Laddar...
Erikson Urhandel
Brookfield

Med eller utan datum/dag?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Carl Olof, 15 juni 2018.

1. Carl Olof
    Trådstartare

Carl Olof Giraffen

Från:
    Göteborg
    Jag sliter av mig håret i frustration över om ens dyrare klocka (jag nu tänkt skaffa), bör ha datum och eventuellt dag. Just datum är såklart extra relevant för mig i alla fall.

Jag hade viljat höra hur andra resonerar för och emot, och vilka val ni gjort. Tror det kan hjälpa mig i mina funderingar

Fördelarna med datum som jag ser det är just att jag använder det hyfsat friskt när jag har datum på en klocka. Jag blir lite beroende av det kan man säga.

Nackdelarna är först och främst att det inte är estetiskt tilltalande. Jag upplever även att jag har en tendens att jag lägger datumet på minnet bättre om jag inte har det på klockan. Jag upplever det lite som att minnet blir ”lat” av att ha datum så tillgängligt, på så sätt att jag kan kolla på datumet och efter några minuter ändå glömt av vilket datum det är.

Jag är rädd för att jag kommer störa mig på det vissuella om min dyrare klocka har datum, men att jag stör mig lika mycket på om den inte skulle ha datum. :banghead: :D

Finns såklart klockor som har datum väldigt diskret vid 0430, detta är optimalt i min mening. Man märker det knappt samtidigt som man har det tillgängligt. Men det är ju långt ifrån alla klockor som har det.

Hur ser ni andra på saken?

2. Alberget4a

Alberget4a Fru Storch

Jag skulle välja versionen med datum alla dar i veckan om det var en klocka för daglig användning. Möjligen undantaget om datumimplementeringen var särdeles oestetisk. Vad är det för klocka du avser?
    Dag klarar jag mig utan. Tror aldrig jag upplevt att jag inte vet villken dag det är utom kanske på någon längre semester och då vill jag heller inte veta det.

Carl Olof gillar detta.
  3. The lord

The lord Gösta

Från:
    Göteborg
    Jag vill gärna ha datum, dag är inte något som jag känner är nödvändigt för mig. Gjort mig av med en klocka och den saknade datum, jag saknade alltid datum när jag bar den.

Sivlia, Carl Olof och Stroboman gillar detta.
  4. Moorflax

Moorflax Dr B A:son Levander

Från:
    Norberg
    Beroe ju på vilken klocka det avses. Jag skulle nog i regel välja en utan datum även om jag ibland kommer på mig själv att leta efter datumet på både Rollen och Pannan.

3723C4A2-F6D4-4292-9F12-8AF0492BF3E5.

1C38C700-FFA2-4846-9F69-B4D5A34A2205.

Frun klarar sig också bra utan datum på Explorern.
    F177560E-359D-4795-A781-3587C7A64916.

Carl Olof, OddD, paradis och 2 andra gillar detta.
  5. Psykel

Psykel Dr B A:son Levander

Jag föredrar utan, även fast det inte är avgörande för min del. Men jag samlar vintage, å andra sidan. Och en stor del av mina klockor är från tiden innan datumvisning på armbandsur fanns. :D
    F337E92C-C963-45CD-B418-8C0834B9B22D.

Carl Olof och spammerstakeahike gillar detta.
  6. NRE

NRE Herr Storch

Från:
    Stockholm
    Köp en speedy pro. Problemet löst. (Ställ kronografen på dagens datum vid behov)

7. joca

joca José "Pizza Racer"

Från:
    Stockholm
    Äh.. vanesak.. föredrar datum på tex sub men klarar mig utan datum på Daytona utan problem :)

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator

Från:
    Jymden
    Vad ska man med datum till? Enda gången man behöver datum är när man är på jobbet vid sin dator eller när man kollar i sin kalender (som är digital och har datum).

Thunell och Carl Olof gillar detta.
  9. sjökvist

sjökvist José "Pizza Racer"

är det en fin dressare så skulle jag helst ha utan datum, annars med datum.
    När det kommer till veckodag så känns det totalt onödigt

Carl Olof gillar detta.
  10. dalle

dalle Majsan

Utan! Trodde jag behövde datum men har kommit på att det bara blir ytterligare en sak att ställa rätt. Sen tittar jag aldrig på det i alla fall..:eek:

Carl Olof och Camo00 gillar detta.
  11. Brakan

Brakan Fru Storch

Jag tycker datum är ett + men ingen dealbreaker. Köp det du tycker är snyggast :)

Carl Olof gillar detta.
  12. Camo00

Camo00 Dr B A:son Levander

Från:
    Malmö
    0430 är väl det minst diskreta datumet som finns??
    Som en hårig vårta på en supermodells näsa!! :hungover:

Det mest diskreta är ju infogat i klockan 6?!
    Annars kör Du fullt ut med stort panoramadatum istället?

