• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MC-körning och skakningar av Automatklocka

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Vad tror ni om att en klocka kan skadas av MC-körning? Man skakar ju ganska mycket under färd av MC i händerna/handlederna? Bör man lämna klockan hemma eller kan/ska man ha den i jackfickan under färd eller kanske i påse runt halsen? eller hur tänker ni?

Hur mycket skakas en klocka i ett paket under färd från andra sidan jorden tex.? är det också en fråga att tänka på?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur långt är ett snöre?

Kör du gata eller off roard?
Kör du skramlande HD eller Er500?
Har klockans urverk stötskydd?
Hur mycket kör du?

Jag har kört hoj sedan 02 (cirka 300mil/säsong) och med automatiska klockor sedan 08 utan några som helst problem.

 

mega

Rolex
Vad tror ni om att en klocka kan skadas av MC-körning? Man skakar ju ganska mycket under färd av MC i händerna/handlederna? Bör man lämna klockan hemma eller kan/ska man ha den i jackfickan under färd eller kanske i påse runt halsen? eller hur tänker ni?

Hur mycket skakas en klocka i ett paket under färd från andra sidan jorden tex.? är det också en fråga att tänka på?

Jag kör rätt mycket MC och törs inte riktigt chansa (V-motor som vibrerar en hel del), kör alltid med min Seiko SKX007, den har hittills pallat många hundra mil.
Är rätt säker på att en "vanlig" klocka också pallar, men jag är nog lite överdrivet försiktig och vill inte chansa, det är trots allt finmekanik, tror inte dom byggts med vibrationer i åtanke.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Bara att stämma in i kören; kör hoj nästan dagligen bland annat till och från jobbet, har aldrig stött på några problem..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag hade tagit det försiktigt med vintageur. Visst skall de klara av det men det sliter helt klart på verket och lysmassa i tex visare.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ok,men denna aspekt att man har klockan i jackan eller i packningen under färd istället för på armen?

Att det inte är några problem betyder ju inte att klockan inte tar stryk, och tex en vintage klocka osv...
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Ok,men denna aspekt att man har klockan i jackan eller i packningen under färd istället för på armen?

Att det inte är några problem betyder ju inte att klockan inte tar stryk, och tex en vintage klocka osv...
När det gäller min Omega SMP så är den alltid på armen, och nej den är inte vintage.:)
 
D

Deleted member 1154

Guest
James Bond behandlar ju sina omega ganska hårti och för sig... :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nja inte race som tävlande men varit där och tittat på tävlingarna samt kört banan (fri fart) Mad Sunday:)


TT-Racing skiljer fasen agnarna från vetet!

Jag har alltid sagt att Roadracing förmodligen är världens galnaste motorsport (är/har varit rätt involverad i en del off-road racing och det är hårt och galet, men på andra sätt) men TT är en helt annan nivå av vansinne. Skulle grymt gärna ta mig till IoM innan TT blir förbjudet. Vilket det förmodligen kommer att bli (egen spekulation).

Grymt att du har kört där, har bekanta som varit där och att kika på 'sweep trucksen' efter Mad Sunday är tydligen ingen vidare rolig syn...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok,men denna aspekt att man har klockan i jackan eller i packningen under färd istället för på armen?
Att det inte är några problem betyder ju inte att klockan inte tar stryk, och tex en vintage klocka osv...
Men kör du hoj eller? Hur och vilken i så fall?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Men kör du hoj eller? Hur och vilken i så fall?
12900011-origpic-c78e79.jpg
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kör inte HD men HonDa :)

visade sig att klåparen som bytte däck i vintras satt bakdäcket felvänt och framdäcket inte helt in på fälgen, inte konstigt det skakar... trött man blir...
 
Topp