• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mastodontinlägg: stor vintageshopping + nytt läder

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Var på en lite längre tjänsteresa i nov/dec på olika ställen i Europa, och det blev en hel del spontanköp.

Tog examen förra året och sålde av min samling av billigare vintagedressare för att flytta upp i prisnivå, men efter att ha skrivit in mig på en dyr masterutbildning i Italien (som kostar ett par Daytonas i tuition fees) så sålde jag av de dyrare pjäserna för att flytta ner mig i prisnivå igen så att jag kan köpa nya klockor lite oftare. Så när jag åkte på tjänsteresa hade jag en hel del färska tusenlappar på klockkontot varpå följande skönheter inhandlades.

Pga mitt yrke (jurist) använder jag mest dressade klockor, så siktet var inställt på att handla in dessa, och Omega är ett märke som jag har en viss förkärlek till då det märket var min introduktion till klockvärlden. Det är vintage eller ingenting för mig så målet var att hitta tre klockor i fint skick - en i stål på läderband (var ute efter en Omega cal 565, som enligt mig, och många andra, är Omegas bästa automatkaliber), en med länk i stål och en med länk i G/S - då har jag klockor till alla färger på kostym/skjorta/skor. Och minst en klocka kunde gärna vara kvartsare, då det alltid är trevlig att inte behöva ställa in klockan varje gång man ska ha på sig den.

Men, klockdjävulen sade sitt och tre blev fem, och fem blev nio. Resultatet blev en överansträngd klockbudget, speciellt med tanke på att jag precis (i somras) startat ett företag där alla mina pengar investerades - pengar som inte kommer tillbaka på ett par år då jag räknar med att kunna ta ut en en första "lön" först 2015. :)

Först ut: Kunde inte hitta en Omega cal 565 och blev smått deprimerad då denna var det primära målet. Så jag slog till på en Cal 1012 i fint skick, och helt nyservad dessutom. Passade på att göra ett eget band till den. Dock är denna nu redan flippad.
bYPlxMB.jpg


Sedan besökte jag min vän som är urmakarlärling. Lämnade över en defekt Seamaster Cosmic som jag hade fått för en tid sedan i en bytesaffär. Den låg nästan bortglömd sedan dess i en låda hemma. En mindre reparation behövdes, nya visare + nytt glas, och service fick jag gratis. (Det blev originalglas från Omega men inte originalvisare då han inte hade dem inne och jag inte orkade vänta på leverans, så det får fixas någon annan gång). I januari hämtade jag ut den, och vips så hade man en nyservad fin klocka till en billig peng. Här är en före- och en efter-bild. Ett nytt band blev det också.
TcdSjV5.jpg
ZxXDpDt.jpg


Sedan lyckades jag faktiskt hitta en cal 565, i fantastiskt skick, och även om pengarna för den redan var slut så kunde jag inte låta bli. Gjorde ett eget band till den i brunt mocka också:
qutHPB0.jpg
6ozPlSr.jpg


Köpte under tiden också två st cal 601 i fint skick som jag dock blev trött på väldigt fort så en flippades på en gång och den andra ligger ute på försäljning nu.

Nu var jag nöjd med klockor på läderband - nu var det dags att hitta klockor på länk. Målet var att hitta en lite nyare Constellation i G/S. Såg en sådan på en stilig herre i en film för några år sedan och har varit sugen på den enda sedan dess. Nu var det tags att bege sig på jakt. Tycker att den är fantastisk till kostym - älskar verkligen denna Constellation och det är en av få klockor på 32 mm som jag kan tänka mig att bära (den bär faktiskt större än så). Det blev dock svårt att hitta, och under letandet stötte jag på en Baume & Mercier som jag gillade väldigt mycket, så det blev den istället.
IYQ4J8Q.jpg
EEyQ6gT.jpg
neHHvtf.jpg


