• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Massdrop?

Jakob W

Basic
Det dyker med jämna mellanrum upp klockor på sidan ´Massdrop som har vääldigt låga priser. Någon som handlat därifrån och som vet hur sidan fungerar riktigt?

Inte köpt klocka från dem men testade annat. Skickas från USA så lägg på 25% moms (OBS alltid, inga undantag). Sjukt lång leveranstid dessutom. Nu kan jag ha helt fel men som jag uppfattade det så när du lägger en order hos dem är det lite som en intresseanmälan. När tillräckligt många beställt kontaktar de företaget och säger typ "Hej hur billigt kan vi få det om vi beställer ****st i bulk?". Når de inte upp i rätt antal skiter de i det eller höjer priset (ja det kan de då USA inte har samma konsumentskydd som vi har).

Det dyker med jämna mellanrum upp klockor på sidan ´Massdrop som har vääldigt låga priser. Någon som handlat därifrån och som vet hur sidan fungerar riktigt?
Vet inte hur de funkar och har ej testat. En polare har snackat om de där men när jag fått kika är det ju bara massa udda och knappast intressanta modeller.

Så jag antar att eftersom de inte sålt så bra som planerat så åker de ut där billigt.

Men det är endast min uppfattning. Inte uppbackad av någon fakta

Köpte nyligen SKX007 utan några problem. Behövde inte betala någon moms eller tull. Något som är värt att notera är att Massdrop agerar gråhandlare, dvs cert är ej stämplat=ingen garanti från tillverkare.

Inte köpt klocka från dem men testade annat. Skickas från USA så lägg på 25% moms (OBS alltid, inga undantag). Sjukt lång leveranstid dessutom. Nu kan jag ha helt fel men som jag uppfattade det så när du lägger en order hos dem är det lite som en intresseanmälan. När tillräckligt många beställt kontaktar de företaget och säger typ "Hej hur billigt kan vi få det om vi beställer ****st i bulk?". Når de inte upp i rätt antal skiter de i det eller höjer priset (ja det kan de då USA inte har samma konsumentskydd som vi har).

Ja med 25% extra blir det ju mindre attraktivt, tack för infon!

Köpte nyligen SKX007 utan några problem. Behövde inte betala någon moms eller tull. Något som är värt att notera är att Massdrop agerar gråhandlare, dvs cert är ej stämplat=ingen garanti från tillverkare.
Hur mycket blev det allt som allt för din skx om du inte behöde betala någon tull? Vet du hur länge det brukar dröja innan saker hamnar på "drop" igen?

Du kan få stämplade cert om du köper från gråisar.

När jag beställt via Massdrop (SARB017 och nån annan billig Seiko) så har de skickat från Tyskland, dvs ingen moms iom försäljning från EU. Det här var dock runt ett år sen, så kan ha ändrats.

Vissa grejer de säljer skickas öht inte till Europa, man kan dock göra riktiga fynd men det gäller, som tidigare nämnts, att tänka på övriga kostnader. Hittar man nåt som skickas från europa, som också nämnts, så kan det ju vara guld. Köpte en winder från massdrop, betalade runt 150-160 dollar plus ca 40-50 dollar i frakt och tullavgifter. Har för mig att pris i butik är runt 450 dollar, så jag är nöjd.

När jag beställt via Massdrop (SARB017 och nån annan billig Seiko) så har de skickat från Tyskland, dvs ingen moms iom försäljning från EU. Det här var dock runt ett år sen, så kan ha ändrats.

Vet man detta innan man beställer? Om varan kommer skickas inom EU eller från USA? Eller kan man isf lägga en intresseanmälan, sen om varan skickas från USA så drar man sig ur? Var sugen på ett par hörlurar från Massdrop men tvekade då jag inte riktigt visste hur systemet funkade.

Vissa grejer de säljer skickas öht inte till Europa, man kan dock göra riktiga fynd men det gäller, som tidigare nämnts, att tänka på övriga kostnader. Hittar man nåt som skickas från europa, som också nämnts, så kan det ju vara guld. Köpte en winder från massdrop, betalade runt 150-160 dollar plus ca 40-50 dollar i frakt och tullavgifter. Har för mig att pris i butik är runt 450 dollar, så jag är nöjd.
Du åkte alltså inte på någon moms, eller åker man aldrig på det utan är det något man måste sköta själv?

Vet man detta innan man beställer? Om varan kommer skickas inom EU eller från USA? Eller kan man isf lägga en intresseanmälan, sen om varan skickas från USA så drar man sig ur? Var sugen på ett par hörlurar från Massdrop men tvekade då jag inte riktigt visste hur systemet funkade.
Tvivlar på att dom berättar det men om man frågar support så kanske dom kan säga?

Du kan inte dra dig ur hursomhelst, går du med i ett "drop" så är du med. När jag beställde ett par hörlurar för några år sedan fick jag betala moms när jag hämtade ut dom från posten (vilken ju man ska när man handlar utanför EU). Tråkigast är väl väntetiden på att få produkten, nämnda hörlurar blev försenade en månad eller två.

Nej, det vet man inte.
Ska väl tillägga att annat jag köpt via Massdrop har skickats från USA nån gång, men just klockorna jag beställt kom från Tyskland.

Du åkte alltså inte på någon moms, eller åker man aldrig på det utan är det något man måste sköta själv?
Får rätta mig själv lite. Winder plus 20$ frakt gick på 151$, utöver det betalade jag 300-400 kr (minns inte exakt hur mycket) när jag hämtade ut paketet, moms inräknat i det. Hur som helst måste man nog få ett bra pris på en dyr vara för att det ska vara värt, om den skickas från usa.

Jag har köpt flera saker från massdrop och de har funkat utmärkt. Seiko alpnenist, skor hörlurar etc.

Tycker dock en av de stora fördelarna är att de ibland gör samarbeten med tillverkarna och får dem att släppa en "Massdrop edition" som ofta är det communityn önskar. Tex mina Fostex lurar, drömparet då originalet hade lite för slapp bas och lågt mellanregister, vilket löstes i massdrops sjukt prisvärda samarbete med Fostex. Samma sak gäller andra saker som kan släppas i speciella färger eller dyl, för mig har moms och tull alltid tillkommit vilket man såklart ska räkna med.

Nackdelen är, precis som andra sagt, de ofta långa leveranstiderna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp