• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Marvin Flying Dutchman

AdmAndrssn

Silver
2-Faktor
Ville dela med mig av denna lilla sköna klocka, ett Traderafynd för en billig peng som flyger under radarn...

Marvin Flying Dutchman, skapades i mitten av 50-talet som den officiella klockan för det stora Holländska flygbolaget KLM. Verkar ha varit en ganska högkvalitativ klocka på sin tid, och ska ha använts av KLMs piloter. Verkar inte dyka upp så många till försäljning, därför förvånade det mig att denna klocka gick för under tusenlappen på Tradera även om den var i ett ganska risigt skick.

När jag fick hem klockan fungerade den dock utmärkt, håller tiden vad jag upplever riktigt bra (har inte kört den i Timegrapher) och datumväxlingen fungerar som den ska. Klockan ska som jag förstår det vara automatisk, men verkar inte som att rotorn rör sig något. Har inte verktyg att öppna denna typen av boettlock, men det får nog införskaffas då det hade varit minst sagt intressant att se verket.

Rengjorde klockan och skickade den på glasbyte, efter ett lätt varv med Autosol på boetten så är den nu riktigt fin! Tyvärr träffade jag aldrig själv urmakaren som bytte glaset, annars kunde jag bett honom visa mig verket...

Bilder före tillfixning:
IMG_5580.JPG

IMG_5583.JPG

Bilder efter tillfixning: (det tillkom lite smuts på tavlan vid glasbytet, ännu en anledning att öppna boetten själv...)
IMG_5814.JPG

IMG_5813.JPG

IMG_5812.JPG

En spännande detalj är att siffrorna på datumhjulet följer formen på datumfönstret!
IMG_5808.JPG

IMG_5816.JPG

IMG_5817.JPG

IMG_5820.JPG

Lite kul annonser jag hittade på det stora internätet:
s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Tack för visat intresse!

Ville dela med mig av denna lilla sköna klocka, ett Traderafynd för en billig peng som flyger under radarn...

Marvin Flying Dutchman, skapades i mitten av 50-talet som den officiella klockan för det stora Holländska flygbolaget KLM. Verkar ha varit en ganska högkvalitativ klocka på sin tid, och ska ha använts av KLMs piloter. Verkar inte dyka upp så många till försäljning, därför förvånade det mig att denna klocka gick för under tusenlappen på Tradera även om den var i ett ganska risigt skick.

När jag fick hem klockan fungerade den dock utmärkt, håller tiden vad jag upplever riktigt bra (har inte kört den i Timegrapher) och datumväxlingen fungerar som den ska. Klockan ska som jag förstår det vara automatisk, men verkar inte som att rotorn rör sig något. Har inte verktyg att öppna denna typen av boettlock, men det får nog införskaffas då det hade varit minst sagt intressant att se verket.

Rengjorde klockan och skickade den på glasbyte, efter ett lätt varv med Autosol på boetten så är den nu riktigt fin! Tyvärr träffade jag aldrig själv urmakaren som bytte glaset, annars kunde jag bett honom visa mig verket...

Bilder före tillfixning:
IMG_5580.JPG

IMG_5583.JPG

Bilder efter tillfixning: (det tillkom lite smuts på tavlan vid glasbytet, ännu en anledning att öppna boetten själv...)
IMG_5814.JPG

IMG_5813.JPG

IMG_5812.JPG

En spännande detalj är att siffrorna på datumhjulet följer formen på datumfönstret!
IMG_5808.JPG

IMG_5816.JPG

IMG_5817.JPG

IMG_5820.JPG

Lite kul annonser jag hittade på det stora internätet:
s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Tack för visat intresse!

Bra fyndat!

Verkligen! Känns som att det hela tiden dyker upp klockor med intressant historia som man aldrig hört talas om tidigare...

Tackar!
Javisst!
Det finns klockor med historia, märkets eller klockans egen historia.
Detta gör dem roliga och intressanta för oss totalnördar!
Tror att en nära vän till mig har fiskat upp en riktig guldklimp!
Han har en krigar Lemania ligger i kassaskåpet hemma hos mamma!
Ska stämma av ett möte!
Själv har jag KANSKE fått en aning om vart min gamla Heuer är nånstans!
KS gör faktiskt ett bra kulturhistoriskt arbete, heja oss! :)

Javisst!
Det finns klockor med historia, märkets eller klockans egen historia.
Detta gör dem roliga och intressanta för oss totalnördar!
Tror att en nära vän till mig har fiskat upp en riktig guldklimp!
Han har en krigar Lemania ligger i kassaskåpet hemma hos mamma!
Ska stämma av ett möte!
Själv har jag KANSKE fått en aning om vart min gamla Heuer är nånstans!
KS gör faktiskt ett bra kulturhistoriskt arbete, heja oss! :)
Helt klart! :) Det är ju så himla roligt och lätt att fastna för också...

Mycket trevligt fångat @AdmAndrssn! Guld på stål!? Tack för läsningen! Såg i annonsen du postade att några glas har rund förstoring vid datumet! Har du forskat kring
när, var och hur om det!?

Mycket trevligt fångat @AdmAndrssn! Guld på stål!? Tack för läsningen! Såg i annonsen du postade att några glas har rund förstoring vid datumet! Har du forskat kring
när, var och hur om det!?
Tackar! Japp rosa/rött guld på stål (endast guld på ovansidan), ser ut att vara ett hyfsat tjockt lager! Reagerade på den runda datumförstoringen också, men har inte forskat mer kring det. Har dock kommit fram till att det verkar vara detta verk i den:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Felsa_692

Hittade lite bilder på verket från andra forum, ser ut att vara olika årsmodeller på klockorna på bilderna nedan dock.
6D9CBD84-6A1C-4527-A711-45B0E40CCEB6.jpeg

A530FF2E-8113-4D16-9D01-2321DFC0C57F.jpeg

Tillbaka
Topp