• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MAS 62 relume. Hiss/diss. Byte mot IWC Mark XII?

Hej Klockvänner!
Jag är ny här och fick ett vänligt tips att skriva i vintage istf i Seikotråden. För att göra en lång historia kort så är jag spekulant på en 62mas då jag oväntat drabbats av ett återfall i klocksamlarmissbruk. Det var 20 år sedan sist och den perioden kom jag ur med en IWC mark XII som vardagsur, men dessa 2 decennier har fått mig att mer och mer uppskatta vardagens bruksföremål och iwc:n är, trots sitt vackra yttre och svala elegans, inte för mig längre, efter ännu en Märkesservice. Jag ville ha en Kapten Willard från senaste Kaplanauktionen, men oj vad den drog iväg. Istället kom jag hem med en Doxa sharkhunter som ska ta mig genom nästa atomvinter. Seikosuget försvann dock inte med Doxan och kanske har jag ett byte av min IWC mot en 62a på gång, MEN, seikon är relumad...
Egentligen tycker jag bara det är praktiskt att kunna se tiden när ångesten slår till i beckmörkret och jag läste i ngn annan tråd att man kan lika gärna fylla på lysmassa som att byta däck. Det passar mig, jag är inte så petig, men finns det varningstecken här? Är samlarvärdet urholkat? Brukar dessa klockor vara fibblade med även invärtes?
Klockan säljs av vad som verkar vara en respektabel firma. Är det rimligt att byta in min iwc (som alltså just varit på fetservice) rakt av mot mas:en?
Alla synpunkter tages tacksam mot. Berätta inget för min familj, jag tar det själv i sinom tid.

Kul att du knep Doxan! Tyckte den gick rätt förmånligt. Angående re-lumead eller ej så är det väl ingen dealbreaker om det är snyggt gjort och det reflekteras i priset. Som med allt annat gäller: köp säljaren, be om mycket bilder både utvärtes och invärtes och posta dem här om du vill ha experthjälp. (Är själv ingen expert men det finns många på forumet som är) :)

Tack! Ska ha iväg doxan på service och fixa en fjäder till vridringen. Den stora utmaningen blir sedan att skaffa end-links till BoR-bandet. Verkar inte vara översvämmat av sådana. Gällande seikon ska jag posta bilder om jag kommer nära en affär. Jag kan inte säga att säljaren så här långt verkar tycka att en relume på något sätt ska sätta ned priset om jag uttrycker mig försiktigt

Tack! Ska ha iväg doxan på service och fixa en fjäder till vridringen. Den stora utmaningen blir sedan att skaffa end-links till BoR-bandet. Verkar inte vara översvämmat av sådana. Gällande seikon ska jag posta bilder om jag kommer nära en affär. Jag kan inte säga att säljaren så här långt verkar tycka att en relume på något sätt ska sätta ned priset om jag uttrycker mig försiktigt
Varken länkar eller ändlänkar är lätta att hitta till gamla Doxadykare men sjukt sköna med den tidens glide-lock.

Jag hade span på ett par reproducerade ändlänkar på ebay, ska se om jag hittar säljaren. Det var sista paret, men han kanske kan lösa nya! Tror det är snudd på omöjligt att hitta original lösa, men med tålamod går det säkert såklart :) Kul att du köpte Doxan, den kom upp på facebook och jag har pratat en del med tidigare ägaren. Hojta om du vill ha kontakt :)

Jag hade span på ett par reproducerade ändlänkar på ebay, ska se om jag hittar säljaren. Det var sista paret, men han kanske kan lösa nya! Tror det är snudd på omöjligt att hitta original lösa, men med tålamod går det säkert såklart :) Kul att du köpte Doxan, den kom upp på facebook och jag har pratat en del med tidigare ägaren. Hojta om du vill ha kontakt :)
Jamen det vore ju helt fantastiskt om du kunde hitta ändlänkssäljaren! Jag har haft kontakt med en ebay-man som säljer "frilänkar" men han kunde inte hjälpa till.
Ett annat spår är att det tycks finnas BoR-band för doxor på Yobokies, men till re-issues som det verkar. Vet inte om de passar till gammelklockorna.
Och: Jag vill så klart gärna ha kontakt med tidigare ägaren! Stort tack för hjälpen!

Jamen det vore ju helt fantastiskt om du kunde hitta ändlänkssäljaren! Jag har haft kontakt med en ebay-man som säljer "frilänkar" men han kunde inte hjälpa till.
Ett annat spår är att det tycks finnas BoR-band för doxor på Yobokies, men till re-issues som det verkar. Vet inte om de passar till gammelklockorna.
Och: Jag vill så klart gärna ha kontakt med tidigare ägaren! Stort tack för hjälpen!
Kom på en annan sak! @Highvalley hade inte du någon som byggde typ doxa-länkar? Fast till olika klockor?

Kom på en annan sak! @Highvalley hade inte du någon som byggde typ doxa-länkar? Fast till olika klockor?
Jo, fast jag har dålig koll på vad han gör riktigt. Jag tror att han plockar ihop länkar som liknar original Expandro BoR till Doxa av diverse NOS-delar från olika till både Doxa och andra men jag har rätt diffusa minnen av vad han berättat. Hör med honom, @schtozo på Instagram. Trevlig prick så även om han inte kan hjälpa till så blir det nog lite kul surr eller goda råd inför fortsatt letande. :)

Bor-länken till Maranez Samui tycker jag mig minnas ha sett nån som satt på Vintage-Doxa. Den har solida ändlänkar och är OK som substitut i jakten på Expandro.
Jag satte Yokobies bor på en gammal 300 åt en kompis, köpte standard ändlänkar och filade in mot boetten. Nu verkar de ha en länk med färdiga ändbitar. Vet inte om det är solida eller plåt till den.

Bor-länken till Maranez Samui tycker jag mig minnas ha sett nån som satt på Vintage-Doxa. Den har solida ändlänkar och är OK som substitut i jakten på Expandro.
Jag satte Yokobies bor på en gammal 300 åt en kompis, köpte standard ändlänkar och filade in mot boetten. Nu verkar de ha en länk med färdiga ändbitar. Vet inte om det är solida eller plåt till den.
Ändlänkar på väg från Yobokies, får se hur de går att passa in. De ser onekligen ut som plåt vid närmare granskning av bilden jag fick före leverans. Kanske kan funka medan jakten går vidare. Maranez var en nyhet för mig, ser onekligen ut som ett bättre alternativ för ändlänkar. Tack för tipsen!

1622578432999.png

Tillbaka
Topp