• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mekaniska alarmklockor

Maro

Audemars
Vad finns det egentligen för coola armbandsur med alarmfunktion?`

Har ju sett Vulcain JLC Omega och Seiko men ge mig gärna mer inspiration, antar att de flesta märken har haft eller har en.
Anävnder ni larmfunktionen om ni har en? Vilken låter högst?

Fyll gärna på med bilder och tankar.
 

saferide

Omega
2-Faktor
Fortis har en del kronografer med alarm som ser helt ok ut, bland annat denna:

fortis1.jpg
 

Maro

Audemars
Snygga båda två, någon som avänder funktionen? Själv stiger jag upp galet tidigt varje morgon så hade varit underbart att slippa väcka hela sängen (Kids och tjej) :).
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag har en 50-talscricket (niklasarvids gamla, det ex som dyker upp som första träff när man bildgooglar "vulcain cricket k2":)) och den låter rejält. Högt och länge! Använder kanske inte larmet jätteofta frivilligt, men det är lätt hänt att man ställer det av bara farten och då ringer den ju två gånger om dagen. Har även mellanlandat en jlc memovox (c:a -65) som numera finns hos min far, den har en liknande ton men varken lika högljudd eller långvarig. Låter det dock vara osagt om det beror på modellen eller servicehistoriken...

Edit: en liten film som jag en gång visat i dagens klocka, får se om den funkar...
 

Maro

Audemars
Jag har en 50-talscricket (niklasarvids gamla, det ex som dyker upp som första träff när man bildgooglar "vulcain cricket k2":)) och den låter rejält. Högt och länge! Använder kanske inte larmet jätteofta frivilligt, men det är lätt hänt att man ställer det av bara farten och då ringer den ju två gånger om dagen. Har även mellanlandat en jlc memovox (c:a -65) som numera finns hos min far, den har en liknande ton men varken lika högljudd eller långvarig. Låter det dock vara osagt om det beror på modellen eller servicehistoriken...

Edit: en liten film som jag en gång visat i dagens klocka, får se om den funkar..


Ja jäklar vad den låter:) kanske inte underlättar min situation:) vibrerar dom mycket?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En komplikation som ofta betingar ett högt värde, men sen finns ju SEIKO bellmatic från 70?-talet. Nästan gratis i förhållande till vad man får.
 

Maro

Audemars
Jag har en 50-talscricket (niklasarvids gamla, det ex som dyker upp som första träff när man bildgooglar "vulcain cricket k2":)) och den låter rejält. Högt och länge! Använder kanske inte larmet jätteofta frivilligt, men det är lätt hänt att man ställer det av bara farten och då ringer den ju två gånger om dagen. Har även mellanlandat en jlc memovox (c:a -65) som numera finns hos min far, den har en liknande ton men varken lika högljudd eller långvarig. Låter det dock vara osagt om det beror på modellen eller servicehistoriken...

Edit: en liten film som jag en gång visat i dagens klocka, får se om den funkar...

Satan vilken cool klocka det där är efter en googleling!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor

Maro

Audemars
Haft 2 med alarm. Självklart halvmögligt :) Väldigt cool komplikation, även om jag inte använde den i praktiken :)


JLCn är sjukt fin. Nä det kanske inte är det mest praktiska, men hade älskat att ha en sovklocka :)

Vad är det för bok den ligger på? 1001 armbandsur?

Gillar dom nya men dom mögliga har ju helt klart mest charm
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag har en memovox , alarmet låter mycket, ganska bra backup till mobilen om man tex ska flyga okristligt tidigt.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Hade tidigare en glycine med alarmfunktion, vintage såklart :)
Vibrerade och smattrade på ett bra tag! Mysigare att vakna av lite oväsen från mögel än en telefon kan jag tycka.. Får nog bli något liknande igen :D
 
Topp