Och självklart - JUST som jag hade köpt B&S:en så stötte jag på en Constellation i fint skick. Det var ingen frågan om saken - var tvungen att ta den också, får spara pengar på annat håll istället.
ZsWjKOU.jpg
6qxVwkf.jpg
82k4s4m.jpg


Nu tycker jag dock att de är för lika för att ha båda, så en måste lämna, frågan är bara vilken?
Y927XnT.jpg


Sedan var jag bara tvungen att hitta en skön stålklocka på länk. Budgeten stod på ett rejält minus, så jag fick nöja mig med en billigare klocka (Tissot Seastar, överexponerade bilder, jag vet, men vafan - allt kan inte vara rätt hela tiden):
6ddtYzf.jpg


Och självklart, just som jag hade köpt Tissoten blev jag förälskad i denna vintagequartzare. Jäkligt charmig klocka (rätt stor, typ 40 x 36 mm, och en grym länk i fantastiskt skick)
qkJpeCe.jpg


Och så lite gruppbilder:

Det blev en del nya band också (både egna och från andra tillverkare).
s5m9hdr.jpg
a41SDkg.jpg


En liten fotosession inför nyårsfirandet:
Noi7DHA.jpg


Klockorna fick också nytt läder att bo i - allt från det egna företaget (www.kvistvik.se).
nbXs51u.jpg
YTIwOeC.jpg
yHAGotD.jpg
zercGWW.jpg
3seEHk7.jpg
xyyBHLi.jpg


Har tre st (fler egentligen, om man inkluderar trälådan hemma samt de enskilda klockfodralen) förvaringar till mina klockor. Har utöver dessa inköp några pjäser till och behöver rätt mycket förvaring. Så det fick investeras lite i riktigt högkvalitativt läder. De två primära är dessa. Det till vänster - en "klockpärm" - är för hemmaförvaring och eventuellt till bankfacket, medan klockrullen till höger är mest för resor, med plats för 12 klockor.
g6ZjN0y.jpg
iFRZyUE.jpg


Sedan har jag en rulle i mocka som jag använder till resa när jag endast behöver ha med max 6 klockor:
wnym4L4.jpg


Rullarna har jag sedan innan (från det egna företaget, dock finns endast de mindre rullarna för 6 klockor till försäljning), men den stora förvaringen - "pärmen" - ritade jag upp efter eget behov och lät tillverka hos en av de hantverkare som vi använder. Det är en rejäl förvaring som kräver hur mycket läder som helst. Ca 1,5 kvm läder gick åt för den, så det är verkligen hög kvalitet vi pratar om - ingenting är för bra för mina klockor. :) Fick en del förfrågningar från klockintresserade vänner i Italien (och även från några urmakare) för denna förvaringspärm så jag lät tillverka ett par st till dem. De visade sig vara populära, så jag lät tillverka några till för försäljning genom det egna företaget. Så den som är intresserad vet var ni kan hitta dem (kolla kvistvik.se), men det är bara fyra st kvar totalt, så det gäller att vara snabb om man vill ha dem.
41313-d8d36ad838d34557af65da1be84f3e7d.jpeg


(Det blev lite smygreklam där men hoppas att detta är okej)

Angående klockorna så köptes de in under nov/dec och flera har lämnat sedan dess (och nya har inkommit).

Är det någon som vill köpa någon klocka så kan ni höra av er. Jag är sugen på lite nytt och byter gärna. Alla klockor är av intresse, men är nu på jakt främst efter en mindre vintagedressare, helst two-tone dial och romerska siffror, i fint skick - det ska vara en present till flickvännen. Märke spelar mindre roll. Mekaniskt och quartz funkar (ej automat dock). Sedan är jag ute efter en Nikon D3200 så sitter någon på en sidan så kan jag byta mot det också.

