka. Men en dag såg jag ljuset. En DJ med otroligt vackra, smäckra och lite ovanliga visare syntes här på forumet. Så fort jag såg den visste jag att en DJ med den typen av visare skulle jag skaffa mig. Ett bra exempel på visarna jag sökte:
XXX_30_1359953218_1-02.jpg


Ytterligare ett exempel:
DSC01006_zps1663fc09jpgoriginal.jpeg


Fick reda på att visarna hette Dauphine och en snabb sökning på nätet fyllde min skärm med dessa vackra visare. Samtidigt dök också en annan typ av visare upp:
images-9.jpeg


En klocka med dessa visare:
2423670.jpg


Lite förvirrat var det allt. Två typer av visare med samma namn? Lyckades inte riktigt få klarhet i det hela så jag började kalla "mina" visare "de lite runda" Dauphinevisarna.

Även på andra forum så som VRF förekommer Dauphine som namn på "mina" visare. Men, efter kvällens studier så är det bara att konstatera att Dauphine är Dauphine och Alpha är vackra..:)

Eller..? Nu tror jag att NikalsArvid har koll och lite fördjupning i ämnet stödjer det. Så från och med nu är det en ny tideräkning. Alphatiden är här, Alpha är det nya svarta.

Alphavisarna på min DJ:
null_zps4fcf2bf1.jpg


Tur att jag inte gick på namnet utan på utseendet..:)

Edit: Några smärre språkliga justeringar.
 

Sond

Patek
vasnackaruom... kolla denna... alpha i all sin skönhet


Spel mot ett mål. Som om det andra laget inte kommit ut på banan. Som om matchen var avgjord på förhand. 10-0 till NiklasArvid! Helt seriöst. Rent utseendemässigt är det ingen tvekan mellan dessa två.

Edit: Försökte även få in Aurums inlägg via citat. Lyckas ej.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spel mot ett mål. Som om det andra laget inte kommit ut på banan. Som om matchen var avgjord på förhand. 10-0 till NiklasArvid! Helt seriöst. Rent utseendemässigt är det ingen tvekan mellan dessa två.

Edit: Försökte även få in Aurums inlägg via citat. Lyckas ej.
Går inte att citera mig om man har fel åsikt...

funkar också riktigt bra, är det en sån platt manuell sak? (med skruvkrona...:confused: )
Nej! Det var en ogängad super oyster. Så den var rätt trevlig faktiskt, men nu bor den i kanadaland.
 

Sond

Patek
Och av diskussionen här drar jag slutsatsen att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att Dauphine är Alpha..:) Och att Alpha är snyggare och elegantare än Dauphine på de flesta klockor. Inte minst på Oysterboetter..;)
 

Hardy

Thug
Beror ju även på vad man har för sorts alpha- och dauphine-visare och vilken tavla man har till det. Det är de extra breda dauphine som är tuffast. Alpha tenderar att se för bräckliga ut i den kraftiga oysterboetten. Alpha är helt enkelt obalanserade.

2xmilgauss-2.jpg


6541m.jpg

Helt rätt!

i elegantare klockor passar ju alpha bäst och dauphine passar för den mer tooliga looken
 

_jonte

Patek
Får man gilla både Alpha och Dauphine?? :nailbiting:
Beror ju även på vad man har för sorts alpha- och dauphine-visare och vilken tavla man har till det. Det är de extra breda dauphine som är tuffast. Alpha tenderar att se för bräckliga ut i den kraftiga oysterboetten. Alpha är helt enkelt obalanserade.

2xmilgauss-2.jpg


6541m.jpg
 

_jonte

Patek
Iofs är man rätt självgod om man tror att folk tar åt sig av ens åsikt. Men man måste tro.
Beror nog mycket på om man framför sin åsikt som en åsikt eller som fakta. Men åsikter är bra! :)
Alpha på tex Datejust gillar jag (också) just för att det bryter av och tillför lite mer elegans till det annars sportiga dressuret.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Alphavisare passar mycket bra till datejust. Ser dock lite tveksamma ut till milgauss.

Har bara sett Alphvisare till pie-pan DJ. Jag antar att dessa visare endast tillverkades under 1960-talet.!?
 
Topp