• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Matcha min cykel med ett ur

Cool cykel! Måste ha sett dig i sommras i den, utifrån vart dina bilder är tagna :)

Och för att hålla mig till OnT så röstar jag för Oris Chronorisen som redan tipsades om.

Tack för vänliga ord! Jag har förvisso ett gäng snyggebilder av min Speed Carrot. Bäst information fås dock på S F Møllers blog www.velostrada.dk. Søren har en likadan velomobil som jag. Snyggaste videorna gör Sauli Nurila - sök "Saukki velomobile" på Youtube.
Våra är tillverkade av den till antal modeller och exemplar flitigaste tillverkaren: www.velomobiel.nl
Det finns något tiotal fler tillverkare. Att tillverka en självbärande kaross i kolfiber, glasfiber, kevlar eller armerad termoplast är ingen barnlek och många modeller har fortfarande en hel del amatörkaraktär trots prislappen.
Idag börjar modellerna bli lite mer industriella med avseende på finish och tekniska lösningar, DF samt Quattrovelo är väl de som kommit längst.
upload_2017-10-29_14-24-55.png

upload_2017-10-29_14-29-32.png

upload_2017-10-29_14-31-42.png

upload_2017-10-29_14-33-14.png

upload_2017-10-29_14-35-14.png

Senast ändrad:
Nu blev det så här, och jag medger att valet går stick i stäv med min önskan att klockan skulle vara mekanisk.
Den ligger dessutom på en avsevärt lägre exklusivitetsnivå än vad såväl jag som flera kommentatorer funnit önskvärd.
Dock tycker jag den är förbaskat snygg. Bandet är inte av högsta kvalitet. Vad värre är, är att det med knapp nöd gick att trä det pga det mycket smala utrymmet mellan boett och bandstift.
Det är min första schweizare sedan tidigt 70-tal och min första schweiziska kvartsklocka. Den kommer till pass när jag inte hinner ställa och skaka igång Orienten, och jag räknar med att den ska vara pålitlig om jag t ex vill se om jag kommer att hinna med en färja.
2017-11-28 21.04.26.jpg

Åkej, den var kanske en ohygglig antiklimax, fast det kändes OK just då. Kanske orange gummi skulle vara ett bättre val, bandet ovan är inget att skriva hem om. Dessutom är det oerhört trångt mellan stiften och boetten varför NATO-bandet endast med yttersta svårighet lät sig monteras. En liten avart med Hanowan är att den visat sig svåravläst under mindre gynnsamma ljusbetingelser.
När jag såg den fina Zodiacen i Köp&Sälj (Super Seawolf SS blå/orange) påmindes jag om den här tråden och att Zodiacen utgjorde en absolut favorit bland förslagen under den astronomiska prisklassen. Tråkigt nog inte köpläge för mig men jag känner att det står mitt namn på den.

Senast ändrad:
Det här är min cykel, eller snarast en av dem. Jag är nyfiken på vilka associationer den ger er klockdiggare och vilken slags klocka en ägare av en sån här skulle kunna tänkas bära. Bilder eller länkar till klockmodeller välkomnas.
Jag har tankar i vissa riktningar men vill inte styra er, därför kommer jag även att avvakta med kommentarer till förslagen.
Sannolikt tycker några av er att den är vrålhäftig, andra att den är skitful eller bottenlöst töntig. Det enda jag har att säga är att den kan vara ruskigt snabb, den är byggd av kolfiber och är uteslutande muskeldriven.
Fritt fram!

strada.png
Sjukt att den här gamla tråden kom upp nu! Svär på att jag såg exakt en sådan cykel(?!) i fredags komma rullandes. Jag tänkte vad fanken är det där o_O:hilarious: Trodde den var motordriven.. cool hur som!

Åkej, den var kanske en ohygglig antiklimax, fast det kändes OK just då. Kanske orange gummi skulle vara ett bättre val, bandet ovan är inget att skriva hem om. Dessutom är det oerhört trångt mellan stiften och boetten varför NATO-bandet endast med yttersta svårighet lät sig monteras. En liten avart med Hanowan är att den visat sig svåravläst under mindre gynnsamma ljusbetingelser.
När jag såg den fina Zodiacen i Köp&Sälj (Super Seawolf SS blå/orange) påmindes jag om den här tråden och att Zodiacen utgjorde en absolut favorit bland förslagen under den astronomiska prisklassen. Tråkigt nog inte köpläge för mig men jag känner att det står mitt namn på den.
Zodiacs är fantastiska precis som cykeln din!
15402876689291643601793.jpg
DSC00668.JPG
DSC00643.JPG

Tillbaka
Topp