• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Meet the Fokkers

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bland mina första köp på Tradera finns detta fickur från Fokker, ropade hem den billigt och föll för namnet, visarna och Boliden-silvret i delar av boetten. Försökte hitta info om märket men utan framgång.

Några år senare hittade jag ett armbandsur i en påse med skräpur jag bytt till mig, skicket var risigt och den stod still. Verket visade sig vara en hammarautomat från Ernest Borel och häromdagen kom den tillbaka från urmakaren, utseendemässigt fortfarande möglig men med en hammarautomat som dunkar på det mesta i dess väg...:)

Jag har fortfarande inte en susning om märkets historia men hoppas innerligt att China kan skänka lite klarhet. :)

So, meet the Fokkers:













 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Bland mina första köp på Tradera finns detta fickur från Fokker, ropade hem den billigt och föll för namnet, visarna och Boliden-silvret i delar av boetten. Försökte hitta info om märket men utan framgång.

Några år senare hittade jag ett armbandsur i en påse med skräpur jag bytt till mig, skicket var risigt och den stod still. Verket visade sig vara en hammarautomat från Ernest Borel och häromdagen kom den tillbaka från urmakaren, utseendemässigt fortfarande möglig men med en hammarautomat som dunkar på det mesta i dess väg...:)

Jag har fortfarande inte en susning om märkets historia men hoppas innerligt att China kan skänka lite klarhet. :)

So, meet the Fokkers

Vilken rolig korsreferens! Hm...Fokker; har aldrig sett märket förut, men tänker på flygplanstillverkaren. Det känns som det kunde finnas ngn gemensam nämnare.
mvh
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken rolig korsreferens! Hm...Fokker; har aldrig sett märket förut, men tänker på flygplanstillverkaren. Det känns som det kunde finnas ngn gemensam nämnare.
mvh
:)
Flygplanstillverkaren var det första jag tänkte på också men har inte hittat någon koppling.
 

_jonte

Patek
Fickuret var riktigt vackert. Armbandsuret inte helt fel heller. Men snåla inte på bilder av hammarautomaten nu va! ;)
 

Hardy

Thug
härlig mögelpatina! hoppas vi får någon klarhet i historiken!

om inte annat kan vi hitta på en egen historia
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mysig hammarautomat! Det är sådana ur man hela tiden får stoppa sig från att köpa. Så mycket charm och kvalitet för så lite pengar. Dock vet jag ju att de bara skulle bli liggandes.
 
U

urinvånaren

Guest
Rolig historia, nästan bättre filmerna :) och vilka ovanliga ur, grattis!
 
C

China

Guest
Ariste.

Fokker är ett varumärke som ingick i stallet hos Ernest Borel & Cie, vad jag känner till så finns det ingen officiell koppling till flygplanstillverkaren. Men fickuret väckte mitt intresse då tillverkarmärkningen gav mig huvudvärk, så jag kan inte låta bli att fråga om det finns några andra märkningar i boetten?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ariste.
Fokker är ett varumärke som ingick i stallet hos Ernest Borel & Cie, vad jag känner till så finns det ingen officiell koppling till flygplanstillverkaren. Men fickuret väckte mitt intresse då tillverkarmärkningen gav mig huvudvärk, så jag kan inte låta bli att fråga om det finns några andra märkningar i boetten?

Tack för det, då är kopplingen till verksmärkningen som är Ernest Borel klarare. Jag poppade upp Fokkern nu och här följer bilder på den märkning jag kunde fånga:



Yttre boettlock:




Inre boettlock:



En hel del märkning blir det...:)...får du ut något av den infon?
 
C

China

Guest
En hel del märkning blir det...:)...får du ut något av den infon?

Det börjar bli lite mycket nu...;)

Jag var mest nyfiken på om det fanns några ledtrådar till vem som tillverkat fickuret åt Ernest Borel & Cie, och ARC stämpeln i boetten gav svaret; A.Rossel-Conard. Men urverket går jag bet på, i mina ögon så har verket drag både från Corteberts och Gruens lågprisserier. A.Rossel-Conard märkte om en hel del urverk, vilket gör det ganska knepigt då en del verk är väldigt lika. Sedan är det alltid trevligt med boetter i Boliden silver.

Hammarautomaten är mycket riktigt en AS 1172, eller 1173 (Samma verk men olika produktionsserier). Jag tror att du med lite möda kan hitta en sekundvisare så att klockan blir komplett. Och stort tack för de kompletterande bilderna.:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Det börjar bli lite mycket nu...;)

Jag var mest nyfiken på om det fanns några ledtrådar till vem som tillverkat fickuret åt Ernest Borel & Cie, och ARC stämpeln i boetten gav svaret; A.Rossel-Conard. Men urverket går jag bet på, i mina ögon så har verket drag både från Corteberts och Gruens lågprisserier. A.Rossel-Conard märkte om en hel del urverk, vilket gör det ganska knepigt då en del verk är väldigt lika. Sedan är det alltid trevligt med boetter i Boliden silver.

Hammarautomaten är mycket riktigt en AS 1172, eller 1173 (Samma verk men olika produktionsserier). Jag tror att du med lite möda kan hitta en sekundvisare så att klockan blir komplett. Och stort tack för de kompletterande bilderna.:)
Din källa av kunskap berikar detta forum, vilken soppa av märkningar i detta exempel. Intressant att få lite bakgrund till Fokker, stort tack!

Ska ge mig ut och leta sekundvisare, har en flygintresserad svärfar so jag tänkt ge denna till och kan den kompletteras med matchande sekundvisare så desto bättre.

Tackar!
 
Topp