AndersM, Carl Olof, Dalskåning och 1 annan gillar detta.
  13. PNM

PNM Majsan

Jag är helt neutral till datum. Många klockor är mer stilrena utan datum. Helt ok med datum om de är diskreta - helst i samma färg som tavlan, kl 3, ev kl 6 - sällan jag använder datumfunktionen. Dag är helt onödigt och förstör ofta tavlan.

Carl Olof gillar detta.
  14. Clemons

Clemons Herr Storch

Datum är ett måste för mig, blir lite karaktärslöst annars.
    A7122819-6390-493A-8511-015C45FFB100.
    4C82C08E-9236-482C-A12C-F5CDEEC607A7.

Carl Olof gillar detta.
  15. Dalskåning

Dalskåning Majsan

Jag väljer ovillkorligen bort klockor utan datum eller med datum vid 4.30.

Carl Olof gillar detta.
  16. P-vakten

P-vakten José "Pizza Racer"

Från:
    Stockholm
    Jag är själv splittrad rörande datum eller ej. Nästan uteslutande av de klockor jag haft har inte haft någon quickset av datumet vilket innebär att om klockan får ligga några dagar är det rätt segt att ta igen de dagarna. Har klockan quickset för datum JA annars NEJ.

Carl Olof gillar detta.
  17. Stefan S

Stefan S Gösta

Från:
    Göteborgstrakten
    Tvekade Speedy pga inget datum. Nu uppskattar jag det då det är så snabbt och lätt att ställa tiden när den har stannat. Datum har man ju i mobilen.

Monk och Carl Olof gillar detta.
  18. thewordfox

thewordfox Herr Storch

Utan datum om det är datumfönster. Om datumet kan presenteras på ett snyggt sätt som inte är i ett datumfönster så kan det funka.

Carl Olof gillar detta.
  19. P-vakten

P-vakten José "Pizza Racer"

Från:
    Stockholm
    Sen kan du även köra lifehacket ala @Denke och stanna kronografen på dagens datum.... vips har du en speedy date ;)

Carl Olof, Stefan S och Denke gillar detta.
  20. F32

F32 Siv

Saknar datum på min Sub men mindre nu än när den var ny. Det är en vanesak och det ser oftast snyggare ut utan datum. Notera datum på morgonen och träna minnet.

Carl Olof gillar detta.
  21. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Jag gillar både och. Beror på klocka och lösning. Min Schwarz-Etienne med big date är bra tex.
    901FA4E1-2F2F-419E-A84A-3A9C8FAF06BA.

BarbaBaba och Carl Olof gillar detta.
  22. Les_Grossman

Les_Grossman Giraffen

Utan!
    Räcker med att kolla datumet en gång per dag och det tycker jag funkar bättre på mobiltelefonen då den har koll på om det är 30 eller 31 dagar samt skottår och annat.

Carl Olof gillar detta.
  23. Carl Olof
    Trådstartare

Carl Olof Giraffen

Från:
    Göteborg
    Tittar mest på Black Bay just nu. S&G är den som är relevant för mig med datum.

Anledningen att jag inte gillar datum vid kl 3 är att det förstör symetrin. I så fall är det mycket bättre vid kl 6. Dock anser jag som sagt att riktigt diskret datum vid 0430 är att föredra. Stör mig minst bara :)

24. Kai

Kai Fru Storch

Från:
    Göteborg
    Jag gillar datum, men väljer inte klocka uteslutande på det. Men datum är ett plus i min bok.

Carl Olof gillar detta.
  25. PNM

PNM Majsan

Beror också mycket på stilen på klockan.

Snäll Patrimony
    Dum Patrimony

Carl Olof och thewordfox gillar detta.
  26. Flipsajd

Flipsajd Siv

Förvånansvärt ofta som jag kollar datum på klockan. Med det sagt skulle det inte vara en dealbreaker om jag hittade en klocka utan datum som jag verkligen ville ha.

Dalskåning och Carl Olof gillar detta.
  27. Carl Olof
    Trådstartare

Carl Olof Giraffen

Från:
    Göteborg
    Det har du verkligen rätt i! Stilrena, tidlösa klockor bör verkligen inte ha datum.

PNM gillar detta.
  28. 1965ek

1965ek Gösta

Utan. Dag/datum glömmer jag bara på semestern men då har jag tid att kolla mobilen.

Carl Olof gillar detta.
  29. Per

Per Björklövens finest

Har man ingen mobiltelefon så är givetvis datum att föredra. Annars inte.

Carl Olof gillar detta.
  30. MrIzoard

MrIzoard Majsan

Som jag ser det så beror det på vilken klocka och vilket användande man har av den.
    Jag skulle aldrig klara mig utan datum på klockan som sitter på armen på kneget.
    Men på en stilig dressare som kanske inte brukas så frekvent så fungerar det bra utan.
    Sedan har jag inget emot att även dag finns på vissa, men det är kanske ett tecken på att jag börjar bli senil...;)

Carl Olof gillar detta.
Mollstedt