• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Matcha min cykel med ett ur

image.jpeg
image.jpeg

Rm 70-01, skapad till/för cyklister.

Edit: tvåa på bollen. Skönt!

Inser att det blir mycket att svara på när en dag har gått. Jättemånga fantastiska klockor i tråden; ett mindre antal av dem inom min nuvarande finansiella räckvidd.
Chronoris, Chronostop Seamaster, Zenithuret, Planet Ocean, Ikepod, samt färgkombon på Omegan med blå tavla och orange band i nämnd ordning tilltalar mig särskilt. Eftersom min hoj är muskeldriven känns automatur genuinast.

Min Strada svänger med de två framhjulen som är kopplade till ett smalt styre på en central rattstång. Fötterna är längst fram i nosen och jag sitter alltså tillbakalutad. Hastigheten beror på "motorn" dvs min kondition och motivation. Man gör 32 utan ansträngning, 39 med målmedvetenhet, 45 med puls, varvar ur vid 64 (behöver ev dreva upp den) och mitt maximum i nerförsbacke är hittills 78 kph. Vikten är ett aber i uppförsbackar och i stadstrafik, varför kuperad terräng och stadskörning innebär avsevärt lägre snitt.

Att köra den är en lite bakvänd upplevelse, den accelererar inte som en 7 kg carbonracer direkt. Men det mycket ringa luftmotståndet och betydande momentum gör att man kan fortsätta accelerera där man i en tvåhjuling snart slår i väggen.
Den (enligt vissa) fräcka utsidan motsvaras inte av en luxuös insida, utan allting är spartanskt och inte gjort för att tilltala ögat. Ett USB-uttag för laddning är den enda lyxdetaljen. Ljudnivån i måttlig fart är betydande, det knakar, klonkar och rasslar en del. I högre fart dränks däremot ljudet av fartvinden.
En hel del av detta är orsakat av viktbesparing och annat av de allmänna förutsättningarna. Jag kan trösta mig lite med att Lockheed SR-71 Blackbird hade betydande "quirks" som var sidoeffekter av nödvändiga konstruktionsegenheter, t ex att planet läcker bränsle när det är kallt.

Designen på denna velomobil liksom t ex Katanga WAW, Quest, DF leder mina tankar mot retrofuturism. Det är därför jag graviterar lite mot 60/70-talsvintage med gärna tunnformade boetter utan synliga lugs. Hojen är så himla stor och orange att det räcker utmärkt med att klockan har accenter i orange t ex en visare, bezel eller kanske bara ett Natoband. Om jag faktiskt ska använda den under cykling så är lättlästhet den enskilt viktigaste egenskapen. Man har inte en chans att greja med sin klocka under körning.

Några länkar:
www.velostrada.dk
www.velomobilcenter.dk
https://www.youtube.com/channel/UCd6k7GfrOpLlFabSplva7OA

Det är intressant att se att så många av er kopplar stilen på min hoj med riktigt exklusiva ur och bilsport. Och det är klart, ägde jag Richard Mille-uret så skulle jag nog bara våga använda velomobil. Dyrt att vurpa med velon, men en spottstyver mot att ersätta ett sånt ur! Karossen skulle skydda det.

Bilden jag själv har, och skulle vilja ha, är att velon utstrålar orädd originalitet, sportighet, lekfullhet, optimism, retrofuturism samt predigital teknologi och mer åt flygarhållet än bilsport, fast med en modest budget. Chronoris ligger väldigt bra till trots bilreferenserna. Hur bra jag själv passar in i bilden är mera osäkert.

Det märke av någorlunda klass jag hittills funnit bäst matchar min inre bild är Zodiac som har flera välbalanserade retromodeller. Retro innebär, när det är som bäst, att de värsta avarterna i trenden slipats av och guldkornen vaskats fram. Det förekommer även vulgoretro à la Diesel m fl som jag har väldigt svårt för, med groteskt överdrivna storlekar och absurda detaljer.
Klockan på min nuvarande profilbild (Orient GMT Sporty Automatic) tycker jag för övrigt är hyfsad men alltid kul att se sig om.

Det är intressant att se att så många av er kopplar stilen på min hoj med riktigt exklusiva ur och bilsport. Och det är klart, ägde jag Richard Mille-uret så skulle jag nog bara våga använda velomobil. Dyrt att vurpa med velon, men en spottstyver mot att ersätta ett sånt ur! Karossen skulle skydda det.

Bilden jag själv har, och skulle vilja ha, är att velon utstrålar orädd originalitet, sportighet, lekfullhet, optimism, retrofuturism samt predigital teknologi och mer åt flygarhållet än bilsport, fast med en modest budget. Chronoris ligger väldigt bra till trots bilreferenserna. Hur bra jag själv passar in i bilden är mera osäkert.

Det märke av någorlunda klass jag hittills funnit bäst matchar min inre bild är Zodiac som har flera välbalanserade retromodeller. Retro innebär, när det är som bäst, att de värsta avarterna i trenden slipats av och guldkornen vaskats fram. Det förekommer även vulgoretro à la Diesel m fl som jag har väldigt svårt för, med groteskt överdrivna storlekar och absurda detaljer.
Klockan på min nuvarande profilbild (Orient GMT Sporty Automatic) tycker jag för övrigt är hyfsad men alltid kul att se sig om.

Zodiac har en del spejsade ur både vintage och nytt. Kolla in astrographic med mystery dial. Känns helrätt med din skumma hoj

typ denna

Senast ändrad:
Tack för vänliga ord! Jag har förvisso ett gäng snyggebilder av min Speed Carrot. Bäst information fås dock på S F Møllers blog www.velostrada.dk. Søren har en likadan velomobil som jag. Snyggaste videorna gör Sauli Nurila - sök "Saukki velomobile" på Youtube.
Våra är tillverkade av den till antal modeller och exemplar flitigaste tillverkaren: www.velomobiel.nl
Det finns något tiotal fler tillverkare. Att tillverka en självbärande kaross i kolfiber, glasfiber, kevlar eller armerad termoplast är ingen barnlek och många modeller har fortfarande en hel del amatörkaraktär trots prislappen.
Idag börjar modellerna bli lite mer industriella med avseende på finish och tekniska lösningar, DF samt Quattrovelo är väl de som kommit längst.
upload_2017-10-29_14-24-55.png

upload_2017-10-29_14-29-32.png

upload_2017-10-29_14-31-42.png

upload_2017-10-29_14-33-14.png

upload_2017-10-29_14-35-14.png

upload_2017-10-29_14-36-8.png

Bilagor

• upload_2017-10-29_14-24-16.png
    upload_2017-10-29_14-24-16.png
    209.7 KB · Visningar: 6
Tillbaka
Topp