Måste också säga angående klockbilderna att det är fantastiskt hur snygga bilder man kan åstadkomma med en billigare digitalkamera även med dålig ljussättning, om man har stativ och kör i manual mode.
 

san

Cartier
2-Faktor
Trevlig läsning! :) Var dessutom precis inne på din hemsida och lyckades skapa ett behov av ett av dina fodral. Otroligt fina produkter!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack för en intressant tråd, vackra bilder och kul reportage - spontanshopping regerar! Fina produkter du har i butiken, lycka till!
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Tack för de snälla orden! Är inte hyperaktiv med skrivandet men försöker göra kvalitetsinlägg när jag väl skriver.

Trevlig läsning! :) Var dessutom precis inne på din hemsida och lyckades skapa ett behov av ett av dina fodral. Otroligt fina produkter!

Kan nog fixa en rabbatkod för ks-medlemmar. Pm-a vid intresse
 

Sond

Patek
Haha... Gränsen mellan genialitet och vansinne är hårfin..;) Här hamnar du såklart på rätt sida håret med denna galna inköpshysteri. Fina klockor, fina förvaringar och fina bilder. Grattis!
 

fc2

Rolex
Intressant länk på den större kvartsomegan (36x40). Liknar den länk som finns till Speedmaster Quartz och som kan vara jäkligt svåra att hitta men som enligt mig är den snyggaste länken Omega gjort.
 

max

Dancing Queen
Snygga inköp och riktigt fina portföljer osv på sidan! Blir fasen sugen på att köpa en även om jag inte använder portfölj :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar inte vara här inne på Vintage, men jag förstår ju nu att ni har det ganska mysigt här med inlägg som detta t.ex.
Riktigt trevlig läsning och fina klockor! :)

Bidrar man med så mycket annat trevligt innehåll och ett genuint intresse är det helt ok med smygreklam, Kvisten. ;)
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Tack för de te trevliga kommentarerna!

Jag har fått in många förfrågningar om produkterna från Kvistvik så här kommer rabattkoder till er kära KS-medlemmar.

Denna rabattkod ger er 20 % rabatt på tillbehör till klockor: KLOCKSNACKPUNKTSE2014
Denna ger 10 % på alla övriga produkter: ROLEXDAYTONA6239

Ser ut att vara en utomordentligt god kvalitet på dina saker! :)

Vi använder läder med bästa möjliga kvalitet, så grejerna vara i måånga år och utvecklar en patina efter användning som gör dem bara snyggare och snyggare med tiden. :)


Intressant länk på den större kvartsomegan (36x40). Liknar den länk som finns till Speedmaster Quartz och som kan vara jäkligt svåra att hitta men som enligt mig är den snyggaste länken Omega gjort.

Har en förkärlek till klockor med romerska siffror i index, så det var det som drog mig till klockan först, men det var länken som övertygade mig om att jag måste ha den. Enligt urmakaren som den är köpt hos är det originallänken till klockan, fast den har inte används utan legat i en låda under många år (klockan har burits på ett läderband), så länken är i mintskick. Har stött på väldigt få av dessa länkar så min första tanke var att spara den och således sälja endast klockan när den väl ska flippas, men det gör ont i mig att separera dem så jag kommer nog sälja den med länken. Länken är förövrigt på 21 mm och har ett spänne där länken enkelt kan förlängas/förkortas genom att ställas i olika positioner (med nageln typ).

Snygga inköp och riktigt fina portföljer osv på sidan! Blir fasen sugen på att köpa en även om jag inte använder portfölj :D

Äh! Portföljer hittar man alltid användning för:). Jag kör med en portfölj som vardagsväska. Ser det som en investering till mina framtida barn - de kommer att få unikt patinerad väska av mig efter att jag har fått använda den i 20 år. :)

TGfifLq.jpg]

UELDRtc.jpg
 
  • Like
Reactions: san

john b

Rolex
Tack för ett fantastiskt inlägg. Tur att man inte har så många klockor längre. Annars hade jag grämt mig rejält över att klockportföljen är slut.
 
Topp